Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Knoflook, 6 okt. 2013 gepoot; en hoe is het nu?

Featured Replies

Geplaatst:

Wat een interessante tips hier over knoflook.

Ik denk dat ik het ook aan knoflook ga wagen!

Heb ik alweer een smoes om te planten hahaha

Iemand nog wat tips?

Ben een beginner, alle kleine beetjes helpen. Leer hier heel veel om uit te groeien tot een echte MOESTUINIER! :D

Geplaatst:

Plant ze zo snel mogelijk, gisteren is beter dan vandaag

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Of wachten tot Oktober

Geplaatst:

Je kan ook voorjaarsknoflook kopen, die poot je in maart.

Geplaatst:

Dat is binnen 4 dagen al

Geplaatst:

ja, de maand maart is wel erg laat, februari is idd beter, maar kan nog wel.

Geplaatst:

Je kan in het voorjaar knoflook kopen, tuurlijk. En ook poten trouwens; ook . Maar de oogst is dan echt beduidend kleiner van maat.

Van voorjaarsknoflook, als soortje, heb ik echt nog nooit gehoord. Heb je een link ?

Geplaatst:

Zou Bozo bedoelen de knoflook die zo al bij Welkoop te koop ligt? Die ligt er tot april aan toe. Misschien heeft v d Wal die ook wel liggen dan. Bij Welkoop weten ze bijvoorbeeld niet eens dat je knoflook in oktober 'moet' planten.

Geplaatst:

Bij Zaadhandel van der Wal vertelden ze me dat Olifantenknoflook een voorjaarsknoflook is.

Dat is onzin natuurlijk.

Dat sommige mensen bepaalde knoflook als voorjaarsknoflook bestempelen komt denk ik doordat bepaalde knoflook minder winterhard is en daardoor in koudere gebieden beter in het voorjaar geplant kan worden.

In koudere gebieden zetten ze vooral hardneck knoflook, die is meer winterhard dan softneck knoflook.

Softneck bewaart wel beter, dus die dat je hier in de winkel vind is meestal softneck.

Geplaatst:

Je kan in het voorjaar knoflook kopen, tuurlijk. En ook poten trouwens; ook . Maar de oogst is dan echt beduidend kleiner van maat.

Van voorjaarsknoflook, als soortje, heb ik echt nog nooit gehoord. Heb je een link ?

http://www.biologischpootgoed.nl/products-page/knoflook/flavor-35-mm-duplicate/

Deze knoflook plant ik al jaren en die bollen worden nagenoeg net zo groot als mijn winterknoflook.

Geplaatst:

Ahá. Kijk es aan. Geen voorjaarsknoflook, maar een soortje wat sowieso laat uitloopt, en je dus ook heel goed pas in het vroege voorjaar kan poten ( wel handig voor de handel , en handig voor mensen die het in het najaar vergeten zijn bv. ( verzin ik zelf hoor )). Helemaal goed. Ik heb van de 14 soorten die ik heb staan ook enkele soortjes die nu pas uitlopen, net boven komen.

Prima !

Geplaatst:

Práchtig staat mn knoflook erbij...

IMG352796871393358035.JPG

Gepoot: 26-10-13

Geplaatst:

Dat ziet er mooi uit Erny !!

De knoflook die bij mij in de volle grond staat, is steviger dan die, die in de mm-bak staat Mijn mm-bak is wel dieper dan de standaarddiepte, dus daar kan het in elk geval niet aan liggen

Geplaatst:

Is het slim om de knoflook een beetje bij te mesten nu het warmer wordt ?

Geplaatst:

Ik ga in enkele dagen bemesten.Eerst compost tussen de rugjes met organische 2-2-2 meststof en later wat beender en bloedmeel.

Geplaatst:

Itoero schreef:

Ik ga in enkele dagen bemesten. Eerst compost tussen de rugjes met organische 2-2-2 meststof en later wat beender en bloedmeel.

Ze hebben eerder wat extra kalium nodig, dan meer stikstof en fosfaten uit bloed- en beendermeel

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Zo staat mijn look er op dit moment bij

18-02-201476041392721100.JPG

aangepast door Gast

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:
Itoero schreef:
Ik ga in enkele dagen bemesten. Eerst compost tussen de rugjes met organische 2-2-2 meststof en later wat beender en bloedmeel.

Ze hebben eerder wat extra kalium nodig, dan meer stikstof en fosfaten uit bloed- en beendermeel

Knoflook is een bolgewas, geen knolgewas.

Zo'n bol is gemaakt van dikke vlezige bladeren.

Dus volgens mij, hoe groter de bladeren, hoe groter de bol

Ze hebben zeker kalium nodig, maar meer stikstof.

Geplaatst:

waarom ga je nu bemesten terwijl de knoflookjes op dit moment nauwelijks groeien? daarbij: de bolvorming vindt pas in de laatste twee maanden plaats; trek in juni maar eens een knoflook naar boven, daar zit nauwelijks een bol aan. voor zover ik weet en heb gemerkt is kali daar goed behulpzaam bij

Geplaatst:

Ik heb nu wat compost en 2-2-2 meststof tussen de rugjes gelegd, bloed en beendermeel doe ik pas in enkele weken.

Is het dan niet aangewezen het loof zo groot mogelijk te krijgen voor ze beginnen aan de bolvorming?

Geplaatst:

Neen. Het is vooral aangewezen om stevige, gezonde en goed bewaarbare bollen te krijgen met goede smaak.

Te veel stikstof-opjagen geeft "plof-knoflook".

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Alle loken houden van wat extra kalium. Stikstof in geringe hoeveelheden is niet erg in april, maar echt ik geringe mate. 2-2-2 is trouwens niet echt veel he ? ( als je geen bergen stort dan ). Bij mij doen de knofloken het maar op de basisbemesting die ik al in de grond heb zitten hoor. Ik ga niet voor de maat, maar voor de intensiteit van de knoflook: de kwaliteit. En wat Weknow ook zegt : voor de kwaliteit kiezen is óók kiezen voor bewaarbaarheid. Wat meer stikstof zie je echt terug in de resultaten: niet gewenst bij knoflook. Liever wat magerder ( = harder ook ).

Niet moeten hoor. Zo heb ik het geleerd.

Geplaatst:

Bemesten met stikstof is vooral iets van in Amerika.

Misschien dat meer stikstof inderdaad voor grotere bollen zorgt maar minder smaak.

kwantiteit boven kwaliteit

Dit is een reactie die ik kreeg toen ik vroeg naar bemesting:

Depends how much of a crop you want. Tubers can be heavy feeders. You can start with amended soil, and then once a month supplement with an acidic form of nitrogen and a source of soluble phosphate. If you want to be "organic" I would recommend Fish Emulsion for the Nitrogen and Bone Meal for the phosphate -- but apply the bone meal about 3 weeks ahead of schedule. If you don't mind using water-solubles then I'd recommend using 21-7-7 Acid Forming formula with 11-45-8 Tuber Enhancer.

Hij zei ook dat de zure stikstof uit visemulsie helpt tegen schimmels die voorkomen bij bolgewassen.

En een zure bodem geeft een sterkere smaak.

Geplaatst:

@ Weknow, "ploflook", nieuw woord van maken?

Bij mij staan ze zo:

Buitendoen116445981394144835.jpg

en zo...

Buitendoen116539251394144838.jpg

en de eerste olifant steekt voorzichtig zijn slurfje boven het maaiveld uit... de kust is veilig, geen katten te zien, daar heeft hendrik jan een stokje voor gelegd:

Buitendoen116672341394144840.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.