Cupcakeje Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 hallo! Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen laagstam en patio bomen? ik wil twee fruitboompjes aanschaffen voor in de tuin. Heb hier geleerd dat die helemaal niet zo veel ruimte nodig hebben als dat ik voor mij heb bij het woord boom. Maar goed nu vroeg ik mij dus af wat het verschil is. En welke het beste te houden is in borders. Ik zou heel graag een kleine appel willen. Die kunnen als het goed is in de half schaduw. En dan een nectarine zou zo leuk zijn die komt wel in de volle zon. maar beide dus in borders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 De laagstammen staan op een wat hogere stam dan de patiobomen. Patiobomen zijn vooral bedoelt voor in pot (op een patio bijv. ) en zijn daar geschikter voor door de kortere stam. Je snoeit ze flink terug om te ze klein te houden. Ze geven wel wat fruit, maar ze zijn meer voor de sier dan voor de échte productie.Dan ga je voor de laagstam (of struik) bomen die wat meer ruimte nodig hebben, maar wel een flinke productie kunnen halen. De snoei is bij een laagstam ook minder gericht op het zo klein mogelijk houden van de boom, maar meer op het optimalizeren van de productie. Groetjes,Frank Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 hahah zo grappig! ik heb fruitbomen net vorige week een mailtje gestuurd met onder andere deze vraag maar geen reactie gehad en meteen van jou een reactie op het forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 O? Misschien hebben we er overheen gekeken! Ik zal nog een keertje kijken of ik je vraag zie staan! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 geeft niks hoor! maar wel grappig dat u zo actief bent op het forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Ik dacht dat patiobomen bovendien op de allerzwakst groeiende onderstammen stonden (M9 M27 voor appel, VVA1 voor steenfrtuit, Gisela 3 voor kersen,...) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 nou ik heb besloten voor een laagstam te gaan ! bedankt allemaal wat is dit forum toch handig zeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Ik dacht dat patiobomen bovendien op de allerzwakst groeiende onderstammen stonden (M9 M27 voor appel, VVA1 voor steenfrtuit, Gisela 3 voor kersen,...) Meestal staan Patioboompjes gewoon op ganbare goedkope onderstammen, het is niet de onderstam dat bepalend is voor de groei maar de ge-ente varieteit zelf, dit is meestal een mutant of een genetisch gemanipuleerde fruitsoort en blijft van nature klein, appel staat vrijwel altijd op M27 deze is zwakgroeiend, pruim vrijwel altijd op st.Julien, en kers op Colt (zeker niet op Gisela3. Dure onderstammen zoals vva-1 en gisela3 worden hier niet voor gebruikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 hey persica, mag ik jou nog wat vragen stellen? zag in een ander topic dat jij meerdere soorten van 1 boom had geent op een laagstam wel 9 soorten! WOW dat vind ik wel heel erg interessant. Niet dat ik kan enten. Maar ik vraag me af hoe dat gaat? hoe oud moet je boom dan zijn? en is het dan elk jaar een andere soort erop enten of moet je nog langer wachten? of doe je juist alles in 1 keer ? Zijn te veel rassen niet te zwaar voor een boom? verminderd dat niet de productie? Of wordt die juist verhoogd door het toevoegen van takken ? Ik heb niet zo veel ruimte en er zijn zoveel leuke soorten dus enten zou zeker een optie zijn als ik het zo las in het andere topic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Vanaf 3 jaar heb je al een mooi vertakt boompje, maar je kunt ook een oudere fruitboom (om)-enten, je kunt een x-tal verschillende varieteiten in een keer enten maar je kunt ook er elk jaar eentje bij-enten, als het maar van dezelfde familie is, dus appel op appel, peer op peer, maar op een pruimenboom kunnen ook verschillende andere (prunus achtigen) ge-ent worden: zoals, perzik, nectarine, abrikoos, samen in een boom. Nee de boom lijdt hier niet onder, als je de takken maar goed verdeelt, de opbrengst is wel minder maar het is wel grappig om een aantal verschillende soorten fruit in dezelfde boom te zien hangen, bovendien kun je aan oogstspreiding doen, niet alles is op hetzelfde moment rijp, bovendien zit je meestal ook goed met je bestuivers, je kunt het zo uitkienen dat je hiervoor geen tweede of meerdere bomen moet aanplanten. Vooral ook bij een kersenboom is dit erg handig. Vaak gebruik ik deze techniek om (tijdelijk) even een aantal nieuwe rassen uit te testen (scheelt een hoop ruimte) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 heel handig! bedankt voor de informatie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Vaak gebruik ik deze techniek om (tijdelijk) even een aantal nieuwe rassen uit te testen (scheelt een hoop ruimte)Of als we weer eens te veel enthout hebben voor het aantal onderstammen die we hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 hahaha nog even wachten maar over 3 jaar vindt ik dat enten toch wel een goed idee zeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts