Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ostara aardbeien geven geen oogst?

Mariekeenfrance

Recommended Posts

Hallo, ik heb al een paar jaar Ostara aardbeien. Maar nooit een goede opbrengst gehad. Dit komt omdat er bij het minste geringste regenbuitje de vruchten direct beginnen te rotten. Denk er over om ze te gaan ruimen. als ik op internet zoek dan kom ik enkel goed commentaar tegen.

Marijke.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

tsja, rotten betekent vochtig en veel aanwezige sporen van ik denk botrytis

dussssss...

planten goed uit elkaar zetten om door te waaien op ruggetjes tegen teveel water, planten sterk houden door voldoende bemesting op de juiste tijd, kalium geven, af en toe wat bloemen knippen zodat de vruchten goed uit elkaar blijven, vóór de vruchten kleuren stro oid eronder en de vruchten hoog houden, zorgen dar het veldje heel schoon blijft van onkruid en oud blad, elke 3 jaar de uitlopers nemen voor een nieuw veldje op een schone plek

Marieke je woont in Frankrijk zie ik. Je zou eens bij je buren moeten kijken welke ( waarschijnlijk plaatselijke) aardbeien zij telen. Misschien kan je nog wel uitlopers van hen krijgen.

Ik heb ook meerdere Franse soorten in mijn tuin, die doen het prima. verder kan het natuurlijk aan de voeding of standplaats liggen.

Heb je stro onder de aardbeien als er vruchten komen? dat wil ook wel helpen zoals Robo al opmerkte( heb ik niet trouwens..ik heb fijngesnipperde droge stengels uit de tuin eronder.)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik had dit ook met de Ostara's (dit jaar voor t eerst vruchten gedragen)...heel veel vruchten en meteen schimmel erin. Het zijn doordragers dus: de schimmelvruchtjes erafgeknipt ze uitgegraven en in plantenbakken gezet. Toen ging het beter....wél n gesleep met water....daar ga ik volgend seizoen nog iets op verzinnen. In principe hangen de trosjes nu over de rand van de plantenbak en kúnnen niet meer rotten .

Tja, als ik het zo lees.... ruim ik ze toch maar op. Wil plantje zonder al te veel problemen en werk. Krijg al stekken van vrienden. En heb zelf ook al zes nieuwe plantjes gekocht. En onze buren hebben geen groente tuin, ik wil juist veel aardbeien kan ik ze ook wat schenken.

Voor elk ander soort gelden de aanwijzingen van Robo ook hoor!

Alleen staat de doordragende Ostara bekend vanwege de grote hoeveelheid aardbeitjes en heb je eerder last van normale aardbei problemen als je niet de voorzorg en verzorging opvolgt die Robo noemde......dus vóórdat je ze opruimt......

Dat ligt echt niet aan de planten. Ostara's zijn goede, sterke all-round planten. Er zal een verschil zitten in de tuin in Nederland vroeger en nu bij jou in de Bourgogne ? Lijkt me wél he ?

Je hoeft de oorzaak niet echt te zoeken in de soort of speciaal jouw plantjes, maar in de condities die je ze biedt. Wat RobO zegt dus. Voorál luchtiger zetten , stro onder de planten na verschijnen bloemen etc.

Jawel. Moeite doen. Helaas pindakaas. Er zullen ook planten zijn ( rozen bv, Blauwe regen ) die het nú in jouw tuin veel en veel beter doen dan vroeger in Nederland ?

Overigens, het is al vaker langs gekomen op ons forum, is de afgelopen winter echt wel behoorlijk funest geweest voor mijn Ostara's De 1e gift was minimaal. 2e iets beter, en ze hangen nu weer helemaal vol. Maar nu is het nat en heb je de wespen. Maar de oogst was beduidend slechter dit seizoen in vergelijk met vorig jaar. De Frau Mieze Schindler was daarentegen tig x beter.

Wat Appelvrouw ook zegt: zoek een naar de lokale soorten.

Bit, vroeger in Nederland had ik geen Ostara maar een andere aardbei waar ik de naam niet van weet, maar die nooit problemen gaf. Maar als ik hier lees: bloemen uitdunnen en op een verhoging enz enz dan kies ik voor een andere/makkelijker soort. Zoals ik al schreef, vrienden in een dorp verderop hebben mij stekjes aangeboden die het bij hun goed doen, en de omstandigheden zijn het zelfde. Het zijn geen doorbloeiers maar okee, geen probleem. De reden dat ik er niet al te veel tijd aan wil besteden is (jawel, moeite doen is wat je schrijft) wij hebben 1 hect. grond die we op 200 mtr na helemaal zelf hebben ontgonnen. Toen we hier kwamen wonen waren hele stukken niet te belopen zo erg was het. En nog dagelijks ben ik aan het strijden met de bramen en allerlei andere obstakels die het van mij willen winnen. Dus probeer ik op ander gebied wat te winnen thats all.

Marijke.

Volgens mij maakt het niet zo veel uit wat voor aardbeien je hebt: je moet er hoe dan ook voor zorgen dat de rijpende of rijpe aardbei niet op de aarde ligt, want dat maakt vochtig en daarvan krijg je rot. Dus als je geen moeite in je aardbeien wilt steken door er stro onder te leggen (wat me erg weinig moeite lijkt overigens), kun je misschien beter overwegen om de aardbeien in pot te gaan kweken. Dan hangen ze over de rand en komen ze niet in contact met de grond en is je probleem dus gewoon opgelost.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Beste Mariekeenfrance, neem het niet persoonlijk. Het is maar dat veel mensen de oplossing ergens zoeken buiten hun eigen handelen. Het soortje aardbei heeft er écht niet zo veel mee te maken. Maar probeer gewoon uit. Geeft ook niks.

Over het "moeite doen " bedoelde ik ook heus niet onaardig hoor. Zelf lange tijd 2ha overwoekerde zooi in toom proberen te houden in N-Fr. Het beeld is me enigszins bekend

Het kweken van aardbeien is op zich niet zo arbeids-intensief. Er bestaan ook tig topics over hier op ons forum. Het ene topic gaat wel van zeer veel intensieve verzorging uit. De ander doet het weer zus, de ander weer zo. Het is allemaal mogelijk. Tal van factoren zijn van invloed. Misschien wil je een foto plaatsen van de plek waar je ze hebt staan dit seizoen. Hoe lang staan ze er al ? Het waren / zijn Ostara's zei je ? Dat waren stekken/planten uit Nederland dus. Je zit daar nu een jaar of 4,5 6 ? ( zoiets meen ik me vaag te herinneren van ergens hier ? ) Het zijn nog de oorspronkelijke planten ? Dát bijvoorbeeld, kan ook een oorzaak zijn.

Dát kan een factor zijn. Dan je wijze van poten , van wel of niet mesten , van stand in het licht. Grondsoort ( kan daar z'éér plaatselijk heel erg verschillen ( onderaan de helling kalkrijk en boven zuur bv ( zijn maar voorbeelden hoor ))

Jij gooit het op het soortje. Op zich niet helemaal juist. Wat ik zei. Ostara is echt een oer-sterke doorsnee-soort.

Het is dus dat ik het eerder in andere oorzaken zoek.

Maar inderdaad. Probeer de soortjes van je vrienden anders.

Stro onder de aardbeien is niet voor iedereen een goede oplossing. Bij mij zou het een slakkenkwekerij/hotel worden met als gevolg géén aardbeien.

Voor het aardbeiprobleem: misschien toch meerdere soorten uitproberen komend jaar en dan kijken of er één bij zit die het goed doet bij jou.