Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

ziet er goed uit hoeveel strond hebben ze gehad.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

mjammjam mjam en dan een kilootje ham eroverheen, en een kaas van 1 kilo, boter, paneermeel en in de oven.

Ik bied mij aan om de opbrengst tehelpen opeten !!

Geplaatst:

Zo! (Die moet je diep poten zeg )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

zo te zien staat hij niet zo diep, let maar eens op de plant links gedeeltelijk in beeld...

zal wel nep zijn!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

@Erny bij je vorig verwijzing ging er ook een dekentje erom heen!

Geplaatst:
  • Auteur

Leuk idee. De reuze prei leeft wel in dit topic. Had er nooit zo bij stilgestaan dat er meer soorten waren dan zomer-, herfst- en winterprei. Ik zou eerder voor de langste willen gaan dan voor de dikste. De dikke prei op de foto bij Appelvrouw lijkt zichzelf te hebben kapot gevreten. OD mest! Lastig wegen lijkt me die dikke preien, terwijl de lengte van de lange soort wel goed op te meten is.

Geplaatst:

Wat is OD mest Huub ?

Geplaatst:
  • Auteur

Overdosis mest...

Geplaatst:

Och. "overdosis" mest of niet. Vind ik bij een teelt-wedstrijd niet echt van belang toch. Als je zo'n prei neemt als wedstrijd onderwerp, mag iedereen doen wat ie wil om tot een resultaat te komen hoop ik ? De één mest zus, de ander mest zo. Overbemest of niet. Het resultaat telt. De grootste pompoen komt ook niet uit de lucht vallen, de dikste biet ook niet.

Komt ook nog aan hoe en waarmee je bemest he ? Om zo'n prei én zo groot te laten worden, én geen door larven aangetaste zwakkeling te laten zijn.

Mesten is gewoon een onderdeel van telen. Zeker bij zo'n wedstrijd. ( behalve bij de Borlotto dan , maar daar telt de gesteldheid van de grond óók )

Geplaatst:
  • Auteur

@ Bit, ik zeg toch niet dat mest niet mag of zo? Die prei is opengescheurd omdat hij meer opnam dan hij aankon. Zonder mest krijg je geen dikke prei, dus mest moet en mag, natuurlijk.

Plofprei

@ Angela,

... ... Je kunt altijd een 'Print Screen' maken, ... ...

Heb ik geprobeerd maar dat wil niet lukken

Ik zou graag een foto van de prei plaatsen.

Die soort die ik heb genoemd is trouwens een reuze prei.

Ik heb je een PB gestuurd, voor als je nog meer hulp wilt. Moet je even PB ontvangen op 'aan' zetten. Je kunt er in het vervolg veel gemak van hebben, het is even een weetje en verder niet moeilijk.

Inmiddels je antwoord gekregen: geen probleem, 't is jammer voor jou. Het gaat je om de mammoth pot, daar staat al een plaatje van twee blz. terug, maar hier is er nog een:

prei14011382624342.JPG

Geplaatst:

Ik had alleen op de PB gereageerd en heb verder niet op het forum gekeken ik ben naar de moestuin gegaan.

Maar bedankt voor het plaatsen van de foto's ik gebruik vaker print screen maar op de site van Vreeken lukt het me niet??

Voor de Mammoth pot leek me de grootste omvang wel leuk niet zo zeer het gewicht.

Geplaatst:
  • Auteur

@ Ach zo! Mij lukte het wel. Wel een goed idee om de omtrek te gaan meten.

@ allen...ATTENTIE!

En dan nu een kleine verrassing: het wordt de reuze prei, en wel de dikke soort: MAMMOTH POT. Ik heb gezegd!

We kunnen dan nu al met de wedstrijd aan de slag om de grond vol te stoppen met meststoffen.

Zie deze link die Erny gaf. Bij het tweede plaatje staat wat je zoal in de grond moet werken... en wanneer!

De dikste prei wordt gemeten door de omtrek op te meten op het dikste - witte - gedeelte!

Succes en... wordt vervolgd!

Geplaatst:

Geplaatst:

Ik ga niet mee doen met de wedstrijd in 2014. Vind het kweken van prei minder interessant. Heb al een uitdaging gevonden in het kweken van Okra.

Ik wens iedereen die wel mee doet veel plezier en zal het topic blijven volgen. Wie weet doe ik mee in 2015.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik doe zelf ook niet mee, maar vind het gewoon een leuk gewas voor de wedstrijd:

- lang teeltseizoen

- iedere tuinier kan meedoen, buiten of in de kas

- redelijk nieuw/onbekend

- veel zorg nodig

- tussentijdse foto's goed mogelijk

- goed verkrijgbaar en

- hopelijk op tijd te verzenden

- de omtrek meten is simpel en eerlijk

Ik doe niet mee want in mijn kleine tuin wil ik volgend jaar geen grote groenteplanten hebben. Ik heb geen tuin buitenshuis momenteel en ik vind de reuze prei echt wel iets voor een volkstuin of grote moestuin. In de kas zou het mogelijk zijn, maar daar heb ik ook andere plannen mee.

Ik zal per omgaande een nieuw topic starten waarin we verder gaan waarna deze evt. gesloten zou kunnen worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Vind je de keuze niet leuk Greetje?

Geplaatst:

idioot snelle keus...................! en idd nada noppes

maar wie ben ik?

Geplaatst:
  • Auteur

Jij bent Greetje toch?

De plotselinge keuze is de verrassing, dat we net beginnen met brainstormen en dat ik pardoes met de keuze kom. Maar niet voor niks, je moet al beginnen met de grond voor te bereiden. En in januari moet er al gezaaid worden. Dus willen we alles op tijd in orde maken, moeten we er nu mee aan de slag.

Geplaatst:

ja ik ben idd de greet/greetje..

d8 komend jaar ga ik voor de prijs....niet wetende dat de prijs...ineens de prei's is!!!!!

jeetje huub wat een verrassing!!!!

en ik hou helemaal niet van prei!!!!

Geplaatst:
  • Auteur

Nu kunnen we twee dingen doen: als niemand het ziet zitten om de reuze prei te nemen, kunnen we doorgaan met brainstormen. Maar dan valt deze keuze dus wel af; het wordt dan geen reuze prei, omdat het dan te laat wordt om deze te organiseren.

Ik kan een poll proberen te maken (weet nog niet hoe dat moet) met twee keuzes:

1) reuze prei nu

2) verder met brainstormen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.