Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nog nooit heb ik een lookachtige plant zo lang vanaf het zaadje (bewust) in leven gehouden. Dus ben best trots. Kwam er vorige week (geloof ik) achter dat enkele van mijn nooit ontkiemde, maar toch gezaaide uitjes waren ontkiemt en gewoon in de winter aan het groeien waren. Dat oogst ik volgend jaar dan wel, haha.

Gaat geen dag voorbij dat ik niet naar mijn prachtige Mammoth potjes kijk. De gehele mammoth stengel aan het bestuderen, kijkend of er al een tweede blad verschijnt, maar tot nu toe geen idee vanuit waar die moet komen... 't is alsof ik kijk naar hoe het gras groeit.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

@ Stan

Ohw, zeg dat dan Stan. Dan kan ik de lijst voor de 40e keer effe aanpassen joh, doe ik al 5 keer per dag, en nu natuurlijk terstond op jouw bevel. Heb je er nou drie gezaaid? Zie ik dat goed? Goed plan Stan, dat ik die lijst veranderen kan. maar als jullie nou duidelijk cijfers geven is het iets makkelijker raden voor mij...

Geplaatst:

Ken, kijk maar uit dat je niet de prei bang maakt. Al dat gluren zou die bang van kunnen worden. Ik wil ook niet de hele dag met camera's e.d. worden bekeken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

@Huub, idd 3 stuks. (nr 1, nr 2 en nr 3 noem ik ze al vast)

Had ik al eens iets geroepen over hoe geweldig jij dit allemaal voor ons doet ? Nee he. Nou bij deze Huub je bent een topper. Ik denk niet dat een ander forumlid dit beter en sneller zou kunnen dan jij. Hulde Huub Hulde

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

@Ken: ergens halverwege ( net boven de helft ) die prei-spriet breekt straks een 2e blad ( spriet weer, maar nu iets platter ) door. Als ie het naar het zin heeft dan he ?

Ondertussen gaat de basis ( de stam zeg maar ) langzaam verdikken. Dat stuk moet bleek blijven. Bijna wit zelfs.

Eerst komt er dus een 2e blad dus ( een soort zij-blad ) en vrij kort daarna , daar recht tegenover een 3e blad , zelfde manier. Weer iets breder. De basis ( inmiddels 10-15 cm lang boven de grond ) wordt dikker en dikker. Bleek.

Eigenlijk een soort van palmboom, maar dan alle bladeren naar links en rechts.

Je mag de preiplant dan ook niet meer draaien ten opzichte van de zon. Anders verstoor je die groeineiging ten opzichte van de zon ( = licht )

Wat je nu dus als 1e kan gaan zien, is het opensplijten van de prei- spriet, waar dat 1e echte blad uit komt.

Komt er aan de basis een tweede spriet, dat gebeurd ook in zeldzame gevallen, dan vormt zich daar al snel een bloem, en heb je de planten te warm gehad met kiemen.

Geplaatst:

Bedankt voor deze informatie. Echt leuk om zo te weten en dat draaien is ook handig te weten, al heb ik de preitjes nog niet 1x gedraaid.

Warm kiemen, ze hadden net zo goed een extra vest aan kunnen doen, zo bij de koude ramen waar ze staan te groeien.

Geplaatst:

@Ken. Graag gedaan hoor Met alle liefde verkoop ik je in dit topic de grootst mogelijke onzin op een heel geloofwaardige wijze

Geplaatst:
:lol: Precies, 36%. Je moet inderdaad de (tot nu toe) 0% van de laatste zaai er ook bij tellen...

Ik vind het heel jammer dat dit zaad niet goed kiemkrachtig is. Dat is gewoon dikke pech voor alle deelnemers. Niemand kan dit echter helpen, alhoewel ik wel aan een alternatief zit te denken. Dat zal niet meevallen, de spoeling is ditmaal gewoon erg dun.

[ Als je bijvoorbeeld naar vorig jaar kijkt, ik heb 50 borlottobonen gekregen, drie gezaaid, alle drie opgekomen, gemiddelde opbrengst, nog 47 bonen over... ]

Tja, we moeten het beste ervan maar proberen te maken.

Ik weet wel dat ik mijn overige 6 preizaden bewaar tot het voorjaar, maart, april. Dan hoeven er minder kunstgrepen uitgevoerd te worden en kan ik meer aan de natuur overlaten: licht, temperatuur. Dus meer kans op redelijke opkomst (al zijn de zaden dan nóg ouder...).

Een alternatief zou kunnen zijn om de naam Teeltwedstrijd reuzeprei "Mammoth Pot" te veranderen in Teeltwedstrijd reuzeprei.

Dan maakt het niet uit welk zaad je gebruikt, als je maar de grootste teelt...

't is maar een idee, we kunnen ook gewoon doorgaan zoals we nu bezig zijn.

Geplaatst:

Hahaha dat probleem had ik. U ook iedere keer, maar nu maak ik er een frame om heen en de foto komt normaal op de site

Maar hier het eerste groene puntje boven de grond.

23/1 > 15 zaadjes gezaaid.

2/2 > 1 zaadje ontkiemd.

Geplaatst:

Ik upload foto's eerst naar Facebook voor mijn Mammoth Poth album en vervolgens plak ik de afbeeldings url tussen img tags op het forum.

Komt er weer een van mijn reeds ontkiemden.

1798009_656777994378992_1294241272_n.jpg

Twee waren gaan hangen, maar de middelste heeft dit inmiddels opgegeven! De rechter is nog een hangprei. Het gaat nog niet supersnel.

Geplaatst: (aangepast)

Hangprei? Ik ken wel treurwilgen, maar treurprei?

Verder vind ik dat het matige kiemen een extra dimensie geeft. Slecht kiemen is leerzaam, als je tenminste daar wat op weet te vinden.

Als laatste: als iemand een foto plaatst van een zaailing, zet er dan ook steeds even bij hoeveel dagen geleden die gezaaid is.

aangepast door Gast

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Zo nu ben ik er klaar mee ik ga op onderzoek uit. Ik heb op 8-1 deze prei 6 stuks gezaaid. En nu nog niks. Ik ga eens even speuren naar mijn zaden mischien liggen ze te diep gezaaid. Nu 3 bakjes ondleed. In de operatie kamer. En ja wel bij het 3de bakje heb ik leven aangetroffen.

Nu nog even verder met de operatie om het leven van deze prei futes te redden.

Geplaatst:

Wat zaaien betreft doe ik niet zo gemeen als de rest. Ik wil graag een groot aantal deelnemers. Aan de rest om de concurrentie uit te schakelen.

Ik heb oppervlakkig gezaaid en tussen mijn vingers potgrond verpulverd en over de zaailing heen gestrooid. Op deze manier kan er licht gekiemt worden en dit is voor mij succesvol geweest. Ik probeer nu methode 2 uit met een ander zaaimedium, met een snufje potgrond eroverheen.

Geplaatst:

Zo, ik ben ook begonnen!

Gisteren heb ik 5 van de zaden tussen vochtige keukenpapiertjes gelegd om voor te kiemen. Vandaag zagen de zaden er nog net zo uit als gisteren dus ik denk dat ik ze warmer weg had moeten zetten (???).

Dus nu maar gewoon zo hup, in een zaaibakje gedaan (met daarin hergebruikte potgrond met compost) en dat staat nu in de vensterbank van de huiskamer (zuid-west).

Ik ben benieuwd!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...