Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

moet ik mijn tomaten steunen/leiden


lon

Aanbevolen berichten

Ik heb nu een flink aantal tomatenplantjes maar ik weet helaas niet op welke wijze ze gaan groeien en welke er dan wel of niet gesteund of geleid moeten worden. Weten jullie het?

Ik heb yellow pear, vleestomaat marmande,kerstomaat supersweet en tomaten Harzfeuer(uit duitsland weet niet hoe ze in het nederlands heten)

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle tomaten hebben ondersteuning nodig, dus ook kers tomaat.

De enige tomaat die het eventueel zonder ondersteuning kan stellen zijn de dwergrassen.

 

Als ondersteuning - geleiding kan je o.a. gebruiken:

- tomatenspiralen

- stokken

- draden

- kooi

 

Zo ver ik kan zien zijn alle genoemde rassen stamtomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, vrijwel alle tomaten hebben steun nodig.

Van belang is echter hoeveel.

De Marmande en Harzfeuer (en verder alle dikkere soorten) hebben 1 stevige steun nodig. Gemiddeld laat je de stam groeien tot 4 of 5 bloemen (dan toppen)en haal je alle dieven weg.

Bij de kleinere zoals yellow pearshape etc laat je buiten de stam enkele, pm 3/4, dieven naar de zijkanten uitgroeien en die hebben dan ook steun nodig.

Ik los dit meestal op door de hoofdstam langs een stevige stok te zetten en de zijscheuten met draad op te binden.

Zou je dat niet doen scheuren ze onherroepelijk af of liggen op de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee bedankt. Spiralen heb ik hier al. Wel handig te weten met uitzetten dat ik bij de kleinere dus voldoende ruimte voor de zijscheuten moet inplannen. Begrijp ik nu dus goed dat je pas moet dieven als je gaat toppen? Ik dacht eigenlijk dat men moest dieven om groei te blijven behouden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dieven (en toppen) bij tomaten doe je eigenlijk juist om de groei van de plant tegen te houden. Je voorkomt de vorming van nieuwe scheuten en takken. In plaats daarvan kan de plant al zijn energie in de trossen grandioze tomaten steken, tenminste dat is de theorie. Wil je dus een flinke oogst met veel en grote tomaten dan top en dief je om de plantgroei af te remmen. Kan het je niet schelen hoeveel je oogst en hoe groot je tomaten zijn dan kun je de plant laten doen wat ie wil. Kan echter best een jungle worden, tomaten die de vrije teugel krijgen. Dus ook als je niet teveel ruimte hebt voor je tomaten kun je beter dieven en toppen. In welke volgorde het hoort - eerst dieven en dan toppen - weet ik niet. Ik dief altijd zo snel als ik een dief zie en ik top na de vierde of vijfde tros (volle grondstomaten).

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een filmpje gezien van iemand die de dieven liet wortelen in de grond om sterkere planten te krijgen... maar dat was iemand zonder ruimtegebrek... ergens in het lege stuk van de VS gok ik...

 

 

edit: hij deed wel aan toppen trouwens, en ook aan andere groeibeperking omhoog, maar niet in de breedte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...