Ga naar inhoud

Tomaten-uitdaging: Op zoek naar "Zoetekes"

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De zaaitijd voor tomaten begint binnenkort!

De topic om al je ervaringen en bevindingen uit te wisselen met de zaadvaste rassen in dit project, staat online:

https://www.moestuinforum.nl/post197868.html#p197868

De beschrijvingen van alle zaadvaste rassen die meedoen dit seizoen, zijn klaar.

Ga je gang, als je er iets over wilt vertellen!

Iedereen die een of meerdere van deze rassen teelt, mag meedoen uiteraard!

Er komt zeer gauw ook een topic voor de F1- hybride rassen in het project (en alle ervaringen met geoogste zaden daar uit). Ook daarvan maak ik een soortgelijke beschrijving van elk ras. Maar deze lijst is veel korter.

Omdat enkele mensen ook al met kruisingen willen beginnen, komt daarvoor ook een aparte topic.

Alle nuttige achtergrondinformatie over (zoete) tomaten zet ik ook overzichtelijk bij elkaar in een aparte topic.

Deze draad blijft open voor alle algemene vragen, discussie, mededelingen e.d. over het Zoetekesproject!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb van een aantal rassen tomaten voor het Zoetekesproject wat meer zaden, dan ik dit jaar en volgend jaar zelf kan telen. Temeer omdat ik van de meeste soorten maar 1 of 2 planten kan zetten. Uiteraard zal ik proberen van goede rassen opnieuw zaden te winnen.

Wie van de volgende rassen enkele zaden wil ontvangen (liefst om mee te doen met dit project, die gaan voor!) mag me daarvoor een PB sturen.

Rasbeschrijvingen vind je hier: https://www.moestuinforum.nl/post197868.html#p197868

Het gaat om de volgende rassen:

Isis Candy (bron: Trade Winds + Solana)

Ventura (bron: Blijde Zaden doos)

Velvet Red (bron = Solana)

Canabec Rouge (bron = Solana)

Besser (bron = Diana Stek)

Sara Goldstar (Solana)

Red Cherry (Bron: Solana)

Pineapple (Solana)

Gajo de Melon (Solana)

Candystripes (Solana)

Snowstorm (Solana)

Geplaatst:

Ik ben een maand geleden al begonnen met zaaien, en heb ter experiment 2 plantjes in mijn kas gezet 2 dagen geleden. Van soort De Berao en van de soort Stupice. Gewoon, omdat het kan. En ze doen het nog! Waren er nog mensen die zaden van mij wilden ontvangen?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

wat een mooi topic,mijn complimenten voor weknow dat hij er zoveel tijd in steekt.

nu ga ik dit jaar in mijn nieuwe tuin 3 of 4 vierkante meter moestuinbakken neerzetten en ook nog een glazen platte bak. nu wil ik ook tomaten gaan kweken,het liefst 4 rassen,ik heb net heel het topic doorgelezen en er staan zoveel rassen in dat ik het niet meer weet. Ik zou ook graag helpen maar welke rassen kan ik dan het best telen. Trouwens ook spijtig dat er niet zo een topic is voor andere groenten zoals bv meloenen,die wil ik ook gaan kweken en ik denk dat het kruisen en selecteren van meloenen ook heel nuttig kan zijn om varieteiten te bekomen die ook in ons klimaat buiten goed afrijpen,misschien een goed idee? hier trouwens nog een zeer interessante link waar je een mengsel van vroegrijpende meloenen kan kopen. deze zaden zijn bekomen door verschillende meloenrassen te kruisen,de nakomelingen zijn weer met elkaar gekruist waardoor de planten sterke genen hebben en dus goed tegen ziektes kunnen,en ze rijpen ook vroeg er staat zelfs dat ze ook in denemarken rijpen

de link:

http://www.adaptiveseeds.com/product/melon-farthest-north-mix

Geplaatst:

@ Jens.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugde!

Welke rassen je best teelt? Ik zou zeggen: kies er die jou wel aanspreken en die voor jouw mogelijkheden geschikt zijn.

Dan krijg je in ieder geval lekkere tomaten....en wellicht ook heel lekkere zoete Al die soorten op de lijst zijn veel belovend, maar doordat diverse mensen ze gaan telen en proeven en vergelijken, zullen er vast enkele afvallen als "net niet" en hopelijk ook enkele bovenuit steken. Dat is precies wat we willen ontdekken. Sowieso verwacht ik dat wie meedoet van de beste en lekkerste rassen zaden zal winnen en dus volgend seizoen worden ook de wat minder bekende goede rassen wel weer verder verdeeld of geruild op dit forum.

Van een aantal zaadvaste rassen heb ik voldoende zaden om er enkele weg te geven aan wie wil. Op de vorige bladzijde (13) van dit topic staat een lijstje. Dit is een link naar de topic waar alle zaadvaste rassen (en ook deze) worden beschreven: https://www.moestuinforum.nl/zoetekesproject-2014-zaadvaste-rassen-t12443.html Als daar iets voor jou bij zit, stuur je maar een PB'tje.

Geplaatst:

bedankt voor je reactie.Zou het geen goed idee zijn om rassen te pakken die nog niet op de lijst staan,als ik dan goede ervaringen heb met bepaalde zeldzame rassen dan kunnen die aan de lijst worden toegevoegd,ik heb namelijk interessante website's gevonden waar ze veel soorten tomaten hebben:http://www.rareseeds.com/store/vegetables/tomatoes/(vooral de groene en witte rassen zijn interessant) en hier: http://www.tomatofest.com/heirloom_tomato_seed_store.html(enorm assortiment tomatenrassen en ze verzenden ook naar belgie)

ik ben vooral geinteresseerd in de rassen:

Frosted Green Doctors Tomato

Emerald Apple Tomato

Great White Tomato

Weissbehaarte Tomato

White Queen Tomato

Blue Berries Tomato

Yellow Brimmer tomato

Aunt Rubys German Green-Tomato Seeds

ik ga deze natuurlijk niet allemaal aanplanten daar is niet genoeg plaats voor

Geplaatst:

De oprichter van de Tomatofest website, Gary Ibsen, heeft een heel leuk boekje geschreven met zijn favoriete soorten erin. Heel leuk om te hebben. Ik probeer de zaden uit het boekje nu bij elkaar te sparen.

• 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

hoe staat het met iedereeen en hun tomaatjes? hier hangen de eersten al aan de planten, hopen dus maar dat we snel kunnen proeven,

ik bedacht me trouwens dat het best leuk en handig zou zijn om de brix van alle tomaten te meten, ik vroeg me alleen af hoe want waarschijnlijk hebben de meeste mensen geen brix meter

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Geplaatst:

Hier gaat het prima. Eerste tomaten vormen zich, welliswaar niet aan de echt "zoete" varianten, maar ik verwacht dat dat nu snel gaat komen. Vooral de Honey Drop planten zijn sterk met mooie dikke stammen en gezonde bladeren en de nodige bloemen.

Geplaatst:

Ik ben druk bezig met uitzoeken, uitplanten hier. Te druk om nu veel te vertellen. Alle plantgoed in de kas moet uitgeplant en de tomaten e.d. er dan in. Daarnaast onder afdak 17 stuks en 14 dwergen in een tunnel. En dan nog een 25-tal planten in de open lucht. zaterdag 2 weken op vakantie en voor die tijd moet hele tuin en kas in zelf-overleef-conditie gebracht. Is wel familie in huis, maar die hebben weinig verstand van tuinieren en hoop alleen dat ze het redden met watergeven. Moet het zo makkelijk mogelijk maken voor ze!

Na de vakantie geef ik een overzicht van wat/hoe/waar en eerste indrukken. Nu zorgen dat alles goed staat en even vooruit kan en dat duidelijk is wat precies waar staat. Een heel gedoe als je 37 soorten zaait. Wel heb ik zeker 150 planten uitgedeeld: Buren, vrienden, binnen Velt, de schooltuin en nog wat. Ha, ha....volgend jaar toch wat kleinschaliger aanpakken!

Geplaatst:

Ik ben de laatste tijd erg druk geweest met mijn nieuwe baan, en daar hebben de planten onder te lijden gehad. Sterker: ik ben vorige week maar weer gaan zaaien want alle zaailingen hebben het loodje gelegd! Ik had van 3 soorten elk 5 zaadjes gezaaid en die kwamen keurig op, maar het verplanten hebben ze geen van allen overleefd. Nu heb ik vier net opkomende Window Box Yellow plantjes en mijn "Sonse Rode" (1 zaadje gezaaid, de laatste 3 zitten nog in hun envelopje) wil niet nog even opkomen. Ik moet op zoek bij ons op de tuin of nog iemand deze tomaat heeft, want de meneer die ze me gegeven had, is van de winter overleden. Van mijn kant weinig te verwachten dit jaar helaas!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Hier nog kleine plantjes onder de lampen(3 iets groter). Maar 4 rassen gezaaid van de Honing F3, lollipop, thumbling en balkontomaat.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ik had een hele slechte start met mijn tomaten (en pepers) Verkeerde grond gebruikt, ik kon het Hongaarse etiket niet goed lezen waarna ze allemaal bijna het loodje legden.(zwaar bemeste grond?)

Na ruim 2 maanden groeistilstand leeft alles (jawel!!) weer en begint het nu te groeien. De eerste bloemen verschijnen in de kas. De buitenplanten bloeien nog niet. Het zal hier wel even duren dus voor de eerste tomaten komen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
bedankt voor je reactie.Zou het geen goed idee zijn om rassen te pakken die nog niet op de lijst staan,als ik dan goede ervaringen heb met bepaalde zeldzame rassen dan kunnen die aan de lijst worden toegevoegd,ik heb namelijk interessante website's gevonden waar ze veel soorten tomaten hebben:http://www.rareseeds.com/store/vegetables/tomatoes/(vooral de groene en witte rassen zijn interessant) en hier: http://www.tomatofest.com/heirloom_tomato_seed_store.html(enorm assortiment tomatenrassen en ze verzenden ook naar belgie)

Ik ken de site van www.rareseeds.com en die hebben een enorm interessant aanbod aan zaden en niet alleen tomaten. Heb jij ervaring met de verzending naar België want 'overseas' is het meestal een probleem voor de douane...

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Toevallig. Ik heb hier de catalogus van rare seeds en denk erover een francaise uit de buurt die in de usa werkt de boel te laten bestellen..maar ze moet wel even informeren of ze veel mee mag nemen..alleen mijn buurman wil al 35 soorten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tip voor bestellen in verre landen buien EU:

Vraag verkoper om in gewone envelop te verzenden, niet overduidelijk van zaadbedrijf, maak bestelling niet te groot en laat de grote zaden (mais, bonen e.d.)achterwege.

Zo voorkom je dat de douane het pakket onderschept en je het niet ontvangt. Invoeren van zaden mag officieel alleen als er allerlei certificaten meegeleverd worden.

Edit: Het hiervoor genoemde bedrijf Rare Seeds zit in Engeland. Daar is dus geen probleem. Vrije handel binnen EU!

Hebben erg leuke collectie van allerlei zaden, maar voor tomaten vond ik er juist wat minder echt interessante die niet al zeer bekend en gangbaar zijn. Ik verwacht ook dat er volgend seizoen weer heel wat interessante rassen via dit forum geruild en verdeeld gaan worden. Er zijn diverse forumleden met indrukwekkende en waarschijnlijk interessante rassen die ze dit jaar kweken. Die zullen vast zaden oogsten van hun succesplantjes. Zelf ben ik dat ook zeker van plan.

Geplaatst:

Qty Price Total

Cantare Beans

Item No: BN153

1 $2.50 $2.50

Asian Winged Bean

Item No: AB112

1 $3.00 $3.00

Lemon Squash

Item No: SSQ102

1 $2.75 $2.75

Lebanese White Bush Marrow Squash

Item No: SSQ112

1 $2.00 $2.00

Scarlet Runner Bean

Item No: RB101

1 $3.00 $3.00

Golden Beet

Item No: BT102

1 $2.50 $2.50

Purple Peacock Broccoli

Item No: BR107

1 $2.50 $2.50

Atomic Red Carrot

Item No: CR109

1 $3.00 $3.00

Tendergreen Burpless Cucumber

Item No: CU173

1 $2.50 $2.50

Casper Eggplant

Item No: EG101

1 $2.50 $2.50

Kamo Kamo

Item No: SSQ129

1 $3.00 $3.00

Rocky Top Lettuce Mix

Item No: SB103

1 $3.00 $3.00

Blacktail Mountain Watermelon

Item No: WM129

1 $2.75 $2.75

Sunrise Serenade Morning Glory

Item No: FL489

1 $2.75 $2.75

Rose Peony Poppy

Item No: FL587

1 $2.50 $2.50

Lavender Queen - Zinnia

Item No: FL809

1 $2.00 $2.00

Black Krim Tomato

Item No: TP102

1 $2.50 $2.50

Order Total

Merchandise Subtotal $44.75

Shipping $8.95

Tax $0.00

Total $53.70

Alles via de site besteld, zijn hele aardige mensen.

Achteraf gezien had ik een hoop van mijn bestelling ook hier in europa kunnen bestellen.

Ik was een beetje enthausiast.

Verzendkosten btw 8.95 dollar.

Geplaatst:

Aha, Appelvrouw...ik zie het! Die in Engeland is zeker ook de moeite waard, maar deze absoluut ook. En inderdaad veel andere tomaten in de USA. Die soorten van de collectie van Wild Boars Farms is echt wel "anders". Die nieuwe van Fruit Lent heeft ook van die bonte kleuren, die hier ook inzitten.

Geplaatst:

Het eerste tomaatje groeit hier aan de Honeydrop. Deze plant heeft wel wat schade geleden van de heftige regen een paar weken terug, mijn kas was vol gelopen.

Geplaatst:

Oei, Bubbels. Ik weet hoe veel tijd en moeite je in je tomaatjes steekt! Dan zijn zulke rampen of bijna-rampen extra vervelend! Gelukkig zijn tomaten meestal vrij sterke planten!

Hier tot nu toe 1 tomaatje gevormd aan een struik die ik kreeg van iemand van Velt. Zij noemt het "Russische vleestomaat" en het zouden erg grote moeten worden. Mijn eigen kweek, alles gezaaid op 2 april, begint nu te bloeien. Bij bijna alle planten zie ik nu wel bloemaanleg of het begin van knopjes verschijnen. Heb er erg veel lol in om al die soortjes, voorzien van naam en op een eigen plekje, te zien groeien en te vergelijken. Maar voor rond 10 juli verwacht ik nog geen tomaten uit eigen tuin of kas te kunnen eten.

Geplaatst:

Goed in het begin van dit topic heeft Weknow de vraag gesteld om wat meer uitleg betreft de honingtomaat. Deze tomaat is een kruising van de Piccolotomaat en kan in de kas 12 meter worden met trossen van meer dan 2 meter lang. Hier bij mij in potten en buiten komt de struik tot 1,8 a 2 meter zijn niet erg gevoelig voor schade geven wel kleinere tomaatjes dan de gekochte(is ook doordat ik ze niet veel ruimte geef en dus gedrongen hou) Honningtomaatjes(waar de smaak van gekochte tomaatjes steeds minder smakelijk is).

Ik heb bewust dit jaar erg laat gezaaid om eens te zien wat dat gaat brengen en zou dit jaar deze tomaat met de lollipop gaan kruisen(de planten stonden vorig jaar prachtig bij tot en met november. Het kan zijn dat ik voor het mooie nu wat te laat ben begonnen met zaaien maar, dat zien we dan wel. De plantjes zijn nu nog maar een cm of 20 groot en gaan hun vierde generatie in zonder verlies van smaak.

Ik zal dan ook dit jaar wat verslaglegging van de teelt doen en enkele foto's plaatsen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...