Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Dag Victorus,

Kweeperen die binnenin bruin zijn zijn gewoon te laat geplukt. Waarschijnelijk dachten die mensen waar je ze van kreeg dat ze die moesten laten rijpen aan de boom.

Die die je kocht in de winkel waren wel op het juiste tijdstip geplukt door de kweker.

groetjes,

Geplaatst:

Kweeperen te laat geplukt?

Maar ja je kan aan de buitenkant niet zien of ze te laat geplukt worden of niet!

Ik heb kweeperen gehad die nog groen waren en al geel en beide waren al bruin van binnen. De mooie kweeperen die ik kocht hadden geen enkel bruin plekje van binnen.

Geplaatst:

Ik denk dat het een soort is.

Heb dat nog nooit gehad.

Vroeg of laat geplukt,geen bruine hart.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Óf een combinatie natuurlijk! Maar bruin worden is een veel voorkomend probleem bij kweeperen, en daarom is vrij vroeg plukken raadzaam. Kweeperen rijpen heel goed na, en geuren heerlijk!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Vroeger plukte ik mijn kweevruchten als ze geel waren en werden ze snel bruin van binnen. Nu pluk ik ze altijd als ze groenig zijn en een vage verkleuring naar geel krijgen. Ze zijn niet meer binnenbruin, behalve als ik ze lang bewaar!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weken later...
Geplaatst:

En een kweepeer gevonden,bij de toko.Ik ga het gewoon proberen,zaadjes in een pot,en kijken of het wat wordt.

Geplaatst:

Bij de turkenshop's verkopen ze ook.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Klopt,daar komt ie ook weg.

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Ik heb een kweepeer Vranja , gekocht in 2013 .

Zowel in 2014 als dit jaar uitbundig gebloeid, alleen zie ik nergens peren.

Oorzaak? wie weet t antwoord.

Geplaatst:

hij is wel zelfbestuivend maar een ander erbij is beter

misschien toch nog te jong of te koud tijdens de bloei?

Geplaatst:

Dank voor je antwoord.

Extra gekocht ivm zelfbestuiver.

Geen plek voor een tweede

Geplaatst:

kun je er geen takken van een bestuiver bij enten? (vraagje voor de kenners... de bestuiver enten op de takken van de vranja of op de eventuele onderstam )

(ik kan hier wel aan wat leskovacs takjes komen)

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Even dit topic doorgenomen omdat ik ook graag een kweepeer zou willen zetten. Zijn er soorten die goed ziekte resistent zijn? Onze buren hebben er eentje staan met grote vruchten die zeer aromatisch ruiken, maar ze vinden het een moeilijke boom en de vruchten hebben veel zwarte spikkels.

Geplaatst:

als je er goed voor zorgt doen ze het allemaal wel goed, Robusta schijnt wat resistenter te zijn, over de smaak weet ik niets

hier hebben we een portugal die doet het uitstekend en is lekker en de lescovacs van de tuinburen ook

we spuiten elk jaar een paar keer met zuiveringszout en wat zwavel tegen schurft, meeldauw nog niet gezien

hier staan wat mogelijke ziekten en de remedie, die remedie kun je ook van te voren toepassen

er zijn tegenwoordig ook patioboompjes, kun je verschillende soorten zetten, vranja bijvoorbeeld :linkje

Geplaatst:

Bedankt voor de info en de links. Kan je ook iets zeggen over de smaakverschillen tussen de rassen die je kent?

Geplaatst:

nee, sorry, die portugal vinden we lekker

edit: Okke heeft wel wat smaakoordelen staan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.