Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Kan iemand me vertellen of dit eenkoorntjesbrood is? Ben namelijk naar een paar opzoek voor wat ingredienten. Omdat ik ook heb gehoord dat sommige giftig kunnen zijn hoop ik dat iemand me hier meer over kan vertellen?

Hierbij de foto's

Foto550-C7KXZ4FN.jpg

Foto550-XXJBO8DN.jpg

Foto550-BV7QRYH3.jpg

Geplaatst:
Oke maar er kan toch wel een reactie opgegeven worden of dit een eetbare eenkoorntjesbrood is?

Nou Jenny..... om dat zo vanaf een fotootje te doen, vind ik nogal gewaagd....en dat jij op grond van n reactie van een vreemd iemand die via een forum zegt: eet maar, een paddenstoel gaat eten , vind ik nog gewaagder!

Geplaatst:

Ze zijn allemaal eetbaar, maar sommige maar 1 keer.

Eenkoorntjesbrood bestaat niet, overigens. Misschien bedoel je wel eekhoorntjesbrood?

Stefan Van de Rostijne

Geplaatst:

Bedoelde inderdaad eekhoorntjesbrood. Verkeerd getypt inderdaad. Wil niet zeggen dat ik het meteen opeet. Wou gewoon graag wat meer informatie daarover waarvan ik dus kan leren wat nu wel eekhoorntjesbrood is. Aangezien sommige erg veel op elkaar lijken. Vind het altijd zo jammer als je nieuw bent op een forum dat je nooit echt serieus word genomen! En gewoon graag normale serieuse reactie's wilt ontvangen met de nodige info!

Geplaatst:

Sorry,het is een serieus onderwerp.

De paddestoel moet helemaal onleden worden.

Onder kant.door midden snijden.ruiken enz.

Daarom vertellen ze je even met een goede paddestoelkenner op stap.

Een plantje is gemakkelijker dan een paddestoeltjes?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
Vind het altijd zo jammer als je nieuw bent op een forum dat je nooit echt serieus word genomen! En gewoon graag normale serieuse reactie's wilt ontvangen met de nodige info!
Beste Jenny, als je hier in de paddenstoelen-topics kijkt zal je zien dat er niet tot geen reactie's op foto's van paddenstoelen worden gegeven. Het heeft niets te doen/maken met serieus worden genomen als nieuwlid ! maar, echt met het gegeven dat het bij de meeste soorten wenselijk is even meer te zien dan een hoed en steel e.d. Nu is het ook zo dat niet iedere paddenstoel zo giftig is dat je gelijk dood gaat maar, er zijn wel veel soorten waar je b.v. 3 dagen er voor of 3 dagen er na geen alcohol mag daar je anders alsnog dood-ziek kan gaan worden en erger. De boleet welke Yuras aangeeft die het kan zijn b.v. word ook wel de bittereboleet genoemd. Als je er een van in je eten hebt zitten kan je alles weggooien niet i.v.m. echt gif maar, wel dat je eten echt bitter(bah vies bah)gaat smaken door deze paddenstoel. In Polen gaan er tussen de 10 en 20 mensen per jaar dood door foute paddenstoelen(vaak de combinatie met drank) dus heel raar is het niet dat je weinig respons krijgt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Beste wat je kunt doen is een degelijke paddenstoelen natuurgids kopen. In boekvorm, zodat je 'm kunt meenemen in het veld. Zelfs dan ga je nog steeds ontelbare exemplaren laten staan omdat ze er toch maar net iets anders uitzien dan het typevoorbeeld in het boek. Paddestoelen plukken, determineren, klaarmaken en opeten is een prachtige hobby als je weet wat je doet, maar 't kan zo mis gaan, hoor.

Een prima gids die ik gebruik is : "Paddestoelen van West Europa" door Roger Phillips. Spectrum uitgeverij.

Stefan Van de Rostijne

Geplaatst:

Ik ben een leek op paddestoelen gebied, maar ben nu twee keer met een kenner op pad geweest en ben er bijna zeker van dat dit GEEN eekhorntjes brood is! Die heeft een dikkere steel en een beetje bol.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:

Beste Jenny, dit gaat totaal niet om het wel of niet serieus nemen van een nieuw forumlid.

Dit forum gaat over moestuinen. En daar valt ook een paddenstoelen-rubriek onder, omdat er mensen zijn die paddenstoelen kweken naast/bij/in hun moestuin.

Zoals je kunt lezen onder het groene woord 'Paddenstoelen' op de homepage.: In deze rubriek wordt de teelt van eetbare paddenstoelen besproken.

Er zijn wat mensen die je de juiste richting op willen wijzen, maar men zal niet (snel?) zeggen dat het geplukte exemplaar WEL eetbaar is. Dit is namelijk geen paddenstoelen-pluk-forum.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

PICT667831261382635377.JPGPICT667916811382635379.JPG

Dit is een bekerzwam....denk ik....verder kom ik niet.

Staat achter in mn weitje.

Ik zag op internet nog deze handige kaarten:

nva-23092011-6111-paddenstoelvormen-psp36671382635515.jpgnva-23092011-6112-buisjes-en-plaatsjeszwam35441382635515.jpg

niet geheel goed te lezen maar tja....paddenstoelmysteries.....

Geplaatst:
Ik zag op internet nog deze handige kaarten:
Hoi Geedee, de kaarten lijken lastig maar, als je er aan gewend raakt valt het wel mee.

En sorry maar je hebt geen bekerzwam.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

zo 1,2,3, zie ik het ff niet ? hoe groot is deze ?

Edit : Piroska was sneller.

Geplaatst: (aangepast)

Zo groot...

IMG469828281398800033.JPG

De hoed zo'n 5 á 6 cm doorsnee, totale hoogte van het bovengronds gedeelte zo'n 15 cm denk ik...

En Stan... je mag deze vraag wel naar het daarvoor bestemde topic verhuizen (kon 'm niet vinden...)

aangepast door Gast
Geplaatst:

Allebei natuurlijk gelijk opgezocht.... en dan lijkt me de optie van Piroska aannemelijker... want die hebben ook zo'n kraagje rond de steel...

Had ik er al bijverteld dat ie uit de paardemest is opgekomen? Want op de afbeeldingen die ik google zie ik ook erg veel stronthopen waar die geringde vlekplaat in staat...

En daar zitten er inderdaad een aantal bij die wel heel erg op die van mij lijken...

Geplaatst:

Door de 2de foto denk ik dat het eerder de Franjevlekplaat is. Door o.a de kleur en ook het niet geheel halfbol maar meer klokvormig(en is ook veel giftiger dan de geringde vlekplaat). Maar goed van een foto is altijd lastig om paddenstoelen te herkennen je mist o.a. de geur en het aan kunnen raken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...