Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe tuinierster


MandysMoestuin

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Vanaf januari hebben we een moestuintje aangeschaft aan de kust op een prachtig tuincomplex. We zijn onervaren al heb ik wel groene vingers. De tuin is 250 m2 .

Wij gaan onze tuin voor de helft in delen in square feet gardening en de andere helft een originele moestuin. Op de tuin stond al een klein blokhutje en een oud kasje. In de blokhut hebben we inmiddels een keukenblok geplaatst en hebben in het blad een gasstel gezaagd. toen kwam mijn moeder ons vertellen dat je een normaal gasstel niet op butagas kon plaatsen haha. Nou ja beginners problemen komen we wel weer uit. Het aardbeien bed hebben we op heuvels gemaakt onder folie.

Om onnodig wieden te voorkomen. De rest van de tuin is gevreesd. Kosten maar 10 euro tja daar gaan we onze rug niet op breken. Nu zijn we bezig de bakken te maken voor square feet gardening. Omdat we aan de kust zitten hebben we gekozen voor een schelpenpad. De rechterzijde is vanmiddag klaar gemaakt. de bakken staan er en het schelpenpad is aangelegd. Mijn man is gelukkig erg handig dus het ziet er strak uit. We hebben veel bekijks op de tuin en mensen snappen niet wat we aan het doen zijn . Mij benieuwen op dit square feet gardening lukt hier in ons koude kikker landje. Ow ja ik heb ook een klein vijvertje aangelegd en van middag de rode ( plant) uitjes , witte uitjes sjalotjes en de knoflook in de grond gezet. In mijn kasje heb ik nu 43 bakken staan waar ik in gezaaid heb. Van alles wat droog bloemen / snijbloemen/ peulen doperwten etc. Heel veel tuinplezier van mij voor jullie allemaal en een zeer goede oogst

Stop waiting 4 things to happen...

Go out and make them happen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Mandy, de tweedeling is wel praktisch lijkt me, de normale moestuin voor de gewassen die veel ruimte innemen en de makkelijke moestuin voor sla, wortels, bietjes, etc.

 

Ga je lange verhoogde bedden maken of allemaal 1m2 bakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Mandy op dit forum. Leuk dat jullie de helft als een SFG maken en van de andere helft een gewone moestuin houden.

Zo'n schelpenpad lijkt me erg mooi. Ik ben benieuwd naar de foto's!

Veel plezier met moestuinieren en hier op het forum.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke reacties allemaal Thx fooks! Ik zal er even een paar foto's bij zetten . zodat mijn idee duidelijk wordt. sex8ps.jpg hier zie je mijn mini vijvertje waar al 2 padden in rond huizen en hij staat nog maar 2 dagen. En ja ik heb er stenen ingelegd zodat egels en padden eruit kunnen klimmen. Verder zie je hier het schelpenpad 2 langwerpige bakken met behandeld hout waarin in beiden 40 vakken moeten komen. Achterin zie je het aardbeien bed. daarachter staan nog wat fruitboompjes mijn rabarber die al mooie rode knoppen krijgen en het kasje.

Stop waiting 4 things to happen...

Go out and make them happen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aadbeienbed op heuvels: voordeel vroege oogst geen onkruid wieden. Nadeel kunnen slakken onder het folie gaan zitten en de stekken moeten direct in een potje gedaan worden Zo had mijn opa het in zijn moestuin en daar zat ik toen ik klein was zo graag op mijn hurken in te snoepen XD 2nqe4ra.jpg

Stop waiting 4 things to happen...

Go out and make them happen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de laatste foto zie je een deel van de windsingel waar we aan staan. We hebben daat een tegelpad aangelegd. Het hek is nog van de voorganger maar dat komt nog. De koudebak aande linker kant hebben we er gister uitgesloopt daar staat nu mijn uien / knoflook bed. (Wit, 2mfx39.jpg rood sjalottjes)

Stop waiting 4 things to happen...

Go out and make them happen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat zijn jullie er vroeg bij hahah thx voor de leuke reacties.

Deze tuin is 250m2, de idd nieuwe steigerdelen zijn behandeld met een plantvriendelijke beits op waterbasis. We zijn nu bezig een water handpomp aan te leggen vanuit de sloot waar we aan liggen. Op dit complex is geen gas, water en electra

Aan de linkerzijde van onze tuin komen nog 7 SFG bakken 4 stuks 1.2 x 1.2 en 3 van 1.8 x 1,2 Dus in totaal hebben we straks 216 vlakken. Daar kan straks onze hele straat en familie van mee eten. Langs de vijver komt het aardappelenbed. Tussen mij en mijn tuindersbuurman ( een imker) willen we nog een afscheiding plaatsen. Het stikt hier namelijk van de hazen / konijnen.

Stop waiting 4 things to happen...

Go out and make them happen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is in dit geval de gedachte achter de bakken?

SFG is overgewaaid uit Amerika. Daar stappen de traditionele tuinders steeds meer over op SFG. Waarom omdat je minder tijd nodig hebt om te wieden, het plantgoed beter zou groeien door de verhoging. Het zal in het begin voor ons uitproberen zijn. Tuinders bij ons op de tuin vragen steeds of we bloembakken aan het timmeren zijn. Hopenlijk gaat het bij ons zo goed lukken dat andere het ook willen uitproberen.

je kan kijken bij www.demakkelijkemoestuin en vanaf daar kom je bij de bedenker en kan je er vanalles over lezen

Stop waiting 4 things to happen...

Go out and make them happen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de bakken, maar in dit geval heet het toch gewoon een verhoogd bed en geen vierkante moestuin?

 

Zou kunnen maar op de sites in amirica noemen ze ook deze bakken SFG gaat denk ik om het formaat van de vakken en die blijven hetzelfde als in een 1.20 bij 1.20 bak

Stop waiting 4 things to happen...

Go out and make them happen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...