Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

stengelui in de winter


Itoero

Aanbevolen berichten

Stengelui is heel winterhard lees ik.

Ik heb nog heel wat oogstbare stengelui in de tuin staan...wat gebeurt er daarmee in de winter? Kan ik die dan ook oogsten?

En als ik nu stengelui zaai, is het dan mogelijk om gedurende de winter te oogsten?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet even niet wat je precies met stengel-ui bedoelt? Er zijn allerlei ui-achtigen waarvan je stengels kunt plukken en die niet zozeer voor de bol geteeld worden. Bijvoorbeeld: Egyptische ui, Welsh Union, St-Jans-uitje, Japanse soorten, bieslook-achtigen en nog wel wat. Per soort kan de teelt wat verschillen.

 

Toch kan ik wel in het algemeen iets zeggen over je vragen:

Nu gezaaide of uitgezaaide ui-achtige plantjes hebben wel een seizoen nodig om tot redelijke plantjes uit te groeien, waarvan je kunt gaan oogsten. Ui-achtigen groeien zeker in het begin heeeel traaaag. Het beste zaai je ze in maart/april en plant ze dan uit. Of ter plekke: sommige soorten mogen dicht op elkaar, andere hebben wat ruimte nodig om als plant apart te kunnen groeien. Wat nu nog kiemt...als het nog wil...zal te iel zijn om de winter goed door te komen.

 

Dat brengt me op je vraag naar wanneer te oogsten. Wat afhankelijk van het soort begint de groei in het voorjaar. Dan is ook de beste oogsttijd voor frisse jonge stengeltjes. Totdat ze in bloei gaan schieten. Vaak mooie bloemen! Maar als het je om blad te doen is, haal je die best weg zodat de plantjes nog wat jong blad aanmaken voor de zomer en de herfst. Als het te guur wordt en echt gaat vriezen zullen sommige ui-achtige planten geheel verdwijnen, andere er slap en sprieterig bij gaan hangen. Dan is er niets meer te oogsten. Je kunt wel wat in een koude kas of een lichte plaats binnen zetten, bijvoorbeeld in een bloempot, om ook in de winter wat vers groen te hebben.

 

Winterhard (de meeste uien zijn dat goed, mits ze niet te nat staan) wil dus zeggen dat ze de winter overleven. Niet dat ze 's winters flink doorgroeien en te oogsten zijn. Als je plek hebt, zou je enkele soorten kunnen zetten: dan heb je wat spreiding in pluktijd en bloeitijd en een grotere periode voor vers snij-groen.

 

Nog een tip voor de winter: overweeg eens om ui of prei te laten kiemen. Koop daarvoor dan wel speciaal (biologisch) kiemzaad. Binnen 5 dagen hebben je een portie lekkere kiempjes met een pittige ui smaak.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de zelfde vraag / idee:

Dit voorjaar had ik stengelui 'Ishikura' gezaaid. Goed opgekomen en regelmatig geoogst tot deze week.

Bij het ruimen van de laatste zag ik dat een aantal al een dubbele stengel had gevormd en daar ik had gelezen dat deze soort stengelui vrij winterhard is heb ik een 7 tal stengels van pinkdikte opnieuw uitgeplant.

Ook heb ik een maand geleden het zelfde zaad opnieuw uitgezaaid, het staat nu zo'n 7 cm hoog.

Met zo nodig wat bescherming met vliesdoek hoop ik het de winter door te krijgen.

Had ook de hoop dit zelfde te proberen met de stengelui Welsh Onion (zowel red als green), heb 3 weken geleden bij Vreeken zaad besteld maar dat zal gezien de levertijd wel een voorjaarsteelt worden.

Het liefst zou ik stengeluien telen als een continue teelt waarbij je de in de cluster gevormde stengels opnieuw uitplant, zoals ik dat nu doe met het St. Jans uitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gedoe zeg met dat soort ui-achtigen.

Wiki :

 

De stengelui of grove bieslook (Allium fistulosum var. giganteum) is in China en Japan een belangrijkere groente dan de ui. In Japan zijn rassen gekweekt, die door hun lange schacht uiterlijk sterk op prei lijken. De stengelui moet niet verward worden met de lente-ui of bosui, die tot een andere soort hoort, namelijk Allium cepa.

In Nederland wordt de stengelui op bescheiden schaal geteeld, vooral door de amateurtuinder. Een veel geteeld ras in Nederland is 'Ishikura', dat snel groeit en een lange witte schacht heeft. Er moet op tijd geoogst worden, omdat de plant anders een bloemstengel gaat vormen. Voor de late herfstteelt wordt het ras 'Kincho' gebruikt, dat wat langzamer groeit en enige vorst kan verdragen.

----------------

 

Allium fistulosum ken ik als holstengelige ui / bieslook-achtige. Wiki zegt dat die prei-achtigen die jullie noemen óók een Allium fistulosum is. Wat me toch sterk lijkt.

Maar goed. Wie ben ik.

 

De grove bieslook zoals de Welch Onion is winterhard ja, maar heeft geen oogstbaar groen in de echte winter. Dat gaat gewoon volgend seizoen weer aan de groei. Vergelijk bieslook.

De prei-achtigen zoals die japanse namen, dat staat de zomer oogstbaar tot in de vroege winter. De winterhardere soorten ( vergelijk herfst/winterprei ) die je later teelt is vanaf nu oogstbaar tot in het vroege voorjaar, maar groeit eigenlijk niet meer bij in de echte winter. Blijft wel oogstbaar.

 

Nú zaaien onder glas bv zal wel gaan. Maar welke soort dan ook : verwacht niet dat de planten echt gewoon doorgroeien in de winter ( weers-afhankelijk )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...