Monique7860 Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 hoi, ik had diverse maanden geleden een moestuin aangevraagd bij een vereniging in onze buurt. hoera"... ik heb er nu een gekregen, maar er moet nog wel even iets aan gebeuren (zoals je op de foto's ziet)...ik heb alle hoge onkruid er nu uit getrokken en moet hem nu nog omspitten. wat denken jullie "moet ik dat nog voor de winter doen? of kan dat ook in het voorjaar?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Ik zou voor een tuin kiezen die niet gespit hoeft te worden. Maar zo als het nu erbij ligt is ook niet goed, de regen slaat de grond dicht.Je tuin ligt ook lekker dicht bij de weg, dat is handig voor het aanbrengen van materiaal, zoals mest, compost, snippers en verhoogde bedden. Dus als het mijn tuin was, zou ik alles bedekken met een laag karton/papier (om de onkruiden te smoren) dan een laag compost daarna een dikke laag snippers. Niet mengen, gewoon laag op laag. Hierop kan je lopen/rijden.Aan de noodkant van je tuin stevige verhoogde bedden plaatst die in contact staan met de grond, dus geen pootjes, hier kan je met de rolstoel mooi bij.De natuur gaat de rest van de grond in je tuin bewerken, wormen en schimmels doen het werk voor jou. In het voorjaar kan je planten tussen de snippers in de compost, hark de snippers tot aan de plantjes aan en doe dunnetjes wat mest bij (niet op de plantje en niet mengen met de snippers). Dit type tuin heet een . Deze meneer (Paul) in de film is slecht ter been en houd zijn tuin bij met slechts een hark. Voordeel in dit type tuin is:- niet spitten.- goede onkruid onderdrukking.- de snippers vergaan langzaam en laten stikstof en andere mineralen vrij. Eerste periode onttrekken de snippers stikstof van de eerste 2-3cm grond, vandaar dunnetjes bemesten.- snippers zijn licht en makkelijk te verdelen met een hark- op de snippers kan je lopen/rijden- enz. Ik weet dat sommige moestuincomplexen stikte regels hebben, je moet dus checken wat je wel en niet mag. Succes. Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Welkom... veel succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Welkom! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Leuk stukje tuin. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Prima !! eindelijk ! ( je kan je eigen "update-blog" maken hier he ? kijk maar eens bij >> Moestuinseizoen ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Hallo, ook van hier uit welkom, had vroeger ook een volks tuin en bij verlaten diende je hem schoon achter te laten! Jammer dat dat bij jou niet gebeurd is. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 welkom, en ik zou de goede tips hierboven volgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monique7860 Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Zo.... ik heb het tuintje nu schoon en ben begonnen om hem om te spitten, na vijf rijen was ik er al achter dat me dat niet gaat lukken! Dus is er iemand geweest die hem voor mij heeft gefreesd heeft en gaat hem later ook nog voor mij omploegen, maar ik moet eerst nog een goot graven. Dat grapje kost me €25.00... wat denken jullie is dat duur? ik vind het eigenlijk wel meevallen. Daarna moeten er nog 16 kruiwagens compost op (advies van de vereniging) en dan kan de winter komen. Die compost wordt door de vereniging geleverd en schijnt van hoge kwaliteit te zijn. Dit kost €1.60 per volle kruiwagen, vonden jullie dat een redelijke prijs?Harken jullie die compost in de grond of laten jullie het eerst de winter door op liggen? bij de vereniging verschillen de meningen nogal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agnetha Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Welkom en succes met dat mooie stuk tuin! Quote Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Frezen en ploegen voor €25,-? Da's een prima prijs hoor. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts