Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

oh oops planten bevroren

Piroska

Recommended Posts

Er zou vannacht lichte nachtvorst komen, -1 hadden ze voorspeld maar het bleek -6 te worden in de tuin..

Nu vandaag waren in 1 klap alle tomatenplanten slap en bruin, de pepers slap, de aubergine slap en de bonen bevroren.

De tomaten, pepers en aubergines waren op een enkeling na niet bevroren (de vruchten dus) maar zijn allemaal nog niet rijp of groot genoeg.

De komende week loopt de dagtemperatuur op naar 20 graden en is het erg zonnig. Wat zal ik doen met de vruchten? Aan de stervende struiken laten hangen en hopen dat ze nog afrijpen? Hele planten weghalen en de vruchten binnen na laten rijpen? Onrijpe vruchten oogsten en verwerken? Andere suggesties?

Komende nacht is er nog eens -2 voorspeld, ben benieuwd wat dat dan gaat brengen, de komende week tot 10 dagen geen vorst meer.

O heftig. Ik had dat vorig jaar ook. De tomaten waren toen bij mij eigenlijk wel meteen kassie-w..ik kon ze nog nét opeten, ze hadden een flinke klap gehad.

Ik merk dat het sowieso veel langer duurt dat de vruchten afrijpen,misschien onder invloed van koude nachten en korte dagen? Dus op snel afrijpen met een mooie week zou ik niet rekenen... De rode opeten, groene tomaten meteen tot jam verwerken of chutney oid, dat zou ik doen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Nou het afrijpen mn van de tomaten valt mij nog mee hier, iedere dag haal ik nog wel enkele van 3 struiken, de pepers werden vorig jaar in oktober nog rood, maar het gaat wel langzamer inderdaad.

Ik kijk het nog even aan, wel balen in elk geval, misschien een groene sambal maken? (kan dat eigenlijk?)

Pas gemaakt, sambal idjoe!( Ik vind het heerlijk )

400 gram onrijpe (groene) pepers, zonder zaden

6 grote sjalotten

3 grote tenen knoflook

3 schijfjes djahe (gember)

3 eetlepels olie

1 x 1 centimeter trassi

4 flinke eetlepels pindakaas

4 flinke eetlepels stroop

3 eetlepels sojasaus (Ketjap Asin)

sap van 1 limoen

Bereiden

voor 3 potjes van 200 gram

Pel sjalotten, djahe en knoflook en hak ze samen met de schijven djahe en de pepers (zonder zaden) fijn in een keukenmachine. Verhit de olie in een pan en doe dit mengsel erbij. Schep alles goed om en laat het zachtjes fruiten en garen, minimaal 20 minuten. Voeg dan de pindakaas, stroop, ketjap en limoensap toe en laat dit nog 15 minuten flink doorkoken. Schep de sambal in met kokend water en soda schoongemaakte potten, sluit ze af en laat ze ondersteboven afkoelen. 12 maanden houdbaar.

Bronvermelding

Diana

Ik steriliseer de potjes nog even na in de oven..kwartiertje op 120 graden. Blijft het zeker lang goed. Voor de trassismaak kan je ook wat garnalen uit vriezer of blik fijnhakken...zonder kan trouwens ook prima.

Sambal Lado Hijau

ingrediënten:

4 sjalotten

200-300 gr groene lomboks

3 kleine tomaten (groen)

3 eetl. olie

3 djeroek poeroet blaadjes

1 koenjit (kurkuma) blad

1 stukje asam

zout naar smaak

1 limoen (sap)

Bereiding:

Wrijf of maal de tomaten, de sjalotten en de lomboks fijn tot een grove pasta. Verhit in een wok/wadjan de olie en fruit hierin de pasta samen met de asam, de djeroek poeroet en het koenjitblad voor 5 minuten. Meng dan het zout en het limoensap erdoor en verwijder de asam.

In gesteriliseerde potjes doen en afsluiten.

15-20 minuten steriliseren. (Tijd laten afhangen van de grootte van de potjes.)

Edited by Guest

Een lekkere groene curry er van maken.

Edit : Dat van die snel in tredende vorst vertelde je dat we naar Zelhem reden maar, dit is idd erg snel van mooi naar koud.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...