Sabien Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 (edited) Eigenlijk een beetje op aanvraag van Bit. De volgende manier van kersen leiden is tamelijk nieuw. Nederlandstalige info is al helemaal schaars. Deze post is de loop van het topic meermaals aangepast, ook met aanvullingen van andere leden, nieuwe inzichten of andere nuttige informatie. In de discussie kunnen dus vragen enz staan waar het antwoord ondertussen in deze openingspost is opgenomen. Afgelopen winter hebben we allerlei fruit in de tuin aangeplant, ook 3 kersenbomen. Om oogst te hebben moeten deze voorzien worden van een net. Daar was tijdens de aanplant niet echt over nagedacht, een kooi er rond plaatsen was gepland als het probleem zich stelde... Omdat de tuinwerken momenteel wat afnemen ben ik beginnen na denken over de kersenkooi: Wat als ik nu eens in leivorm snoei? (Om de grootte van de kooi te beperken) Kersen + leivorm = niet vanzelfsprekend. Daarom wat onderzoek gedaan en kwam op het UFO - Upright Fruiting Offshoots systeem of Fruiting wall.Schematische opstellen na 1 groeiseizoen UFO systeem: Zie bron 1 Stappenplan?Start met een ongesnoeide, ongetopte boom - Zogenaamde Whip: Zo snel mogelijk de Fruiting wall vullenPlanten onder een hoek van 45° of nog platter tot 60°Noord-zuid rijSchuin geplante stam kant richting het noorden, zodat de stammen van de hete middagzon weg staanTijdens planten NIET aanbinden, maar boom onder 45° laten - Zodat de groeikracht van de boom tot de top kan komenBuds op de 'stam' aan de onderkant verwijderen als de knoppen beginnen uit te lopen (kersen mag je niet snoeien in de winterperiode ivm Loodglans infectie) - Enkel energie steken in de opwaarts gerichte shootsPas als het bovenste oog uitloopt; 'stam' horizontaal (niet met de top naar beneden gericht, maar recht of ligt omhoog hellend) aanbinden aan onderste draad op 50cm (Om dominante shoot te vermijden aan de basis)2e draad = 30cm hoger zodat de shoots snel recht omhoog kunnen worden aangebonden. Afstand tussen 2e en 3e draad mag groter zijnGeen naakte metalen dragen gebruiken (Bacteriekanker), maar Nylon.... Verdere stappen worden aangevuld als de bomen ouder worden Waarom?Plaats efficient - Meer oogst per ha dan andere snoei-systemen - Dus ook een kleine anti-vogel kooiAlle kersen makkelijk te bereiken, hogere pluk efficiëntie, 2D (fruiting wall) geeft luchtig gewasGoede kwaliteit van kersen want shoots mogen maximaal 5 jaar oud worden, dus geen oud hout in de boom dat kersen draagt.Snel oogst - In het 2e jaar op de basis/stamEenvoudige snoei - Die iedereen binnen de 5 minuten kan aanleren Snoeien?Geen vertikale takken toegestaan - Allemaal volledig wegsnoeienAan het uiteinde van de shoots veel buds (toekomstige fruiting spurs) - inkorten om gelijkmatige verdeling van fruit over de shoot te krijgen.Alle shoots op ongeveer de zelfde hoogte houden - Geen dominante shoots toelatenShoot vernieuwing: Shoots mogen max 5 jaar worden (Beter fruit op jonge shoots), komt neer op elk jaar de 2 dikste shoots weg te snoeien tot een stompje (1 slapend oog) dat zal uitlopen om een nieuwe vervangende offshoot te vormen 3e jaar tijdens bloei op Gisala 6 (ruime plantafstand en lage shoots - Zie bron 5) Voorlopig enkel terug te vinden in engelstalige literatuur: Jaar na jaar stappenplan met schematische tekeningen Toegepast in een aanplant met foto's - Aanplanten van bomen voor UFO - Zeer intressante bespreking - Iets oudere aanplant snoeien Kersen snoeimethode - NL (Incl UFO) Foto's1 OktoberOudere situatie. Enkel de de 3 kersen die 1 jaar oud zijn. Aangeplant in januari 2013. Daarna in maart voorzien van oude stalmest. In mei kalk/houtas uit gestrooid. Alle bomen zijn voorzien van irrigatie (Druppeldarm). In de hete zomer kregen deze elke 's avonds 45min water. 6 OktoberAfgelopen dagen beetje bij beetje de werken voorbereid, nu wachten op de bomen zelf. Er komt een 2e rij kersen bij zodat er een dubbele rij kersen ontstaat van 2x 4 bomen voor maximale oogst spreiding. Tussen de 3 oude bomen word nog 1 extra geplant zodat elke boom 1.40m heeft om dicht te groeien tot een stukje Fruiting wall. Het gras is volledig afgevoerd voor deze dubbele rij bomen. Op de 5 plaatsen waar nieuwe kersenbomen gaan komen heb ik diepe plantgaten uitgegraven en ruim voorzien van compost gemengd met de originele grond (Arme zandgrond). In afwachting tot aanplant (Eind november) is winter rogge ingezaaid. Rond de stam van de oudere kersenbomen ligt anti-wordendoek waar ik net een hoeveelheid compost heb onder gestort. PlannenRasselectie voor maximale oogst spreiding, geen rekening gehouden met bestuiving want dat zal bij 8 rassen op een hoopje geen probleem zijn.Rassen: (Vet = reeds geplant (3), mooie rassenlijst @ Houtwal)Sweet Early (Liever Earlise, maar deze is niet verkrijgbaar) - Allervroegste waar ik kan aankomenBigarreau burlat - Reeds aangeplant - Behoorlijk vroege kers (Zit erg dicht tegen Sweet Early/Earlise)Merchant - Geen specifieke reden - Opvolger voor BurlatGrace star - Geen specifieke reden - Opvolger voor Merchant [Zelf]Lapins - Goede bestuiver voor de rest - Opvolger voor Grace star [Zelf]Bigarreau blanc- Reeds aangeplant - Voor de verandering een witte/gele kers Hedelfinger- Reeds aangeplant - Eerder laatSumtare (Sweetheart) - Allerlaatste waar ik kan aankomen [Zelf]De huidige bomen staan op 2.80m, dat is voor UFO te ver uit elkaar. Daarom word de nieuwe aanplant op 1.40m gezet met Gisela 5 onderstam om dezelfde lengte te krijgen als de ruimte waarop de huidige 3 bomen staan. Aangeraden plantafstand voor UFO op G.5 is 1.50m tot 1.80m, dus ik zet ze iets korter op elkaar, arme zandgrond zal waarschijnlijk(/hopelijk) voor iets zwakkere groei zorgen. Ook de huidige 3 bomen zullen tot UFO worden omgesnoeid, alle groei van afgelopen jaar zal er dus zowat af gaan om enkel 1 stevige tak over te houden die de horizontale basis van de Upright Shoots zal vormen. Wordt vervolgd...Edit 7 okt: Verantwoording rassen toegevoegd.12 Nov: Leesvoer ivm Gisela Onderstammen en overcropping van zelfbestuivende rassen.Vervroegen van bloei en oogst bij Gisela5 & 6, niet bij andere onderstammen - Tabel 2 Edited March 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Kijk hier wordt ik nou blij van, een mooi uitdagend project, en ben erg benieuwd wat het gaat opleveren. Je zit op arme zandgrond, dit is natuurlijk niet zo best maar met rijpe compost en geselecteerde messtoffen + bewatering valt erg veel te verbeteren. Ik volg zelf een jonge UFO aanplant (nee, niet bij mezelf) maar kan er nog niet veel over zeggen, boompjes (snoeren) staan er op onderstam Gisela 3 in voedzame grond, bovendien ook nog eens onder overkapping. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd over de rassen Samba en Penny. Ik hoop dat je project, veel Updates krijgt in woord en beeld, veel succes ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 Rassenkeuze staat niet echt vast. Momenteel is dat mijn lijst om een goede spreiding te krijgen. Samba kan Merchant vervangen als dat een beter ras is. Heb je misschien ervaring met bepaalde rassen qua ziekte resistentie. Opbrengst (8 bomen is ruim), groeikracht of barstgevoeligheid is voor mij minder van belang. De anti-vogelkooi komt er sowieso. Hoge palen komen er ook voor het draadwerk. Dus een (anti-regen/barst) overkapping lijkt me ook niet zo moeilijk om bij te plaatsen, maar eerst zonder aankijken. De eetbare-tuin is pas afgelopen winter gestart, voorheen (meer dan 20j) was het enkel gras. De 3 kersen hebben buiten een beetje potgrond niets extra gekregen tijdens aanplant. In maart wat (oude koeien) stalmest rond de stam (Maar niet er tegen). Ook de druiven, bessen en frambozen hebben dezelfde behandeling gehad en deze zijn goed gegroeid vind ik, op enkele sterfgevallen na. Ik ben een hele aanhangwagen compost gaan halen om te gebruiken ipv potgrond, scheelt nogal in prijs en lijkt mij gemengd met de eigen grond een goede vervanger, zoals ik nu heb gedaan voorafgaand aan de nieuwe aanplant van die 5 kersen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 In de eerste 3 jaren zit er wel een groot verschil in productie tussen het 'Klassieke Spil systeem' en het 'UFO systeem' daarna loopt het ongeveer gelijk.Tevens valt er meer bind en (zomer) snoeiwerk te doen.Persoonlijk zou ik maar één standaart universele zelfbestuiver planten (Stella) zelfbestuivers zijn erg gevoelig voor 'overcropping' téveel kersen massaal in clusters, welke uiteindelijk niet of nauwelijks zullen uitgroeien tot dikke kersen. Samba is een schitterende kwaliteitskers, mits niets té vroeg geplukt ! Wordt dikwijls als zelfbestuiver neergezet maar is dit beslist niet ! Sweetheart is hiervoor de ideale bestuiver. Ik kan me het gebruik van het antiworteldoek rondom de boomspiegel wel voorstellen om te voorkomen dat er onkruiden gaan groeien maar en zit weer een keerzijde aan, het kan ook een perfecte schuilplaats en nestgelegenheid worden voor woelmuizen e.d. Ook de witte laag Kalk ?? is dit met een bepaalde reden er zo op gebracht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Het ras Stella kan ik niet krijgen bij boomkwekerijen in de buurt: Rene Nicolai (Nieuwere rassen) en Houtmeyers (Eerder oude rassen). Overcropping bij zelfbestuivers heb ik inderdaad over gelezen. Ik heb er voorlopig 3 in de lijst staan. Eentje (Sweatheart) wil ik sowieso om het kersen seizoen af te sluiten. Lapins is gekozen als algemene bestuiver en gekende naam. Grace star heeft geen echte reden. Ik heb in de openingspost een kleine toelichting bij de geselecteerde rassen geplaatst. Ik zie in deze presentatie, slide 21 dat Staccato nog een weekje later zou zijn dan Sweetheart, enige ervaring mee? Van muizen nog geen last gehad. Voorlopig enkel last van bladluizen en mieren, ik wil geen vorm van chemische bestrijding gebruiken (Ook geen zogenaamde biologische a la pyrethrum want dat is even erg en schadelijk). We hebben hier ook een kat rond lopen die regelmatig een trofee (lees: muis of klein konijntje) thuis brengt, hopelijk doet deze zijn werk. De kalk die je bedoelt is waarschijnlijk wat steenpuin afval op de anti-worteldoek om deze op zijn plaats te houden. De anti-worteldoek is tamelijk recent geplaatst omdat er wortel-onkruiden begonnen te groeien. Kersen zijn ook niet vies van een beetje kalk. Mieren (waar ik last van heb, samen met bladluis) zouden niet van kalk houden, maar het deert ze niet. Helaas. Tot nu toe is het enige effectieve wapen krijt op de stam om de mieren uit de bomen te houden. Denk je dat 1.40m uit elkaar haalbaar is met Gisala 5? Of beter voor bv 1.60m gaan. Die 1.40m is gekozen om 2 even lange rijen te krijgen. Ik zou de 2 buitenste, reeds aangeplante bomen, een stukje naar buiten kunnen leiden (Een asymmetrische T vorm dus) om zo de nieuwe 4 bomen meer ruimte te geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Ik heb een vraagje. Hoe moet ik me hier de vervangings-snoei voorstellen ? Er wordt gezegd; een tak maximaal 5 jaar laten worden. Dan is de vertikale tak afgedragen min of meer. Waar snoei je hem weg ? op 1 oog ? Dat ene, eerste oog is geen vruchtspoor ? Dan snoei je een tak weg. groeit er een nieuwe tak ? groeit die daar wel ? Neemt de rest niet de energie weg ?En wat doe je als niet alle ogen op de horizontaal weggebogen spil-tak willen uitlopen ? Maar een andere er giga hard vandoor gaat / Toppen ? Wanneer je dan topt, gaat die tak op een aantal plekken toch weer zijtakken maken ? Hoe voorkom je dat dan ( je wilt dat niet, want er moeten vruchtsporen komen )Draagt zo'n spoor wel een jaar of 5 ? Sorry, veel vragen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Snoeien op 1 oog ja (stompje) voor een verticale offshoot te vervangen (Of dat altijd allemaal vruchtogen (spurs) zijn? Geen idee, blijven er niet altijd enkele slapende ogen over?). Snoeien op 1 (slapend)oog: Ik vermoed (geen kenner op dat gebied) dat het oog zal uitlopen omdat de boom de groeikracht heeft én het oog zit erg dicht op de sterke horizontale stam. Vervanging is het zelfde als Tall Spindle bij appel (maar bij TSA wordt een horizontale op stompje gezet). Als er onvoldoende verticalen worden gevormd? Eentje toppen op 2 ogen zodat je op die ene plaats, 2 offshoot krijgt (Komt in een fimpje aan bod, daar hebben ze de hele plantage 'gereset' na 1 jaar, om synchroon te lopen met een andere aanplant dacht ik, niet om meer offshoots te krijgen). De stam bindt je ook pas horizontaal als de ogen zijn uitgelopen, om dit probleem (normaal) niet te krijgen. Uitlopen van ogen kun je ook stimuleren door te kerven enz, maar daar weet ik het fijne niet van. Een dominante offshoot kan bij dit systeem echt niet want deze gaat dan met te veel energie lopen. Indien dat wel dreigt: toppen (voldoende terugsnoeien) of terug snoeien op een zwakke scheut op die dominante (zie een filmpje) of als het echt niet gaat: volledig tot de spil terugsnoeien. Komt aan bod in één van filmpjes. Grootste dreiging is dat je een dominante krijgt, keer op keer, aan de basis van de horizontale stam (het eerste oog op de horizontale ligger). Om een dominante offshoot te vermijden aan de basis, wordt de boom onder 45° of platter geplant. De offshoots halen niet in 1 jaar de volle hoogte, dus niet alle delen van de offshoot zijn even oud. Geen idee of een spur 5 jaar kan dragen. Maar de tak mag 5 jaar worden, de spurs dragen dus geen 5 jaar. De spurs hogerop de shoot zijn dus nog jonger. Mmm... mijn antwoorden zijn altijd zo lang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Geeft niks hoor ! Het is heel duidelijk. Dan nog 1 vraagje ( mijn vragen zijn altijd zo lang ) Je praat over weghalen knoppen onder de horizontale. Zoiets kan ook in de winter ( voor uitlopen , na aanplant ) ? Heb je dan niet een hele rij wondjes. ( infectie - sporen - winter ) ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 (edited) Het is niet de bedoeling om de 'bud removal' in de winter te doen, maar bij de start van het uitlopen van de knoppen. Om dezelfde reden dat je kersen niet mag snoeien in de winter: trage genezing van wonden en hoge activiteit van .... (bacteriekanker denk ik, het is inderdaad loodglans zoals Bit hieronder aangeeft.). In ieder geval *iets* dat erg actief is in de winter, maar niet in de zomer. Daarom kun je best snoeien na de oogst. Openingspost is aangepast, tijdstip van de bud removal toegevoegd, kwestie van alles centraal in OP te houden. Edited October 7, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Ja. Loodglans is dat. ( misschien ook wel een kanker hoor, dát weet ik dan weer niet ) Thnx. Prachtig Topic-Thema. en mooi gebracht ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 (edited) Het planttijdstip komt dichter bij. Ondertussen ben ik beginnen te twijfelen of 8 bomen, 1.40m uit elkaar wel zo'n goed plan is? Ik moet geen records qua opbrengst of kg/m² halen, enkel iets dat plaatsefficiënt is om een kooi rond te bouwen. Daarom ben ik gecharmeerd door het "fruiting wall"-principe, geen ronde boomvorm (TSA - Tall Spindle Axis). Het nieuwe plan is dus om 3 bomen op 1.85m te zetten. Of om 1 Gisela6 erbij te nemen en deze dan op 2.40m - 1.60m - 1.60m te plaatsen. Gisela5 geeft een oogst vervroeging van 2-4 dagen, Gisela6 0-1 dagen vervroeging tov zaailing, F12/1 of de Krymsk-serie. Vervroeging is iets dat ik niet wil voor het late ras (Sweetheart), maar volgens Lynn Long (persoon uit de filmpjes, Van de Wa. State Univ) leidt G6 + Sweetheart (Of zelfbestuivers in het algemeen) zeer makkelijk tot overcropping, waar Persica dus ook al voor waarschuwde. Misschien Krymsk 6 voor Sweatheart (als ik daar kan aankomen), dan is de oogvervroeging van Gisela helemaal weg.Gisela6 is ook minder kieskeurig qua grondsoort omdat deze iets groeikrachtger is. Altijd interessant om te zien wat verschillende dingen doen, daarom neig ik naar 1 Gisela/Krymsk 6 erbij te nemen . De 3 bijkomende rassen zouden dan: Samba, Kordia of Karina en Sweatheart zijn. Ik heb ook prijs gevraagd van zowel Gisela5 als Gisela6 onderstammen voor 1 jarige snoer (whip) bomen. (Krymsk idee is pas nu tijdens het typen in me op gekomen) Weet er iemand of er aan Hongaarse kersen rassen valt te komen? Met name Rita (2 weken vroeger dan Burlat) en Alex (erg laat) - vervanger voor Sweatheart want Alex is nog later? Edited November 12, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Alex en Rita ken ik nog niet, 2 weken vroeger dan Burlat? Dat is nogal wat, dus ook een nog vroegere bloei ? met nog meer nachtvorstgevaar. Met Krymsk6 nog geen persoonlijke ervaring, wel met Maxma14, 25 j geleden had ik een zelfbestuiver op deze onderstam, ik heb deze onderstam nog steeds 'bewaard' in m'n collectie en ik moet zeggen het was een goede Match met de zelfbestuiver, neem aan ook met vele andere zelfbestuivers allemaal dikke kersen, met zeer weinig rui, met G5 is dit wel anders... Ga deze onderstam maar weer eens gebruiken voor rui-gevoelige rassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Zorgt G5 juist voor veel rui, of begrijp ik je verkeerd? Veel rui perkt de overcropping dan toch in? Praktische tuin-ervaring heb ik eigenlijk niet, dus waar ik hier mee bezig ben is zeker niet uit eigen ervaring. Ik steek wel veel tijd in opzoekwerk. (Plus ik ben wat perfectionistisch: dus m'n plannen veranderen wel eens...) Die Maxma14 is geen dwarfing onderstam volgens het lijstje in http://cesacramento.ucdavis.edu/files/133479.pdfRita & Alex komen uit http://www.tuinbouw.nl/sites/default/files/documenten/00019843.pdf (Hfst 4.6) - Verder uiterst weinig over te vinden. Ik had gedacht, als vorstschade echt reëel gevaar vormt, enkele keren tijdens zo'n nacht water te vernevelen (Timertje, ik ga er echt niet voor wakker blijven). (Hopen op niet te veel last met schimmelinfecties...) En Karina nemen ipv nogal vorstgevoelige Kordia. De commerciele teelt lijkt toch te houden van die zelfbestuivers, want er is behoorlijk verder veredelt met Stella - Voornamelijk dan in Canada. Dus moet ik niet echt 'bang' zijn van deze rassen? Ik ben ook nog van plan om 1x Sweet Early in de serre (van grootouders) te plaatsen als test (In grote pot - just in case), kijken hoe vroeg daarvan geoogst kan worden. Serre zal hopelijk weinig problemen opleveren met vorst en de vogeltjes kunnen er niet bij. Is bij een zelfbestuiver zoals Sweet Early 'tikken' tijdens de bloei voldoende voor bestuiving? Gisela5 boompjes zouden me 15€/stuk gaan kosten. Andere prijzen heb ik nog niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 @ Sabien, Met G5 is de kans op overcropping duidelijker aanwezig vooral onder zelfbestuivende rassen, theoretisch zou je verwachten dat natuurlijke 'rui' een gunstige invloed zou moeten hebben op de kwaliteit van de overige vruchten, echter...bij kers ligt het wat ingewikkelder, bij kersen blijven ook de vruchten welke het minst voedingsstoffen krijgen langer hangen bij deze vruchten gaat er vooral veel extra energie naar de aanleg van de zaden, wanneer een boom in zijn ontwikkeling naar verhouding te weinig blad t.o.v het aantal bestoven bloemen vertoont dan zullen nagenoeg alle vruchten in maat achterblijven. Vooral de lange uiteinde van takken zijn behangen met flinke bloemclusters, vooral daar gaat het mis. Daarom wordt er bij zelfbestuivende variëteiten aan mechanische bloesemrui gedaan, men dunt gewoon het aantal, bloemen, ja, dit is geen fijn klusje, hiermee voorkom je wel dat er een onevenwichtige balans ontstaat binnen de hormonale huishouding Vandaar het advies om G5 niet aan te wenden bij sommige variëteiten. Maxma 14 is wat groei betreft equivalent aan G6 |----> opbrengst is niet zo hoog als bij G6 Bij mijn weten worden kersen niet gesproeid met nachtvorst, bovendien is sproeien alleen doeltreffend wanneer je gedurende de -0 continu blijft sproeien ! tot het weer + 1 is .. Bij kers is tikken of 'windbestuiving' niet toereikend ook niet bij een zelfbestuiver, er zal toch een hommel, metsel(bijtje) of een plumeau aan te pas moeten komen vrees ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted November 13, 2013 Author Share Posted November 13, 2013 Nog een vermelding van de Hongaarse Rita: http://www.bccherry.com/docs/HorticultureArticles/Report%20Cherry%20Symposium%20in%20Chile%202009.pdf - 11 dagen voor Burlet schrijven ze hier, wel kleinere kersen 7-8g. En hier nog een lijstje van erg recente rassen. Kersen rassen net zoals computer hardware, vandaag komen, morgen verouderd? Bij het UFO-systeem doe je elk jaar een heading cut bij de uprights om vegetative groei te promoten, het aantal spurs te beperken en uiteindelijk dus de #blad/spur te verhogen (minder, maar dikkere kersen). Is Gisela6 beter voor 'heavy cropping' rassen zoals Sweetheart dan G5 (Dat leid ik toch af uit deze tabel 2), hier schrijft men dat G5 niet gaat met 'Heavy Yielding Varieties', maar G6 wel mits goed beheer. (Hetgeen wat bij UFO gebeurt)Welke onderstam/ras combinatie is er gebruikt bij die aanplant die jij opvolgd (waar je eerder over sprak)? Ik lees dat laagstamfruitboompjes 10 - 15 - 20jaar meegaan (varierend per bron), wat gebeurt met de boompjes op die leeftijd? Geen kersen meer? Enkel nog kleintjes? Oogst loop 15% terug waardoor de commercialen die niet meer intressant vinden? Praktisch vraagje: Hoe lang kun je eigenlijk plukken van 1 ras. Geven kersen een enorme piek op minder dan een week tijd of is 1 boom goed voor 2-3 weken oogst? (Indien rasafhankelijk - richtlijn?) Kunnen rijpe kersen nog even blijven hangen aan de boom? @Bit: Verjongingssnoei:Blijkbaar hebben kersen nog slapende ogen "Node with no bud" onder de schors liggen die kunnen uitlopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 4 Kersenbomen gaan halen, 3 bijgeplaatst in de 2e rij. Deze staan 1.85m uit elkaar. De andere boom komt in de serre (Staat nu in "groene zak").Rassen - Gisela5 onderstam:Sweet Early (Serre)SambaKarinaSweetheartHet zijn geen whips geworden, maar wel dikke lange "stam". Als de groei er in de lente terug in zit gaan de enkele (dikke) zijtakken eraf (stompje).Leisysteem (palen en draden) dringen nog niet: ik wacht op interessante kortingen . De 3 reeds geplante bomen (vorige winter) heb ik uitgegraven en schuin gezet. Nu ze nog klein zijn, was dat doenbaar en dan is alles ineens netjes.Achteraan in rij nog 4 appelbomen en een notenboom (laatste in de rij). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 De huidige stand: Compost rond de bomen, anti-worteldoek om zo 2 grasvrije rijen te vormen, daaronder ligt de irrigatie. Bud-removal gedaan bij 1 van de nieuwe kersenbomen. Sweetheart. Dit is de enige met reeds bladvorming. Om de 20cm mag 1 naar boven gerichte knop laten staan. 1 van de kersen die vorige jaar zijn aangeplant staat in bloei (Biggareau Blanc). Nog geen andere kersen die al zo ver zijn, waarschijnlijk dus witte kersen dit jaar. Hedelfinger. Dit was vorig jaar een 'whip'. Deze kers zal dit jaar ook bloesem geven, dan wel op non-spur knoppen Wanneer ik de kersen volledig in UFO ga snoeien twijfel ik nog over. Het kan vanaf dat ze in bloesem staan, maar het beste tijdstip is na de oogst (zomer) vanwege schimmelbesmetting (loodglans). De bud removal/bud selection heb ik al wel gedaan omdat het droog en warm weer is en de kers heeft beginnend blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Hoe gaat het inmiddels met de boompjes? Ik vraag me trouwens af of dit ook mogelijk is met pruimenbomen. Weet iemand of dit mogelijk is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 En, is het iets aan het worden? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Ik was er ook wel benieuwd naar.Sabien haar laatste bericht is van maart 2014.... of we daar nog iets van horen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 De laatste keer dat ze actief was was "Za 25 Jun 2016, 16:05" dus ze is er nog Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 Kun je ze trouwens het beste van Zuid (wortels) naar noord planten of van noord (wortels) naar zuid ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparky Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 Net nu ik mijn aanplant in ufo V stijl klaar heb zie ik dit topic. Ik heb de jonge bomen op 45 graden geplant en meteen op het snoer gebonden. Takken die er al op zaten meteen aangebonden. Het zou dus nuttig zijn om de top van de boom weer los te halen en omhoog te brengen? Ik twijfelde hier al over.. Ook wordt in al die filmpjes gesproken over heading cuts, stimuleert dat ook de vertakking verderop in de boom of is dat puur voor de ontwikkeling van die ene specifieke tak? Leuk om te zien dat er hier toch meer mensen zijn die het anders willen proberen 👍👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 Ik heb dit naar aanleiding van dit huidige topic jaren geleden gedaan, en was geen succes. Ik heb alsnog stammen van 10cm dik en vrij hoge te snel groeiende kersenbomen. Het is wel te overzien hoor, maar de onderstam, ondanks dat het de juiste heel zwakke moest zijn, heeft niet geholpen. Ik ben bang dat ik misschien de entplaats te laag heb gehad ook, waardoor hij boven de ent ook wortel geschoten heeft. Ik kan het nu niet meer terugzien aan de stammen. Maar ze geven ondertussen wel prima kersen en ik kan er nog wel een net overheen doen. Dat was ook belangrijk. Succes! Dennis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted April 20, 2021 Share Posted April 20, 2021 Als de groeikracht te groot is en daardoor de verticale takken te snel te hoog worden. Kun je de gesteltak dan verlengen waardoor je meer verticale scheuten krijgt? En wat is de rijafstand indien je de planten van noord naar zuid plant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.