Dahli Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Ik ga het dit jaar voor het eerst proberen in 1 van mijn kweektafels. Eerst binnen voorzaaien. Ik maak van te voren een paar afvoergaten dicht. Het is wat mij betreft 1 van de lekkerste bladgroenten die er bestaan. Ik koop het wel eens vers bij Amazing Oriëntal, maar dat is best prijzig. Vooral het feit dat de holle stengels stevig blijven bij het wokken, samen met het geslonken blad maakt het extra lekker. En je houdt dus na verwarming nog iets substantieels over in plaats van dat alles slinkt. Heerlijk met knoflook, flink wat rode peper en wat Aziatische smaakmakers. Welke standplaats hanteren degenen die het regelmatig telen? Moet het veel zon hebben bijvoorbeeld of kan halfschaduw ook? 1 Quote
woldistel Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart 3 uren geleden, Rookie zei: Zou het niet gewoon in een emmer met grond kunnen zonder afwateringsgaten? Jazeker, ik had ze in een plastic kindertobbe 😄 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart (aangepast) @Mellie Jij hebt duidelijk een heel andere soort. Hier woekeren ze absoluut niet en zaad heb ik ook niet gezien. Ik snij het dan ook voor er bloemen en zaad komen. De gezaaide planten overleven zelfs het eind van de herfst niet, laat staan de winter. ik zet ze zo warm mogelijk. Zeker in het begin binnen of onder glas opkweken. Het is van oorsprong een tropische tot in de warme zones voorkomende plant zoals je kan lezen in het eerder geplaatste stuk tekst. Wikipedia zegt: Quote De waterspinazie komt van nature voor in tropisch Afrika, India en Zuidoost-Azië. Waterspinazie - Wikipedia Productie Waterspinazie is een vorstgevoelige plant. Optimale temperaturen voor groei liggen tussen 75 ° (24C) en 85 ° F (30C ) en koudeschade kan optreden onder 50 ° F. (10C) .De cultivar Ching Quat wordt gekweekt op vochtige gronden, vaak in bedden. Direct zaad of transplantaties kunnen worden gebruikt. Veel Aziatische telers in Massachusetts laten het zaad weken tot het ontkiemt om ervoor te zorgen dat het zaad levensvatbaar is. Telers planten in bedden met 6 - 10 zaden per voet in rijen van 6 - 8 inch breed. Plantenstengels zijn niet sterk, maar planten die in bedden worden gekweekt, ondersteunen elkaar en produceren langere stengels met minder vertakkingen, wat de voorkeur geeft aan de markt. 4 maart aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart @patrijs ik had de zaden in Thailand gekocht voor 25 baht. Geen fluit dus. Superlekker en precies dat wat ik overal in Azië at. Maar jaar erop zaten de zaden overal. Sindsdien ben ik best bang om waterspinazie in de volle grond te zetten. Ik heb ze van de week binnen gezaaid en ik moest er direct aan denken omdat de (nieuwe) zaden me een flashback gaven naar toen. Zag er precies hetzelfde uit, maar ipv 25 baht, €2,50 Vriendin neemt overigens uit Thailand ook waterspinazie zaden mee. Ben benieuwd of die dan ook gaan woekeren. In Thailand staat het overigens ook bekend als woekerplant. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart @Mellie mijn zaden komen ook uit Thailand. Nooit bloei gezien en als de temperaturen dalen dan krijgen de planten het moeilijk. Onder de 10 graden (schatting) gaan ze dood. Dat ene plantje dat een jaar later opkwam, was een kiemend zaadje van het jaar ervoor. Kan dus vorst hebben, maar dat doen avocado pitten en tomatenzaad ook, terwijl de plant geen vorst kan hebben. Ook inheemse planten overigens. In tropische gebieden woekert het omdat de ranken wortelen op de blad knooppunten, en zo dus alsmaar voort groeien. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Rookie Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart (aangepast) #durftevragen: is er iemand, die een paar zaden kan missen? Ik wil ze wel bestellen, maar de verzendkosten bij de leveranciers zijn hoger dan de prijs van het pakje zelf... Het is alleen maar om het eens te proberen dit jaar. 5 maart aangepast door Rookie 1 Quote
Dahli Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart (aangepast) @Rookie Ik ga ze een dezer dagen voor mezelf bestellen, ik stuur je even een pb. 5 maart aangepast door Dahli 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart (aangepast) Ik heb ook een zakje waterspinazie en op mijn zakje staat dat ik ze kan voorzaaien en na half mei naar buiten. Moet de spinazie warm of koud staan? Eventueel op matje en/of lamp? Dat kan ik hier niet zo snel vinden. CORRECTIE: ik lees nu hier boven: zo warm mogelijk en kan ook onder glas. 12 maart aangepast door Petrasmoestuin Quote
Dahli Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Kijk eens bij Diana @Petrasmoestuin, daar vind je antwoord op veel vragen over waterspinazie (zoeken op Kangkung). 3 Quote
woldistel Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Ik zaai het niet voor begin mei. Beetje als bonen. Houdt van lekker warme omstandigheden. 3 Quote
Rookie Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Dankjewel @woldistel, dan blijven ze nog even lekker in hun zakje. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart 10 minuten geleden, woldistel zei: Ik zaai het niet voor begin mei. Dat was ook mijn plan. Tegen die tijd kunnen de tomaten met een beetje mazzel de grond in en is er dus weer wat plek in de vensterbanken. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Ik heb ze gisteren wel voorgezaaid en inderdaad mijn groenteflat staat vol. En ik zie na een halve dag al dat er beweging is, dus dat gaat super snel! @Rookie Cees zal het niet leuk vinden, maar ik vrees dat er binnenkort toch ook nog wat naar het kozijn gaat wat geen warmte nodig heeft.😂😂 2 Quote
Rookie Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Waarom wil jij alles zo snel doen @Petrasmoestuin? Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Omdat ik juist plaats wil maken voor andere zaaiingen straks en er geen omkijken naar wil hebben. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart En ik las het bericht van later zaaien te laat. Ik heb gewoon de tijd niet om alles hier en op internet op tijd te lezen. 😒😒 1 Quote
Dahli Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Op 4-3-2025 om 12:41, Mellie zei: Ik heb ze binnen staat nog en over een maand ofzo mogen ze naar buiten. Heb jij ze inmiddels al buiten staan Mellie? Of misschien in je tentkas? En gaat dat goed bij de nachttemperaturen van nu? Ik ga ze morgen binnen voorzaaien. Leuk! Nog nooit gedaan. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april (aangepast) Bij mij mag en moet hij ook nog 3 weken binnenblijven. Vanwege ruimtegebrek zet ik ze dus naast de kast en dan kunnen wij niet door de deur en staat dan op de papierbak. Mijn man gooide het blauwe belastingformulier bij de spinazie. En vandaag deze paprika er ook even bijgezet. 20 april aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Dahli Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april 20 minuten geleden, Petrasmoestuin zei: Vanwege ruimtegebrek Je moet wat hè Petra. Hilarisch die enveloppen bij de plantjes 😂. Je man moet nog even volhouden 😉. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Heb jij ze inmiddels al buiten staan Mellie? Of misschien in je tentkas? En gaat dat goed bij de nachttemperaturen van nu? Ik ga ze morgen binnen voorzaaien. Leuk! Nog nooit gedaan.Ik heb die ik binnen had gezaaid, al een kleine week buiten. Wel op de patio en nog met deksel erop. Die in de tentkas had ik daar gezaaid en daar heb ik niets aan veranderd. Die blijven voorlopig ook daar. 1 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april @Mellie in watvoor bak heb je ze staan, omdat je het over een deksel hebt. Heb je een foto? Quote
Mellie Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Gewoon een kweekbakje met deksel. Niks bijzonders @petrasmoestuin. Enige verschil is, dat ik de vakjesbakjes er niet in heb gedaan.Deze minus de 24 vaks kweekbakjes. Dus alleen het groen, maar op deze foto die ik vond, is het een zwarte. En dan de deksel er weer op. ‘s nachts is het nog veel te koud. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Maar dan zonder afwatering, gaat dat goed @Mellie? Quote
Mellie Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april Ja want ze houden veel van water die waterspinazie @petrasmoestuin 2 Quote
Dahli Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden (aangepast) 9 dagen geleden gezaaid en nu staan ze er zo bij. Lekker in de half schaduw buiten. ‘s Avonds nog wel naar binnen. Vanmiddag zaai ik nog zo’n 2e bakje. Het duurt toch nog wel even voordat het weer definitief uitplanten in de kweektafel toelaat. Vooral de nachttemp wordt weer fors lager volgende week hier. 17 uren geleden aangepast door Dahli 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.