Berti Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 ik ben bezig met het maken van verhoogde bedden (frames).nog het zaagwerk.Maar voor de paaltjes, zei iemand (het is onbehandeld ruw vuren tuinhout) dat je die moet behandelen of ze zijn na een jaar rot. jullie ervaringen? aangezien er (bio)groenten in moeten dan wel graag gifvrij advies.ik heb er vraagtekens bij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 Oude pallets slopen? Ik heb ook onbehandeld pallethout en paaltjes. Ik zie volgend jaar wel wat er van over is. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 Dat behandelen van hout moet je echt geen wonderen van verwachten hoor. Ook behandeld hout rot gewoon weg, alleen iets langzamer als onbehandeld. Alleen geimpregneerd hout leeft iets langer. Geïmpregneerd hout is doordrenkt met biociden, om het te beschermen tegen schadelijke organismen. Het heeft er ook mee te maken WAT voor hout je gebruikt. zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bestrijdingsmiddelen/geimpregneerd-hout Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 Ik zou milieuvriendelijke beits gebruiken maar zoals Rick al zei , je vertraagt het rottingsproces wel wat maar maar houdt het niet tegen. Milieuvriendelijke beits heeft een oplosmiddel op waterbasis . Gewoon verkrijgbaar bij de Gamma. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 Als je geld over hebt kun je eens kijken of je Impraline Pré-Activ kunt vindenhttp://www.hermadix.nl/geimpregneerd-hout/item/41 Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
essiebes Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 Onze ervaring: Wij hebben hier een schutting (iets van 3 jaar geleden door vorige bewoner geplaatst) van vurenhout en die was geimpregneerd vóór aankoop. Daarna is er nooit meer wat mee gedaan. Nu een paar jaar later is de onderkant die dus steeds in de modder zit echt he-le-maal weggerot. Hardhout gaat natuurlijk langer mee, ook onbehandeld. Of beton of kunststof. Aluminium gaat volgens mij ook lang mee. Maar als je gewoon vurenhout zo in de grond stopt gaat het echt niet lang mee. Als je het goed behandeld zal het wel iets schelen, maar volgens mij is vurenhout gewoon niet een houtsoort die lang overleeft. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 Nouuu, je hebt vuren en grenen he Mijn hout [Lariks] gaat onbehandeld min. 5 jaar mee. http://www.larikshoutbouw.nl/larikshout.html Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 Nog een mogelijkheid is verzinkte metalen (of kunststof) paalhouders te gebruiken . Op die manier komt het hout niet in kontakt met de grond . Zo'n paalhouder kun je krijgen voor zowel vierkante of ronde palen en heeft aan de onderzijde een lange tot een punt uitlopende pen die je in de grond slaat. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 31 maart 2011 Share Geplaatst: 31 maart 2011 idd. ook een slim idee Frans Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.