Jump to content

Bloemkooltjes oogsten, of groeien ze nog verder?

Recommended Posts

Posted

Ik heb op dit moment hele kleine bloemkooltjes. Wordt dat nog wat, of kan ik het beter oogsten? Of kan ik het gewoon laten staan en groeit het wel verder?

Of gaat het snel rotten met het huidige weer?

Ik heb trouwens ook groene kolen, die zijn wel groot en in principe klaar. Maar laat ik die nu het beste staan op het land, of kan ik ze beter gaan oogsten en in de schuur bewaren?

En nog een vraag ik heb ook nine star perennial broccoli, dat zijn enorme planten maar geen broccoli te bekennen, dat hoort geloof ik he het eerste jaar?

Posted

Niet allemaal tegelijk

Voor de duidellijkheid trouwens de plantjes zijn al redelijk groot, maar de bloemkooltjes zijn zeg maar vijf centimer in doorsnede, dus erg klein.

Posted

Weinig ervaring met (winter)bloemkool dus die vraag moet ik je schuldig blijven, maar ik denk het eerste: als er al kooltjes inzitten, oogsten.

Met de groene (en rode) kolen wel ervaring. Die oogst ik altijd voor de eerste vrieskou, dat kan inderdaad door ze gewoon koel (maar vorstvrij) weg te leggen. Afhankelijk van het ras heb je toch wel schade na de vorst.

De nine-star: wanneer heb je die gezaaid? Maar klopt verder, komt als het goed is volgend jaar.

Posted
Weinig ervaring met (winter)bloemkool dus die vraag moet ik je schuldig blijven, maar ik denk het eerste: als er al kooltjes inzitten, oogsten.

Met de groene (en rode) kolen wel ervaring. Die oogst ik altijd voor de eerste vrieskou, dat kan inderdaad door ze gewoon koel (maar vorstvrij) weg te leggen. Afhankelijk van het ras heb je toch wel schade na de vorst.

De nine-star: wanneer heb je die gezaaid? Maar klopt verder, komt als het goed is volgend jaar.

Bedankt voor je antwoord.

De bloemkool denk ik dus ook maar voor de vorst oogsten.

De groene kolen met wortel en al oogsten?

De nine star, ik heb ergens in juni geloof ik kleine plantjes gekocht. Dat zijn nu bomen geworden. Ik geloof dat er ook nog een andere paarse broccoli bij zat, maar ik ben de naam vergeten en de planten zien er niet heel verschillend uit.