Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welk ras kweeperen?

beertjerinke

Recommended Posts

Ik dacht dat ik de Champion had... staat in ieder geval op het label wat ik er aan heb hangen (zelf geschreven). Maar mijn peren zijn appelvormig, en dus niet de Champion?

Anyway: ze geuren heerlijk en zijn mooi glad van vorm. Dus ik mag niet klagen.

Je hebt nu dus niets aan mijn review, want ik weet niet welk ras het is

Ik heb ook de 'Leskovacka', maar die had geen vruchten dit jaar. Nog jong...

En dan staan er nog wat Japanse sierkwee-struikjes. Die hadden een handjevol vruchtjes, ruiken ook heerlijk!

De Japanse sierkwee is heerlijk om te verwerken in allerlei jams, compotes, geleitjes etc!! Proberen

Ik vind ze geweldig (en gratis want ze staan hier overal) -- het leuke is dat je verschillende soorten hebt. Sommige zijn heel kruidig, andere zijn meer "vruchtig", sommige zijn groot, andere heel klein.... Leuke vrucht!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Ach met al die regen spoeld dat er zo af

Ik weet alleen echt zo niet meer waar ergens in de gemeente plantsoenen ik die dingen heb gezien.

Gevonden! Meteen een volle tas geplukt/geraapt en een paar stekken meegenomen

Moet eerlijk zeggen een stuk struik eruit trekken lukte niet

Er zijn twee vormen van kweeperen: appel- en peervormig.

Agvambari, peervormig

Bourgeault, peervormig

Ekmek, peervormig

Leskovacka, appelvormig

Ludovic, appelvormig

Rea's Mammoth, peervormig

Ronda, peervormig

Sobu, peervormig

Vranja, peervormig en geurend

Champion, peervormig en geurend

Vond ik op wiki omdat ik vandaag voor t eerst kweeperen heb gekregen. Nog nooit gehad, dus ik ijverig aan t googlen wat er allemaal mee kan.....het hele huis ruikt lekker dus ik denk dat t een van de 2 laatst genoemden zijn.

Leuk lijstje. De anderen peren geuren ook heel sterk, ik heb tenminste de appelvorm Leskovacka en gebruik de rest van de peren om de kamers te laten geuren naar de kweepeer. Misschien zijn de laatste twee soorten heel sterk in hun geur, maar ik vind de gewone geur al behoorlijk overheersend.(te overheersend om bij ander fruit te bewaren|)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Heb al jaren minsten 10 jaar kweepeer de peervorm,geen moes peer.Deze blijft mooi in vorm wordt wel heel rood.@2 jaar geleden veel geleden van de vorst dat jaar geen peer en zeer veel gesnoeid vorig jaar al weer peren en nu weer vol de boom.

soory weet niet de soort/naam.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Na de snoei (nov) kan je de stekken in de grond stoppen.zie google

Bij de moderne rassen wordt onderscheid gemaakt tussen appel- en peervormige kweeperen. Alle rassen zijn geënt.

Kweeperen kun je vermeerderen door zaaien of stekken. Bij zaaien weet je alleen bij de soortechte variëteiten dat de eigenschappen van de moederplant terugkomen. Je kunt ook stekken. Dat gaat als volgt: gesnoeide takken steek je in het najaar of vroege winter diep in de aarde waarbij je drie tot vier ogen boven de grond houdt. Succes is echter in zijn geheel niet verzekerd! Tijdens de zomer kunt je ook groene takjes laten wortelen met behulp van stekpoeder.

Ik kwam dit tegen op google, komt van de zelfde site.

Ik wil het eigenlijk wel eens proberen door stekken.

Er zijn twee vormen van kweeperen: appel- en peervormig.

Agvambari, peervormig

Bourgeault, peervormig

Ekmek, peervormig

Leskovacka, appelvormig

Ludovic, appelvormig

Rea's Mammoth, peervormig

Ronda, peervormig

Sobu, peervormig

Vranja, peervormig en geurend

Champion, peervormig en geurend

Vond ik op wiki omdat ik vandaag voor t eerst kweeperen heb gekregen. Nog nooit gehad, dus ik ijverig aan t googlen wat er allemaal mee kan.....het hele huis ruikt lekker dus ik denk dat t een van de 2 laatst genoemden zijn.

Ik heb vorig jaar Vranja aangeplant. Ik hoop volgend jaar de eerste kweeperen te oogsten. Zo'n kweeperelaar is ook een prachtige boom.

Die geur is fijn, maar bijkomend criterium voor mij was dezelfbestuiving, lang niet alle kweeperen zijn zelfbestuivend (Vranja dus wel)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Klopt het dat je gewoon een mooie stek kan laten wortelen? Want dan zou ik wel graag een stek willen van een bonkige peervormige kweepeer. Te ruilen voor een stek van mijn Leskovacka kweeappel. Die ga ik na het bladval snoeien en steek de stekken dan in een pot buiten( of binnen..dat moet ik nog uitzoeken...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...

Ik heb verschillende keren kweeperen van kennissen gekregen. Meestal waren het vruchten van oude bomen. Als je die kweeperen in vieren sneed was er altijd wel wat bruin binnenin. Daarom heb ik de laatste tijd steeds kweeperen gekocht. Waarschijnlijk zijn die van moderne rassen, geen spoortje bruin binnenin en na 20 minuten koken zijn ze al gaar.

Het aardige is dat je van 3 grote kweeperen drie producten kan maken, kweeperenjam (2 jampotten), kweeperenpate, ook wel membrillo genoemd (een plak van 30 x 20 x 0,4 cm) en 2 jampotten kweeperengelei.

Veeg het was van de kweeperen af, snij ze in vieren, verwijder de stelen en kroontjes en zet ze onder water. Laat het klokhuis zitten. Kook ze totdat ze zacht zijn en laat de pan tot de volgende dag afkoelen.

Haal de peren uit de pan en druk het sap er lich uit. Bewaar het sap. Verwijder de klokhuizen.

1 Jam: pureer het vruchtvlees en weeg het. Voeg een gelijke hoeveelheid suiker toe en het sap van een citroen. Kook het mengsel 15 min en vul 2 gesteriliseedrde jampotten.

2 Pate: Bekleed een braadslee met vetvrij papier en giet hier het resterende mengsel in. Zet in een oven op 120 graden en laat een uur langzaam indikken. Maak af en toe een gleuf in het oppervlak en als die niet meet volloopt wacht dan nog een kwartier. Laat de pate afkoelen en snij het in plakken die u opbergt met stukjes vetvrij papier er tussen. eet de pate op een stuke harde oude kaas.

3 Gelei: Zeef eerst het vocht door een doek en kook het tot 2/3 in. Voeg daarna de helft van het overgebleven volume aan suiker toe. Dus als u 1 liter heeft voegt u 0,5 liter suiker toe. Laat dit koken totdat de kleur echt rood geworden is. Zet een schoteltje in de vriezer en giet er wat vocht op als het stolt is de gelei klaar. Het duurt soms wel 2-3 uur langzaan inkoken totdat dit gebeurt.

Mocht de gelei toch niet dik worden na het afkoelen, geen nood, u gaat de volgende dag gewoon verder met koken.