Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Misvormde pastinaak....

jootje

Recommended Posts

Hoi,

Dacht effe wat pastinaak te gaan oogsten. Staat er goed bij, mooi groen loof. Maar ehhhh....er zit niet veel aan, had maar een " normale". Jammer. Er staan er nu nog een paar, geen idee of die ook zo raar zijn. Maar nu....oorzaak......de grond niet los genoeg? Ziekte? Ik heb werkelijk geen idee, en hoop dat een van jullie dat wel heeft. image44431381928060.jpg

zit er genoeg zand in je grond?

hier hadden we ook zoiets en toen heb ik 25 kg zand in het wortelbedje gespit tot 2 spaden diep

aaltjes zou misschien ook kunnen, heb je genoeg vruchtwisseling gedaan?

we houden hier maar 1 op 6 aan voorjeweetnooit

Volgens mij zit het met mijn grond wel goed, ergens op het forum stond ooit eens een link, waar je kon zien wat voor grond er in deze regio is, en volgens mij zat ik op een grens van zand en klei?!

Wisselteelt, ik probeer me er zoveel mogelijk aan te houden, maar dit is pas mijn tweede volle jaar, wat er voor mij gebeurt is weet ik dus niet, dus kan heel goed dat dat een punt is.

Naast de pastinaken staan winterwortelen, die zien er ook best creatief uit. Daarnaast stonden de gewone worteltjes, en die waren - voor mijn doen- abnormaal mooi, recht, veel en zonder pierensteken. Vorig seizoen had ik pastinaken die een serieuze poging hadden kunnen doen om te winnen met het moestuinrecord topic! nou, er zitten er nog een paar in de grond, wie weet zijn die wel fantastisch groot, mooi recht, enz. We gaan het beleven. Volgend seizoen weer een nieuwe kans!

Hoi Jootje,

Op de foto van de pastinaak staan ook wat worteltjes. Die hebben dezelfde vervorming.

Ik herken het effect van telen op zware grond, waardoor zulke grillige wortels kunnen groeien. Tijdens de groei stuiten de wortels op weerstand en gaan een makkelijke groeiweg Heb het hier op de zware zeeuwse klei vaak gezien. Mogelijk versterkt door onregelmatige vochtigheid en andere omstandigheden tijdens de groei. (Warme droge zomer?). Ook denk ik nog dat er wel wat aantasting is door de wortelvlieg als ik de wortels goed bekijk. Buiten zwarte gaatjes, bevordert ook die de misvorming.

Wat je kunt doen hiertegen?

1. Kies rassen die kort en stomp groeien. (Ik weet niet of die voor pastinaak ook bestaan?)

2. Zorg voor losse grond. Ook wat dieper. Zand helpt. In de loop der jaren aan een humusrijke teeltlaag bouwen (compost!) helpt nog meer.

3. Teel niet op een stukje dat bemest is of onlangs van compost voorzien. (Wat kalium mag wel)

4. Dek je teelt af met insectengaas (Ikea-nylon-gordijnen)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Als ik de reacties zo lees, zal ik dieper moeten spitten, en dan misschien toch wat extra zand door het vak waar de wortelgewassen komen. Hiewel ik vorig seizoen op een ander gedeelte prachtige pastinaken had! Maar ik ga heel erg mijn best doen op dat vak, want ik vind wortels en pastinaken erg lekker! Bedankt voor de reacties! Ik kom er volgend seizoen op terug....

Je oogst is ook wel een beetje vroeg. Meestal komt de echte dikte groei pas in het najaar.

En om vertakkingen te vermijden doe ik met pastinaak het volgende: steek een dikke stok of steel 30 cm in de grond en maak een cirkelbeweging zodat er een frietzakvormig gat ontstaat. Vullen met een zand/cocopeat/potgrondmengsel en daarin oppervlakkig zaaien. 1 plant per gat overhouden. Resultaat is mooie, dikke pastinaken

Inderdaad een goede tip van Sokrates. Die ga ik proberen voor mijn winterwortelen volgend jaar! Misschien is een zakje pillenzaad dan ook wel handig....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.