ferdinand Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 Hmm. Ik heb geen natrium bicarbonaat in huis. Wel sodium bicarbonaat (baking soda). Volgens Wiki answers is het hetzelfde.Baking Soda kan je voor heel weinig bij de Toko halen. Quote
Bertus Geplaatst: 9 december 2013 Geplaatst: 9 december 2013 Sodium is de engelse benaming voor Natrium.Baking soda zit in zelfrijzend bakmeel, bij het bakken komt koolzuurgas (CO2) vrij met het bekende gevolg Baking Soda is chemisch volledig identiek aan Natriumbicarbonaat (NaHCO3)....kun je dus veilig gebruiken.Wel oppassen: geen Soda (Na2CO3) gebruiken en zeker geen Caustic Soda (NaOH ...rioolontstopper), beiden zijn basisch en richten (veel) schade aan in je tuin. Quote
RobO Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 dt recept lijkt me ook prima tegen schurft; wij gebruiken ook natriumbicarbonaat 0,5 % en combineren het met spuitzwavel; je moet het dan wel gebruiken rond een besmettelijke periode, dus vlak voor en na een regenbui voor tegen de krulziekte meteen in het voorjaar vanaf half februari als de temperatuur boven de 7 graden komt verder ruimen we al het oude blad op, mulchen rond de boompjes met compost, houden ze luchtig en de boomspiegel vrij van mogelijke waardplanten = onkruiden zijn er geen minder vatbare rassen trouwens? Quote
den elias Geplaatst: 10 december 2013 Auteur Geplaatst: 10 december 2013 Natuurlijk ; - Avalon Pride- Benedicte- Revita- Reine des Vergers... Gewoon die bomen afdekken, zonnige standplaats geven, afgevallen bladeren opruimen... Veilig en ecologisch Quote
jokat Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Bordeause pap is toegelaten in de bioteelt.Ik heb ooit 1 fout gemaakt met een perzikboom om te sproeien met zwavel.. en toen had ik geen boom meer.Volledig dood gegaan. Mijn vrouw spreekt er nog over. Quote
den elias Geplaatst: 11 december 2013 Auteur Geplaatst: 11 december 2013 Toegelaten in de bioteelt? Bioteelt is toch zonder pesticiden? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Biologisch = niet chemisch, verder mag je spuiten wat je wilt. De vraag is natuurlijk of je dat zelf wilt. I.p.v. vasthouden aan wat wel/niet mag is iedereen denk ik slim genoeg om voor zichzelf te bepalen wat hij of zij verantwoord vind. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
powerlite Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Toegelaten in de bioteelt? Bioteelt is toch zonder pesticiden? Helemaal niet.Je mag het grootste vergif spuiten die je wilt in de bioteelt , als het maar van biologische oorsprong is. Of , je vind in de bioplanet braeburn appelen uit new zealand. Denk je dat het milieubewust is om een appel 20 duizend kilometer te laten vliegen op kerosine ? Er is een reuze verschil tussen biologisch en ecologisch. De bio-wereld is een hype , waar mensen echt niet bij nadenken. Koper , die een zwaar metaal is , mag gebruikt worden in de bioteelt , omdat koper een natuurlijk product is.Of het kwaad kan in de toegediende concentratie laat ik in het midden , ik denk het niet , maar wie ben ik Quote
Frans Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Jardinage BIO - Le jardinier naturel - Utilisable en Agriculture Biologique Als dat geen mooi bio plaatje met bijbehorende opschriften is toch En dan nog even naar het opschrift op de zijkant kijken Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jaap Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Ik ben ook op zoek naar een ecologische methode om iets te doen tegen krulziekte bij de perzikboom. Ik kwam op het net deze link tegen: http://archive.org/stream/tijdschriftoverp07nede/tijdschriftoverp07nede_djvu.txt. Een tekstbestand van een tijdschrift over plantenziekten uit 1901. Daar spreken ze op pagina 10 over: 'Houtasch tot bestrijding van de Krulziekte van den Perzik'. Ook toen gebruikte men al Bordeauxsche pap, maar het tijdschrift spreekt dus over een alternatief, houtas over de boom bestuiven. De kaliumverbindingen in de as zouden effect hebben op de schimmels. Heeft iemand daar ervaring mee? Het lijkt me in ieder geval de moeite waard op uit te proberen. Nu alleen nog even een fikkie stoken. Quote
Stan Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 De werking bij houtas(potas/potassium) is het zout net als je bij bestijding van schimmels natrium(bi)carbonaat kan gebruiken. En als je as gaat maken kan je de restjes die je over zou houden als bakpoeder gebruiken Je kan ook een olie of was gebruiken die een afsluitbare laag maakt(zijn ook in de handel "even google gebruiken") waardoor de schimmelspore niet goed meer kan hechten en dus niet zo snel meer kan "kiemen". Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
normanmichiels Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 imgupload/uploads/perzik231721394389304.jpghttps://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/perzik181831394389305.jpgNu we het toch over perziken hebben, heeft er iemand een idee welk ras dit is? Het boompje is amper 70 cm hoog en staat in mijn serre nu volop in bloei. Heb het twee weken geleden gekocht bij de Floralux, mijn vrouw vond dit hebbedingetje echt onweerstaanbaar. Het blijft me verbazen hoe dikwijls er fruitbomen worden verkocht zonder dat er betrouwbare gegevens over de rassen worden meegegeven. Quote
powerlite Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Stuur even een mailtje naar floralux , ze zullen het je wel zeggen.Het is niet normaal , want bij floralux hangt aan elke boom een correct label , iemand moet het er afgetrokken hebben. Quote
Missmass Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Toen ik vorig jaar krulziekte constateerde in mijn nectarine boompje vertelde iemand me dat ik in de grond direct naast het boompje knoflook moest planten, flink wat teentjes. Dan zou de krulziekte helemaal weg zijn het volgende seizoen. Ik heb het gedaan, omdat ik geen chemische toestanden wil spuiten en kan jullie over een paar weekjes vertellen of het inderdaad geholpen heeft, of niet. Ach, ik verwacht er niet veel van, maar nooit geschoten...! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
powerlite Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 gewonnen heb je sowieso , lekkere knoflook uit de tuin ) Quote
Missmass Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Zoals ik helaas al verwachte, heeft de knoflook onder mijn nectarineboompje niet geholpen tegen de krulziekte. Het boompje staat nu prachtig te bloeien, maar aan het uitlopende blad te zien is de krulziekte niet weg. Nou ja, het was natuurlijk te proberen... Wel twijfel ik nu of ik het boompje weg zal doen of niet. Ik krijg er natuurlijk geen fruit meer aan, maar het is wel nog een mooi boompje. Vorig jaar werd hij in het voorjaar tijdens de bloei erg lelijk en heb ik hem zowat helemaal kaalgeplukt (de aangetaste bladeren weggehaald) en daarna liep hij weer prachtig uit... Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Persica († december 2016) Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Mijn advies aan allen die een perzik of nectarineboompje willen aanschaffen: Indien je niet preventief wil spuiten begin er niet aan, (uitzondering) tenzij je het boompje onder een overkapping kunt zetten, want dan staat de boom droog en raakt de boom ook niet geïnfecteerd . Optie om een krulziekte(deel) resistente soort te kiezen is er wel, maaaaar ook deze soorten vertonen onder een zware infectiedruk nog steeds een beperkte hoeveelheid ziek blad. Misschien goed te weten, niet alleen het blad maar ook de vruchten lopen vaak aanzienlijke schade op door de krulziekte. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Finesse mag ook niet meer verkocht worden, dus spuiten is steeds moeilijker. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
DennisUtrecht Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Ik las in mijn nieuw verkregen boek voor mijn verjaardag dat kamillethee afgekoeld wordt gebruikt bij kieming van zaden,omdat het licht fungicide werkt, en zodoende er minder zaden bij kieming gaan schimmelen. Heeft iemand ooit geprobeerd om een paar keer in het najaar en voorjaar de perzik/nectarine te spuiten met kamillethee?En zo niet, wat vinden jullie van het idee, heeft het kans van slagen? Wat ik over de werking kon vinden is dat er relatief veel zwavelin kamille zit. PS. mijn benedicte is ook aangetast. Ik had hem vorig jaar juist gekocht om geen krulziekte te krijgen.. Er staat wel een andereperzik zaailing die ik via MP had gekocht vorig jaar, zonder ook maar 1 ziek blaadje. Die is echter nog klein, maar wel hoopvol. Groeten,Dennis Quote
bart646 Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Mijn advies neem een goed resistent ras zoals avalon pride of Fruteria . De vruchten zijn wel de mindere aan de benedicte. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Heeft iemand ooit geprobeerd om een paar keer in het najaar en voorjaar de perzik/nectarine te spuiten met kamillethee?En zo niet, wat vinden jullie van het idee, heeft het kans van slagen? Wat ik over de werking kon vinden is dat er relatief veel zwavelin kamille zit. Naar mijn idee heeft het dezelfde kans van slagen als het verhaal over de knoflook die je rondom de boom moet planten, 't zou zogezegd ook tegen de krulziekte moeten werken... Misschien moet je er knoflookthee van maken en bij je kamille voegen en dan spuiten ? PS: Op een Duits Forum kwam ik hoopgevende berichten tegen met het gebruik van een mengsel van o.a waterstofperoxide ter bestrijding van deze schimmelinfectie. Persoonlijk lijkt me dit meer effectiever te zijn dan kamillethee... Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Ik ga het serieus gewoon proberen aankomende winter! Het wordt knoflook/kamillethee Quote
ferdinand Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Ik ben dit jaar vrijwel krulziekte-vrij. Dus wellicht heeft mijn baking-soda spuitsel geholpen. Andere oorzaken zouden kunnen zijn dat ik de boom flink heb teruggesnoeid, veel mest heb gegeven en het een heel warm voorjaar was.Ik heb mijn boom echter zo sterk terug gesnoeid dat ik maar 6 perziken er aan heb.. Maarja, hij was dan ook meer dan 3 meter hoog. Dat schoot ook niet zo op. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Alhoewel het hier soms afgebroken word helpt preventief spuiten met Bordelese pap redelijk goed. Twee maal gespoten in de winter en vlak voor het zwellen van de knoppen, weinig of geen krulziekte te zien.Zal wel veel perziken moeten uitdunnen want er staan er veel te veel op, die boom kan die nooit groot brengen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
sugar Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Mijn advies neem een goed resistent ras zoals avalon pride of Fruteria . De vruchten zijn wel de mindere aan de benedicte. Dan vraag ik me af of jij wel écht een Benedict hebt, want die heeft onwaarschijnlijk lekkere vruchten Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.