Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ook...

Erwtje, zoals je misschien hebt gelezen in het topic zijn wij met zn allen ook nieuw in Moerenland.

Dus leuk om je erbij te hebben.

Op internet kan je filmpjes zien van moeren die zo groot zijn als een koeielever... Dus denk dat je moer nooit te groot kan zijn, alleen je vat/kruik/pot misschien wél te klein.

Ben benieuwd naar de Witte moer...

Nynke: zou je één plakje rode moer voor mij willen bewaren? Het lijkt er nog steeds op dat sinds ik moer heb uitgedeeld mijn moeren niet meer groeien...

(en ja... ga er nu suiker bij doen, beetje rosé deed ik al...)

Geplaatst: (aangepast)

natuurlijk Erny !!! Alleen kom ik niet zelf naar de MTFD, zit dan aan de andere kant van een grote plas water eens kijken of het met iemand mee kan liften

Ik kan um ook wel met de post sturen ?? Beetje creabea met plastic zakjes doen ??

aangepast door Gast
Geplaatst:

Thea had het ooit gekocht, ze kreeg het in een fles of pot kan ik me herinneren. Jammer dat je er niet bent Nynke!

IK zou ook wel een stukje moer (terug) willen..mijn moer heeft geloof ik de fruitvliegjesaanval niet overleefd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mijn moer is overleden

Eerst deed hij het heel goed en groeide hard, ik heb zelfs een stuk weg kunnen geven gelukkig. Afgelopen zomer heb ik de wijnazijn gebotteld, een fles of 25 geloof ik. Het restant moer in een pot gedaan maar helaas het mocht niet baten. dood.

Mocht iemand tzt nog eens een stuk hebben? Ik heb nog genoeg azijn voor dit jaar maar daarna is het wel op vrees ik.

Geplaatst:

Voor Nynkef,

Ben wel heel slecht begonnen, in mijn herinnering waren de moeren droog, maar denk dat ik iets anders onthouden heb ( wat weet ik niet meer aaargh)

Het zijn witte wijnmoeren en ze staan al meer dan een half jaar niets te doen, wie weet kan ik er niets meer mee.....sorry voor de verwarring.

Piroska, Ik ga half april naar Hongarije, in de buurt van Szigetvár ( ZW), mocht je daar toevallig in de buurt zitten, neem ik wel een stukje moer mee.

Geplaatst:
Als je toevallig in Hengelo bent, begin maart, dan kan ik het meenemen naar Frankrijk. Zou zo maar kunnen

Ik ben er 14/15 maart, is dat nog op tijd ?? Dan kan ik in elk geval wel de moer voor Erny meenemen als jij er zolang een plekje voor hebt ?? En natuurlijk voor Jet als het nog op tijd is ??

Geplaatst:

Denk dat we dat opsturen maar eens moeten proberen. Ben ook wel benieuwd of dat gaat lukken.

In een zipzakje (of dubbele) met wat vocht moet dat toch goed gaan lijkt me...

Zullen dat eerst eens uitproberen richting Groningen?

Geplaatst:

Goed plan Erny !!! Dat wordt dan wel volgende week , heb een ultradruk weekend voor de boeg. Een rode wijnmoer ? Stuur je adres maar effies, dan maak ik er wat leuks van

Geplaatst:

Kan ik adres en telefoonnummer zonder openbaarheid aan je doorgeven? Ik heb op je blog gekeken, jullie zijn al veel verder dan wij...Wow!

Ons plan is ook verhuizen naar Hongarije, heb dit najaar een eerste week aan de universiteit van Debrecen gezwoegd. Ben benieuwd naar jou ervaring!

Geplaatst:

De moeren voor Erny en Appelvrouw (via Jorieke) zitten in een envelop in 2 plastic zakjes, dichtgeknoopt en met karton eromheen geplakt. Morgen of dinsdag gaan ze op de post

Geplaatst:

Ja, supercool... ga 'm dan maar niet weer in die pot doen maar in een weckpot (net als in het begin toen er wel mega groei was)...

Ik ben in blijde verwachting van mijn nieuwe moer... ...

Geplaatst:
O joepie Nynke, dank. Ik ben benieuwd of de moer het overleefd!

Ik weet het zeker ! Zolang Jorieke hem/haar maar onder water bewaart en dat heb ik haar al verteld in een peebeetje

Ja, supercool... ga 'm dan maar niet weer in die pot doen maar in een weckpot (net als in het begin toen er wel mega groei was)...

Ik ben in blijde verwachting van mijn nieuwe moer... ...

Als het straks droog wordt ga ik met de wolfjes op stap en neem ik de enveloppen mee om ze te te laten wegen voor de postzegels en dan gaan ze naar jullie toe

Geplaatst:

Ha allen,

Ik heb niks met moestuinen, in zoverre... ik heb er geen en door al mijn hobby's ook eigenlijk geen tijd voor.

Maar ik heb met interesse jullie zoektocht naar azijnmoeder gelezen. Het was even bijlezen die 28 pagina's, maar ben inmiddels aan het eind beland. Ik heb me toch maar ingeschreven, omdat ik denk dat ik wel interessante info heb om met jullie te delen.

Ik maak inmiddels al een aantal jaar azijnen en vind het leuk om een en ander uit te proberen.

Mijn ervaring.... Appelazijn gaat veruit het snelste! De rode wijn of witte wijn is erg traag, maar de azijnen van notenwijn of sherry of mijn tomatenazijn zo mogelijk nog langzamer. Ook vormt zich niet overal een dikke koek op zoals je op de foto's ziet. Dat is geheel afhankelijk van de tijd en de vloeistof waarop het geënt is. Ik zal tzt wat foto's maken van de verschillende moeders die ik inmiddels in huis heb.

Hier wellicht een mooi voorbeeld van mijn laatste probeersel. Azijn van hele appels.

Ik zal hier net zoals jullie ook af en toe mijn voortgang in de zoektocht posten, en verder: Vraag maar raak.

Geplaatst:

Hoi "Alchemist, dat ziet er goed uit !! Op foto 15, is dat de moer ?? En hoe heb je die heel uit de plastic pot gekregen??

Erny, heb je de envelop binnen ?? Was hij nog heel ???

Geplaatst:

@Nynkef

Nee dat is het restant van het uitpersen van de appels. De schillen en klokhuizen dus zo ongeveer.

Nu was er wel al een moeder op de appels gekomen, dus die heb ik gewoon mee uitgeperst (foto 14).

Ik had vanuit een andere pot (uit foto 12) een deel van de moeder toegevoegd... niet te zien, maar dat was in foto 13.

Dat heb ik eerst een tijdje laten gaan voordat ik het uitgeperst heb. Na het uitpersen is er gewoon weer een nieuwe moeder ontstaan op het sap of inmiddels de beginnende appelazijn.

Geplaatst:

Wat leuk dat je je hebt aangemeld. Zoals je las in die 28 pagina's zijn wij behoorlijk nieuw in deze kunde, dus we kunnen wel een ervaringsdeskundige erbij gebruiken.

Ben ook wel erg benieuwd naar die Tomatenazijn... En wat als je daar nou pepers bij doet...

En maak je, naast de diverse azijnen, ook bijvoorbeeld zo'n wat dikkere/oudere rode wijn azijn? (waar Bit het in het begin over heeft) Zoals ik van plan was maar onlangs ontdekt heb dat mn jaar moeite blijkbaar voor nix was gezien er nu een bruine drab op drijft...

Nynke, er ligt nog geen moer in mn brievenbus... en voor vandaag zijn alle postbodes al langs geweest dus misschien morgen?

Alchemist, bedankt voor het aanbieden je kennis te delen met ons.

(ps... ik heb zelf geen FB dus kan alleen bij je kijken via jouw links... )

En zie dat je zelf van die wijndozen/zakken vult? Nou maak ík die meestal alleen léég... maar denk al wel tijden aan wat ik met al die lege zakken zou kunnen doen... Hoe kan je die weer vullen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...