Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

MTFD Zaden tafeltje zaden eigen teelt


geedee

Aanbevolen berichten

Ik bedacht me zojuist:

 

Nu iedereen volop aan het oogsten is,

en er van sommige dingen heeeeeeel veel zaad is,

is het een leuk idee om op de MTFD 21 sept. a.s. een paar pakjes van jou eigen ge-oogstte zaadjes op een tafeltje te "droppen" om iemand anders blij mee te maken. (voorzien van naam en zaai-aanwijzingen)

 

Je weet vooraf dat je een klein risico kunt lopen bij bijvoorbeeld pompoen zaden ivm kruisingen en er dan mogelijk een andere pompoenplant eruit voorkomt.

Maar er zijn ook genoeg zaadjes die gewoon soortecht zijn. Bloemzaadjes mogen ook.

Zaadjes van dit jaar (geen oud zaad "droppen").

 

 

 

 

ps.

Voor de gecertificeerde(aangekochte) zaden blijft de carroussel-doos natuurlijk de aangewezen dropplek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee Geedee.

Iedereen heeft wel een paar favoriete soorten, van wat dan ook. Gewone , en bewezen soorten voor jezelf, bijzonder en interessant voor een ander.

Met de forumnaam erbij vermeld kun je dan gelijk om wat meer informatie vragen. Een goede aanvulling op de blijde doos en de ruillijsten.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik zelf niet op de moestuindag aanwezig kan zijn heb ik vandaag aan Bit 1 zakje met 4 velletjes zaden van de besjestomaat worlds smallest meegegeven.

 

Voor alle liefhebbers van kleine tomaatjes die toch erg zoet zijn.

En voor iedereen die mijn record voor kleinste tomaat wil verbreken

 

worlds-smallest-tomato-699181378745228.jpg

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat de World's Smallest (Besjestomaat) de rode kleine tomaatjes waren... Mijn zakje van Vreeken's wel in ieder geval... Die waren ook meestal wat groter (vorig jaar).

De Kruisbestomaatjes daarentegen waren een stuk kleiner allemaal... lijkt er qua formaat meer op.

Maar die hadden, als je ze tegen het licht hield, een soort kruisbes-tekening... Ook zoet, dik vel, weinig vlees...

 

Of je moet een gele versie van de World's Smallest hebben gevonden? Dat is dan wel interessant...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tomaat is zo klein dat het zonlicht door het velletje heenschijnt. Daardoor lijkt hij meer oranje dan dat hij was.

Ik heb totaal 7130 gram aan deze tomaatjes geoogst van 12 planten over een periode van 10 weken. Ik had deze in vollegrond, kleine potten en 60 literkuipen.

 

Opbrengst vollegrond, extreem veel wat grotere tomaatjes bijna 3kg van de 3 grootste planten.

Planten per 1 in een 30 literpot. Veel opbrengst wel beduidend kleiner.

Per 4 in 60 literkuip gaf duidelijk oorlog tussen de planten hierdoor bleven aan een aantal ranken wel flink wat trosjes hangen maar qua grootte bleven deze achter. Zoals ook op mijn eerdere fotos te zien was passen er idd 15 op een theelepel en wogen ze slechts een paar gram. (per 15 stuks). Om ze echt zo klein te krijgen moet je de planten dus aardig mishandelen. Moet gezegd worden dat ze daar ook prima tegen kunnen, ze groeien of beter gezegd woekeren alle kanten op en maken om de 20 cm een nieuw trosje van 12 tot 20 tomaatjes tevoorschijn floepen.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook, niet zo kleurrijk weliswaar, en lang niet zoveel soorten.

Van alles minimaal 6 zakjes.

@appelvrouw & bit: Ik was toch met de van Bit gekregen tomaten aan de slag, dus gelijk maar alle zaad daaruit gewonnen. Dus, mocht het er niet van komen, ik neem genoeg mee. En jullie blijven uiteraard strijken met de eer ...

IMG1183k50261378979140.JPG

 

Een idee: als je niet kunt komen en toch anderen met jouw soorten wilt laten kennismaken: doe ze in een envelop, en stuur ze aan Jorieke (éénmalig, een paar dagen voor de aanstaande MTFD).

Overblijvertjes kunnen daarna in de blijde doos (ovv niet zaadvast indien van toepassing). Via appelvrouw, zij heeft zich aangeboden om de doos eens flink op te schonen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...