Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bonen te vroeg gezaaid, wat nu???

anne

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Volgens mij heb ik veel te vroeg mijn klimbonen gezaaid.

Ze komen prachtig op in hun kraamkamertjes.

En elke dag als ik kom kijken zijn ze alweer een stuk groter.

Maar ik heb gelezen dat ze pas half mei de moestuin in mogen.

Dus moet ik ze tot die tijd in de creche houden .

Maar hoe ga ik dat doen???

Heeft iemand een goeie tip, behave dan dat ik voortaan later moet zaaien!?

Eehm..

Het was idd verstandiger om met t zaaien ervan te wachten omdat wordt aangeraden ze in de volle grond te zaaien. Als t een flinke klimmerd wordt heb je in huis tot half mei toch echt wel een probleem

Good things come in small packages

Die kunnen snel groeien inderdaad. Het probleem is vooral de vorst, daar kunnen ze absoluut niet tegen.

Ik zou ze toch maar ergens buiten zetten en midden/eind april nogmaals zaaien. Dat kan prima in potjes, ik heb zelf niet zulke goede ervaring met zaaien in de volle grond (ivm rotten, muizen en vogels).

Soms komt dat nog wonderlijk goed hoor en heb je lekker vroege oogst, het kan natuurlijk ook misgaan maar zo erg is dat niet,

blijf je lekker bezig en van de straat

Players only love you when they're playing.

ik heb besloten om ze allemaal een eigen potje te geven zodat ze lekker verder kunnen groeien.

Desnoods nog een bamboestok erin voor het betere klimwerk!

En inderdaad hoop lekker vroeg te oogsten.

Voelt fijn dat ik niet de enige ben!!!

Als je mazzel hebt komt er geen vorst meer en eet je heel vroeg boontjes. Ik zet ze tegen rekken aan en zet daar weer glas tegen aan om ze een beetje warmte te geven. Maar ik zaai ze nu nog niet. De doperwten en capucijners staan er net pas in. Gewoon proberen wat het doet en al doende leert men voor volgend jaar. Wie weet eet je wel als allereerste bonen van ons allemaal dit jaar

Ik zou nog even wachten rommert, ze kunnen pas half mei de grond in. Ik ga volgend weekend (16-17 april) de struikboontjes voorzaaien maar dan wel in p9 potjes zodat ze nog even de ruimte hebben om te groeien als ze onverhoopt door de vorst nog niet naar buiten kunnen. Ik geef zelf de voorkeur aan voorzaaien van boontjes vanwege de kans op rotten bij slecht weer en de vogels die de jonge plantjes erg graag lusten..