Ga naar inhoud

Knoflook, 6 okt. 2013 gepoot; en hoe is het nu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het erop gespoten met een plantenspuit. Iets teveel knoflook om het per stuk met een kwastje te bestrijken...

Weet dus nog niet of het werkt... maar vond het het uitproberen wel waard.

Over de verwarring tussen soda/bakpoeder/baking soda:

Baking soda is niet hetzelfde als bakpoeder. Bakpoeder bevat wel baking soda, maar er is ook een zuur aan toegevoegd. Als daar vocht bij komt gaan die twee een reactie aan. Baking soda is ook iets anders als gewone soda van bijvoorbeeld het merk Driehoek (washing soda). Soda bindt twee keer zoveel zuur als Baking soda en is daardoor een sterkere base. Het is zelfs bijtend en is dus niet uitwisselbaar met baking soda.

(Even zoeken op Baking Soda levert een enorme verscheidenheid aan toepassing op...

Las zelfs dat je er zoetere tomaten mee kan krijgen door baking soda aan de voet van de plant te strooien... )

Geplaatst:

Ik heb al de verroestte en afhangende bladeren verwijderd, met een bio schimmelpapje gesproeid en sindsdien is er geen of nauwelijks nieuwe roest meer gekomen.

Alles oogt veel groener en de bladeren staan allemaal fier rechtop.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Heb ze gisteren water gegeven, ivm de verwachte hitte en las in ander topic dat de bolletjes ervan gaan dikken

kun je misschien ook nog doen??

Geplaatst:

Ik heb nog nooit zulke mooie planten gehad als dit jaar, heb nog niet naar de knollen gekeken maar heb nu al goede hoop.

Ik heb mijn beste 2 soorten overgehouden nu voor het 3e jaar en het gaat eigenlijk steeds beter. Sommige hebben de dikte van een goede prei

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Mijn knoflook heeft er tot 3 weken terug fantastisch uitgezien, met dikke stengels en het groen fier rechtop. Maar toen kwam er roest op, en vanaf toen begonnen ze er steeds slechter uit te zien. Het leek wel alsof ze oogstklaar waren!

Ik heb zojuist een bol opgegraven en wat blijkt: dat zijn ze ook! Hier even een foto van de bol met 6 dikke tenen:

103228427053001495122958353504654720964217n56671400866335.jpg

Hij hangt nu onder een afdakje te drogen. De overige 9 knoflookplanten heb ik nog even laten zitten, en ik wacht rustig af tot die er net zo slecht uit gaan zien als deze voorganger

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Ik heb ook een soort die bijna oogstbaar is.

De olifantenknoflook heeft wel nauwelijks een bol, dat gaat nog een tijdje duren denk ik.

Geplaatst:

Sowieso moet iedereen gewoon doen wat hij zelf wil, vroeg oogsten, op tijd oogsten, later oogsten.

Maar voordat er nu een hoop mensen gaan denken dat ze de knoflook al moeten gaan oogsten; beter wat te laat dan wat te vroeg.

Op de foto van missmass kun je zien dat de hals van de bol, het onderste deel van de stengel dus, nog niks oogstrijp is. Persoonlijk zou ik zo'n bol nog niet oogsten als je ze eventueel ook moet kunnen bewaren. Totaal laten afsterven maakt dat de bol lekker stevig tot hard wordt. Lekker gebakken in de hete zon eind juni ( dit jaar dan waarschijnlijk ) of anders toch eerst zoals gewoonlijk begin juli. Hangt ook mede van het soortje af trouwens.

Gewoon geduld, roest is echt zo'n ramp niet.

Is de plant volledig verdort, is het wat anders natuurlijk, maar dat was die van missmass duidelijk niet.

Geplaatst: (aangepast)

Vraag ik me ook altijd af als ik dat soort maatregelen lees. Op school leerde ik dat een plant groeit door de aanmaak van suikers door licht, water en co2. Dat proces stokt helemaal als je het blad weghaalt. Ik kan me hooguit voorstellen dat die diktegroei ontstaat door de extra opname van water door de wortels. Maar plantgeleerden, leg het me uit als ik hier fout zit.

aangepast door Gast
Geplaatst: (aangepast)

Wanneer het blad geel begint te worden, kan het zijn dat er watergebrek is. Ik zag dat bij mijn knofloken en heb water gegeven; ze trekken nu weer iets bij. Ik wil ze in juli oogsten.

Wit blad(of witte vlekken in het blad) is meestal een indicatie dat er zich een ziekte manifesteert en je moet dan bij de (evt vervroegde )oogst alle blad- en wortelresten afvoeren, niet composteren of laten liggen. Dit om besmetting te voorkomen; het best pas weer na 6 jaar alliumsoorten op die plek telen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb de verroestte en afhangende bladeren verwijderd.

Dat zet de plant aan tot nieuwe bladgroei, en dat vergroot de bol.

Je verhoogt het metabolisme in de plant..dat versterkt/vergroot de bol.

Doordat de afhangende bladeren weg zijn, staat alles mooi rechtop waardoor er meer zon aan de gehele plant kan.

Het ziet er ook ordentelijker uit

SAM_2176.jpg?t=1400839870

Geplaatst:

Wat gebeurd er als ik de bladeren een stuk inkort van de knoflook, Gaat de plant dan dood.

Groetjes jessica

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...