Groene vingers Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 (edited) Ik heb deze week kalk op de tuin gestrooid ivm de te zure grond. Nu wilde ik in het voorjaar nog een keer kalk strooien, er staat op de verpakking wanneer ik dat het beste kan doen. Nu werd ik door een mede forumlid (Bit) erop gewezen dat nu kalk strooien prima is maar in het voorjaar niet in combinatie met andere bemesting (koeienmest) omdat het elkaar zou tegen werken. Wie kan hier wat over vertellen, ik kan er verder niet veel over vinden namelijk over deze "foute" combinatie. De wijsheid dat mijn grond "zuur" is komt voort uit een bodemonderzoek die ik heb laten doen. PH waarde was 5.3 Bit vertelde het volgende bij mijn update: Kalken nu is prima, eventueel herhalen in december ( als het er echt zuur is ), maar zeker niet in het voorjaar als je ook wil bemesten. Mesten en kalken gaan nooit samen ( werkt tegen mekaar in )Zijn ook topics over. Of als ze echt niet te vinden zijn, kan je er 1 openen. Dan hoor je van meerdere kanten het hele verhaal en tips. Edited October 10, 2013 by Guest Quote Leuke Facebook pagina: https://www.facebook.com/groups/lidl50procentkortingsbon/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 ja dat zou ik ook willen weten zeer goed vraag ben ook benieuwd Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 kalk samen met mest bijt elkaar, je mest wordt teniet gedaan door de kalk, kalk gaat een chemische reactie aan met de 'zouten'voedingsstoffen van de mest, hierdoor gaan er veel voedingstoffen (mineralen) verloren door een vesnelde afbraak en uitspoeling. PS strooi pas Kalk indien je zeker weet dat je grond te zuur is, zoniet zit je in de zomer met 'geel 'blad Misschien kan bit zijn licht er even op werpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Nu ja. Het ís dat topicstarter zéker weet dat haar grond te zuur zou zijn. Dus wil ze/hij kalken. Best. Kalken in november december, januari kan ook nog wel. Hoeveel kalk weet ik niet, ik weet ook niet hoe té zuur de grond is. Mesten kan je in maart mee beginnen dan. De kalk heeft zich dan wel gesetteld in de bodem. Mestadvies kan ik natuurlijk ook niet geven, maar ik ga er even van uit dat er een gewone basismest bedoeld wordt in 1e instantie. Een die langzaam is. Koemestkorrels bv of zelfs stalmest. Kalken en mesten samen gaat niet zoals ook persica zegt.Mij bevreemd het ook dat er toch écht wel fabrikanten totale mestpaketten aanbieden, waarin én mest en kalk zitten ( wel los van mekaar verpakt ) en dan in een soort strooikalender aangeven wanneer te kalken en wanneer de mest te strooien. Dat gaat tegen al mijn 'boeren'- kennis in.A : ik koop zulke pakketten niet. B : het feit dat je kennelijk naast gedoseerd mesten in een moestuin of ook siertuin, het als standaard wordt verteld dat je ook elk jaar moet kalken is echt dikke lariekoek. Neemt niet weg, dat kalken best zinvol kan zijn, of ook wel sterker: een must. Maar dat écht afhankelijk van je grond, vochttoestand en en en. ( toch ook zeker afhankelijk van je gewenste teelt voor dát stuk )Omhoog halen van de zuurgraad is wel te doen. Iets. Beter is het met je grond mee te werken en het te doen met wat je hebt. Echt speciale teelten die echt kalk moeten, kan je bij-kalken indien echt gewenst. ( een druif ofzo, een deel van je kruidenhoek bv, je uien-vak bv.Veel gronden in nederland zijn al van zich kalkrijk. Zure klei kennen we hier haast niet ( enkele stukjes daargelaten ) De meeste hoge zandgronden zijn zuur wel, maar de lagere beek/stroomdalen zijn weer kalkrijker. Klapzand in brabant is aan de zure kant, maar er zijn ook erg kalkrijke zandgronden. Limburg is kalkrijk, maar weer niet boven aan de helling, zelfs in het mergelland niet. Algemeen: ken je grond ! Doe , of laat een test doen ( die strips werken maar heel vaag, maar zeggen wel 'iets' ) Beter kijk je naar de begroeing van kruiden. Kijk niet zo zeer naar mos. Dat mos duidt op zure grond ( echt een argument wat je aangesmeerd wordt in elk tuincentrum, als je daar komt vanwege al dat mos in je gazon ) ? hoeft helemaaaal niet zo te zijn. Kalkrijke grond kent zijn eigen mossen. Maar goed. Ik dwaal af. Wil je persé kalken. Doe dat vanaf nu tot januari. Niet te veel ( kalk kan ook als gif werken ). Mesten in het vroege voorjaar en voorjaar. Nu niet meer. Dingen gaan in rust en de mest spoelt wegMest is sowieso 1 van de oorzaken van een hoop verpest grondwater in Nederland. We mesten te veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 In het geval van veengrond, waar ik op zit, zal je het kalken af en toe moeten herhalen wil je bepaalde gewassen er goed op laten groeien. Voor onze weide is het gewoon nodig af en toe te kalken. Voor mijn moestuin doe ik het eigenlijk zelden. Ik heb mijn tomaten, pompoenen en courgettes nog nooit horen klagen. Ze groeien prima op de zuurdere grond. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 In het geval van veengrond, waar ik op zit, zal je het kalken af en toe moeten herhalen wil je bepaalde gewassen er goed op laten groeien. Ik denk dat Bit, in de Krimpernerwaard, ook wel te maken heeft met veen. Ik ook trouwens, en mijn grond is gemiddeld matig tot lichtzuur (ph5,5-6,5). Ik kalk alleen de bedden van gewassen die niet van zure grond houden, zoals alle soorten bonen en wortelgewassen. Dat doe ik in de winter, maar aangezien er bij die planten toch geen mest nodig is, maakt dat weinig uit. Er zijn hier trouwens ook tuinders die jaarlijks overal kalken. Ik lees verschillende dingen over de combinatie kalk/mest. De een zegt dat het vooral niet goed is met verse mest, en de ander zegt dat een periode van een paar weken tussen de giften afdoende is. De enige plek waar ik in de knoop kom is bij koolgewassen. Die worden flink bemest met stalmest in het najaar, nog een gedroogde koemest-gift in het voorjaar, en ik kalk uitsluitend door een flinke hand in het plantgat te gooien. Schijnt goed te helpen tegen knolvoet, en ik teel heel mooie sluit- en bloemkolen (beschut door ikea-vitrages, dat wel). Overigens, bij zeer zure grond zal iedere bewerking zo ongeveer de Ph verhogen, dus de zuurgraad omlaag brengen. Dus ook het inbrengen van stalmest of compost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 ( off-topic ) Nee, ik zit op een oud overloopgebied van de rivier de Lek: Dik pakket gele klei op héél veel veen ) Pakket klei variëert van 50 tot 70 cm. Eigenlijk gelijk daaronder zit het veen en het grondwater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 (off-topic) Dat is het grappige met veengronden, het is zelden homogeen. Wij hebben hier, aan de noordkant van dezelfde polder, overgebleven kleilagen tussen het veen, vanwege de overstroming van de Hollandse IJssel in een ver verleden. De diepte verschilt zo ongeveer per tuin. Dus een 35-60 cm veen, dan klei, dan weer veen. Gevolg: als die kleilaag niet doorbroken wordt blijft het water soms liggen. Sommige delen van mijn stuk grond heb ik gedraineerd met boorgaten. Als je dan door de kleilaag heen boort, maakt het soms het zuigend geluid van een verstopt doucheputje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts