Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kunnen andijvie en sla tegen onder water staan

Ik heb een vijvertuin

2013-10-13-1584701381676026.49

Ik heb er nog tomaten,bieten,andijvie,sla ,prei en postelein in

moet ik nu alles weg gooien als ik weer de tuin ik kan

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Wat een ontzettend nare dag was dit he ? Hier staat mijn moestuintje ook praktisch onder water, maar het enige wat er nog in staat is rode bieten en knoflook, waarvan de laatste vorige week gezaaid is op een bedje, die staat dus nog 4-5 cm boven water.

Met een beetje geluk zakt het water morgen, zodat ik de bietjes alsnog kan oogsten.

Ik denk dat je je bladgroenten naar de composthoop kan brengen, maar je prei en bietjes kunnen, lijkt mij, misschien morgen nog geoogst worden.

Ik ben benieuwd wat er verder gezegd gaat worden !!

Geplaatst:

Jeemig, wat erg! Hier ook megaveel regen....morgen eens kijken op de tuin of mijn kolen, aardperen, en witlof enzo ook zwemles hebben. Hoop dat een en ander te redden is voor jullie!

Geplaatst:

voor vele denk ik zeer natte tuinen

IK vroeg me wel af of de planten het zouden redden

heb ook net appel en peren bomen gezet hopelijk is het water weer snel weg

Geplaatst:

Oei, dát ziet er wel heel treurig uit he ? Dat je er heen bent gegaan om een foto te maken ! ( ik ben de hele dag binnen gebleven )

Gelukkig geen inval van de winter hier. Dat zou helemaal mooie boel worden.

Succes !!

Geplaatst:

Jeetje... zo erg heb ik het nog niet gezien...

Is dat allemaal van gisteren?... Dan hebben jullie écht wel vette buien gehad zeg...

Geplaatst:

tuin nog steeds blank

jammer nog niet veel gezakt

vind het een treurig zicht en dan al mijn tomaten zaden en sla zaden naar de knoppen

heeft vanmiddag weer heel erg geregent

morgen kijken of ik er door kan komen om te kijken wat ik nog kan redden

had ook nog een pompoenen courgette kleine ronde liggen om de zaden van te oogsten maar dat kan ik wel vergeten nu.

jammer maar helaas

bedankt voor jullie medeleven

ga gewoon weer veder in maart of zo dan zal het water wel weg zijn

Geplaatst:

Slootje graven? Weet niet of je het daar zo wel gaat redden met maar cm of 6 ophogen... Dat water lijkt écht nergens heen te kunnen daar...

Jammer van wat er nog in stond, misschien vallen er hopelijk straks nog wat knollen te oogsten...

Geplaatst:

ik had een greppel gegraven om heel mij tuin

Ik ga maar eens in gesprek met de vereniging van de 48 tuinen zijn er 8 ondergelopen van 2 cm tot 13 cm (die van mij)

ik hoop dat hun er nu iets aan gaan doen want dit is te gek

het kan gebeuren weet ik wel maar ben het bangst dan ik dat mijn pas geplante fruitboompjes frambozen (herfst,gele,zwarte)Tayberry en bramen

het niet gaan redden en daar was ik zo verschrikkelijk blij mee.

alles is wel weer te koop maar was zo blij dat ik ook zaden kon ga oogsten van de tomaten,courgette en pompoen maar dat moet ik weer uitstellen tot volgend jaar

iedere keer denk ik wat er nu weer mislukt en dat maakt me wel een beetje verdrietig

Maar ik ga gewoon door we zien wel wat er straks weer gaat gebeuren

Geplaatst:

@ Beertjerinke.

Had dit draadje nog niet eerder gezien. (Dacht op grond van de titel dat het ging over groente die je onder water kunt telen zoals waterkers Maar dat moet nu wel erg wrang klinken).

Dit is inderdaad verschrikkelijk ellendig!

In een andere draad vroeg je onlangs naar tips over hoe je tuin droger te maken. https://www.moestuinforum.nl/tuin-verhogen-hoeveel-nodig-t11431.html Toen had je dit nog niet meegemaakt. Ik heb daar in nog geprobeerd wat constructiefs bij te dragen....

Ik weet dat op Schouwen-Duiveland de regenval afgelopen weekend nog erger geweest is dan hier in Zeeuws-Vlaanderen. We zijn hier de hele zondagmiddag bezig geweest met het redden van een grote pruimenboom, die na 15 jaar vast te hebben gestaan in een keer bijna platlag. Door een combinatie van nat en hevige wind. Stond altijd stevig en beschut. Dus ik denk dat de omstandigheden behoorlijk "raar" waren. Is het een heel extreme uitzondering of gebeurt het meerdere keren per jaar dat jij heel veel water hebt?

De enige echte oplossing die ik zie om dit soort rampen te voorkomen, is als je op een of andere manier een afwatering vanuit die tuin kunt maken. Misschien draineren ( de mooiste en minst schadelijke oplossing omdat je grond niet kan wegspoelen dan) of een buisje leggen naar een lager punt of ergens een doorgang maken. Op zich zal het water wel weer wat gaan zakken en het geen modderbad blijven, maar het mag natuurlijk geen weken zo blijven liggen. Af en toe hevige regen voorkom je niet, maar dan moet het zich toch binnen enkele dagen weer redelijk kunnen herstellen, lijkt me: dus water zou weg moeten kunnen. Dan zou je misschien wel af en toe wat waterschade hebben, maar niet zo heel erg en niet vaak.

Als zo een oplossing niet te realiseren is en je toch vrij geregeld last hebt van erg veel nattigheid, dan zou ik je adviseren om toch uit te kijken naar een andere tuin...... Niet leuk omdat je er al zo veel ingestoken hebt! Maar wat ophogen of zelfs deels hogere bedden maken zal dan niet echt helpen...en om steeds weer met een volgende tegenvaller die al je werk onderuithaalt te moeten dealen....lijkt me nogal deprimerend.

Ik wens jullie veel sterkte en vooral een goede oplossing van het probleem!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

veel sterkte.

Ik ben niet zo bang dat je fruitbomen gelijk dood zullen gaan.

Voor de rest ligt het eraan hoelang dat het water blijft staan.

Als het weg is kun je past de balans op maken.( waarschijnlijk volgend jaar)

Vorig jaar stond alles bij mij ik dacht in februarie onder water fruit bomen 30 cm in het water de aardbei planten kon je niet meer zien. Mijn fruit bomen zijn al wel ouder maar ook de aardbeiplanten deden het later weer.

Geplaatst:

Als dit niet een uitzonderlijke gebeurtenis is en je niet een andere tuin kan krijgen of liever blijft waar je bent, zou je ook naar een permacultuuroplossing kunnen kijken. Chinampa's hoeven niet noodzakelijk te drijven maar kunnen ook sterk opgehoogde stukken grond zijn waarop je teelt plaats vindt.

https://www.google.nl/search?q=chinampa+permaculture&espv=210&es_sm=93&biw=1092&bih=533&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=pjJdUoauK4HftAbHsoCACQ&ved=0CEMQsAQ

http://cigrasp.pik-potsdam.de/adaptations/waru-waru

http://www.oas.org/dsd/publications/Unit/oea59e/ch27.htm

Sterkte ermee en ik hoop dat je niet opgeeft...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

bedankt kruidje

Is wel erg intresant dit

Ik woon in een klein dorpje waar we maar 1 moestuin complex hebben een ander tuin zal er niet in zitten

hebben wel al bedacht dat er bakken komen met een verhoging van 15 cm is wellicht beter dan heel de tuin verhogen

gaan nu kijken hoe wel dat kunnen doen

Geplaatst:

Paden diep uitgraven en grond in de opgehoogde bedden. Je ophoging wordt dan misschien wat hoger omdat je het maaiveld verlaagt. Als je met bakken gaat werken moet je opletten dat water wat aan de bovenkant in is geregend, weg kan lopen naar het pad.

Hier op zand houden we in de gemeenschapstuin, die we net aanleggen, een hoogte van maximaal 20 cm aan omdat je bedden anders te snel uitdrogen. Als je op klei zit, heb je hier veel minder snel last van en kan je duidelijk hoger gaan - daar heb je tenslotte ook veel sneller wateroverlast.

Een goede aanbeveling is ook nog om je paden en bedden waterpas te maken. Dan staat na een flinke regen tenminste tegen alle bedden gelijk veel water wat beter is voor je waterhuishouding (zakt gelijkmatig in). We zijn hiermee ook bezig op de gemeenschapstuin en iedereen vond dit erg logisch - alleen nooit eerder aan gedacht.

Als je (licht) verloop hebt op de tuin dan kan je natuurlijk je bedden waterpas maken door het verloop te volgen (met het contour mee) zodat het water niet te snel naar het laagste punt loopt (wat in het vervolg onderloopt). Enig nadeel misschien dat je bedden dan niet meer exact recht verlopen - al is dat in ons platte landje nog goed aan te passen met wat meer graafwerk. In de gemeenschapstuin (al weer) heb ik dit zo gepland dat we een formeler gedeelte hebben waar we het landschap naar onze hand zetten (de traditionelere tuiniers plezieren) en verder naar achteren een gedeelte waar de bedden het contour zullen volgen (en dan hebben we het over een maximaal verloop van 30cm op zo'n 50m... ) omdat dit ook mooi uitziet op een andere manier.

Geen idee trouwens of ik hiermee duidelijk maak wat ik bedoel. Roep maar als ik niet duidelijk was.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

wat een treurig gezicht en jammer van al dat lekkers

Ik denk dat drainage slangen/ buizen een goede optie voor jou zou zijn.

ons complex ligt lager dan de weg en woningen ervoor en zou ook blank hebben gestaan als er zoveel was gevallen als bij jullie denk ik, maar het gaat de laatste jaren redelijk goed naar verluid.(de sloot en doorgangen worden goed schoon gehouden).

mijn tuin ligt relatief laag vergeleken bij de buren dus natter, nog wel want langzaam word ie hoger met wat ik er allemaal op gooi .

ik heb dit jaar eenmalig alles diep laten omploegen en frezen daarna de bedden en paden uitgezet, aan de zijkanten een slootje gegraven naar de grote sloot toe.

de gehele tuin bedekt met houtsnippers (die nemen water op) en nooit meer ene stap gezet op de bedden (blijft losse grond zo),

nou hier is ook veeeel gevallen en mijn tuin was nagenoeg droog terwijl andere behoorlijk nat waren.

en mocht het echt te gek worden hier dan ga ik met de waterpomp aan de slag.

hoop dat je wat ideen op kan doen door de info van mede forummers.

succes volgend jaar.

Cheers

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:

we hebben hier wat verhoogde bedjes, ernaast een ondiep greppeltje dat afwatert op een sloot

op een andere tuin een wat lager liggend tegelpad dat afloopt naar een sloot

op een andere tuin een greppel die afwatert op een putje met daarin een vuilwaterpompje op accu linkje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...