bio-fee Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Ik heb dit jaar pompoenen Solor en Fictor gezaaid, omdat er op het zakje stond dat die goed samengingen.Nu zitten er al aardig wat pompoenen aan, maar deze zijn niet zo rond als ik had verwacht, maar meer druppelvormig. Zou dat zo horen? Op beide zakjes staat een meer ronde pompoen afgebeeld en de Solor die ik vorig jaar had, was ook inderdaad meer rond. Kan er een kruisbestuiving plaats hebben gevonden met de sierkalebassen die ik er ook bij heb staan (en was dat dus geen goed plan, om die erbij te zetten)??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Een kruisbestuiving uit zich, volgens mij, pas in de vruchten die afkomstig zijn uit de zaden die je dit jaar uit je pompoenen haalt en volgend jaar zou zaaien. Als je gecertificeerd gekocht zaad hebt gezaaid moet er de juiste vrucht aankomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 6, 2013 Author Share Posted September 6, 2013 Ja dat meende ik ook, maar omdat ze er toch echt anders uitzien dan verwacht, begon ik te twijfelen.Nou dan ga ik ervan uit dat je gelijk hebt geedee, en wacht ik mooi nog even af wat de pompoenen doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 het zou ook zomaar kunnen dat de leverancier er per ongeluk afwijkende zaadjes in heeft gestopt;dat hebben we hier een paar keer gehad: bloemendaalse gele bleek gewone savooiekoolmuskaatpompoen bleek iets onbekendsolifantenknoflook bleek kleine oerprei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 7, 2013 Author Share Posted September 7, 2013 Ja RobO, aan die mogelijkheid heb ik ook al gedacht. Ik heb dat gehad met koolrabi die (deels!) rettich bleek te zijn.Misschien naïef, maar dit zaad is van de Bolster, dus EKO, en dan verwacht ik gewoon goed spul, en dat ik krijg wat ik besteld heb!Maar misschien valt het allemaal nog wel mee.Ze beginnen nu in elk geval al deels lekker oranje te verkleuren en als ze ovaal blijven maar wel lekker en goed houdbaar zijn, dan vind ik het ook goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 De Fictor heeft meer een punt zoals de Franse Potimarron?Maak anders even een foto.Edit: hier een foto van de Potimarron: Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Korte reactie: ja. Iets langere reactie:Wat we gewoonlijk pompoenen noemen zijn volgens biologen tenminste 3 plantensoorten: Cucurbita maxima, Cucurbita pepo en Cucurbita moschata [overigens zijn niet alle biologen het met elkaar eens].Wat we gewoonlijk kalebassen noemen zijn nog meer soorten, o.a. de 3 bovengenoemde. Kortom deels gewoon dezelfde plantensoort. Dus die kunnen kruisen.En dan is er natuurlijk ook nog een enorme lijst verschillende rassen van iedere soort. Het ene ras smaakt beter dan het andere, dus een deel van de rassen noemen we pompoen en een deel noemen we kalebas... Terzijde: Courgette, Patisson en Spaghettipompoen heten volgens biologen ook Cucurbita pepo. Die kruisen dus in theorie ook gezellig mee. Bronnen: Handboek Ecologisch Tuinieren (VELT) en wikipedia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 7, 2013 Author Share Posted September 7, 2013 RvO, dat ze kunnen kruisen waren we al over uit, maar de vraag was of als de huidige planten met elkaar kruisen, de huidige vruchten dan ook al ander worden dan de oorspronkelijke plant. En dat is dus als het goed is, niet het geval. Ik zal eens een foto maken. Ze zien er nl. anders uit dan op jouw foto Appelvrouw, echt nog puntiger/meer druppelvorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 7, 2013 Author Share Posted September 7, 2013 Hmmm op http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=905 lees ik het volgende: "De oorzaak van het probleem is vaak de teelt van zowel pompoenen als sierpompoenen in eigen tuin. De bijen kunnen hier een kruisbevruchting tussen verschillende soorten teweegbrengen. De vruchten die als gevolg hiervan ontstaan en Cucurbitacines bevatten, zijn vaak niet te onderscheiden van de ongevaarlijke eetbare pompoen.". Je kunt ze nog wel voorzichtig rauw proeven staat erbij, en als ze bitter zijn, zijn ze giftig. Maar goed, ze zeggen dus dat wel degelijk aan de planten die ik nu heb staan, al kruising-vruchten zouden kunnen komen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Ik denk toch echt dat de vruchten van de generatie ná de kruisbestuiving bedoeld worden, maar dat dit niet echt duidelijk in dat ene stukje tekst naar voren komt........ Ik denk dat de tekst "de vruchten die als gevolg hiervan ontstaan" in combinatie met "Gebruik geen pompoenachtigen die in de tuin spontaan ontkiemen of “recycleer” geen zaden uit zelf gekweekte pompoenen." moet worden gelezen. Desalniettemin....als de kweker al foute zaadjes in jouw aankoop heeft gestopt, kun je dus wél al met die 2e generatie kruising te maken hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Waarom neem je niet even contact op met de Bolster zelf, misschien dat zij een duidelijk antwoord voor je hebben. En mocht er inderdaad een fout gemaakt zijn dan hebben ze in ieder geval de kans het goed te maken (nieuw zaad, geld terug o.i.d.). Helaas is het zo dat overal waar mensen werken fouten gemaakt kunnen worden, de kunst is om de klant een oplossing te bieden waar iedereeen tevreden mee is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Benieuwd waar jij werkt Jenneke...ik wordt meteen klant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Ik heb zojuist de Bolster gebeld en ik word er nog over teruggemaild want degene die ik sprak, wist het niet. Ondertussen heb ik foto's gemaakt: Hier de druppelvormige pompoen: En hier de meer ronde, zoals ik ze vorig jaar ook had (Solor): Ik had labeltjes bij de planten gezet maar die zijn helaas door elkaar geraakt dus ik weet nu ook niet meer welke plant uit welk zaad is gekomen... Het lijkt er echter wel op dat er planten zijn met óf de rondere vruchten, óf de meer druppelvormige. En dus niet 2 soorten aan één plant. Dat pleit wellicht toch ervoor dat de langwerpige de Fictor is en dat het misschien wél zo hoort? Iemand bekend met de Fictor, zelf wel eens gekweekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Benieuwd waar jij werkt Jenneke...ik wordt meteen klant Is een beetje ver rijden voor wat natuurvoeding Maar je bent altijd welkom hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Ha, ik heb al antwoord van de Bolster!Geedee had gelijk hoor, kruisbestuiving zorgt ervoor dat de huidige vruchten gewoon eetbaar blijven, maar dat de planten die volgend jaar uit hun zaden komen wél een mengvorm en dus oneetbaar kunnen zijn.Gelukkig, ik was al bang dat het zaaien van sierkalebassen een domme actie geweest was!!! Ik heb de Bolster op verzoek nog wel een paar foto's gemaild want ze waren benieuwd naar de druppelvormige pompoen. Ik ben benieuwd of dit nu normaal is, of dat er toch iets niet klopt. Wordt vervolgd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Het lijkt mij in ieder geval een gewone eetbare pompoen..kleur, schil en steel zijn goed.Hij zou mij totaal niet verontrusten.Een lichte afwijking in de vorm, misschien heb je een nieuwe Uchi-kurisoort! Jammer dat het zo laat in het seizoen is, anders had je er een zuivere vrucht bij kunnen kweken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts