Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Azijnmoer/mère de vinaigre


Bit

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Mijn bierazijn van Grolsch Kanon slaat goed aan. In 4 weken tijd ligt er een keurige moeder op het oppervlak. Die zakte weliswaar naar beneden maar het gaat dus goed. En snel. En dat in de winter!

 

dy7vbs.jpg

 

Van dichtbij ziet het er zo uit, met op de bodem de moeder uit mijn witte wijnazijn.

 

33o30cm.jpg

 

Nog niet erg zuur, maar we wachten af. Ik heb een tweede blikje toegevoegd dus een litertje bierazijn is in de maak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week wat azijn in flesjes gedaan. De azijn van supermarktwijn is water met een kleurtje geworden... Er was ook al veel verdampt/verdwenen, en zo warm staan ze niet eens.

De azijn van eigen druivenwijn is wel goed zuur geworden, met volgens mij wel een goeie smaak. Maar ik ben geen kenner...

 

En de appelazijn van eigen appelcider (met wat eau de vie om het alcohol % wat op te krikken) is ook gelukt, of in ieder geval dus zuur met een vleugje appel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Mooi!

Als je witte wijn azijn over hebt kun je er veel mee doen, zoals italiaanse keukenkruiden erin, of dille. 2 weken laten staan en je hebt een heerlijke variant. Zo zijn er tal van andere met witte wijn azijn, zoals vlierbloesem, dragon, magnolia bloem..... te veel om op te noemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag ze hier ook al staan vandaar dat ik ze noemde

Kan ook met rode wijn azijn, maar dan zal de kleur van de magnolia niet ten goede komen en meestal heeft de rode wijn een steviger smaak, dus weet ik niet hoe die uitpakt met de magnolia.

Voor rode wijn kun je bijvoorbeeld met salie proberen, of rozemarijn (die vind ik persoonlijk in de rode lekkerder dan in de witte).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, Rozemarijn is ook voorhanden. Vind ik zowiezo erg lekker in azijn.

Salie moet ik nog even op wachten.

 

Misschien moet ik dan toch maar eens wat witte wijn speciaal voorde azijn kopen want daar hou ik maar steeds geen restjes van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Vraagje als complete azijnmoer-leek.

Ik maak mijn eigen schoonmaakmiddel op basis van azijn, scheut alcohol, citrusvruchten en kruidnagel. Die laatste twee vis ik er na zo'n 4 à 6 weken uit. Nu had ik vorig jaar zo'n voorraadje flessen gemaakt en vergeten in de stal. Blijkt nu in 3 van de zeven potten een glibberige melkwitte substantie te zitten. van zo'n 10cm dik. Twee had ik al weggekiept. Nu heb ik een derde nog over. zou het kunnen een azijnmoer zijn? Want deze is dan niet gemaakt van wijn, maar van azijn met een scheut alcohol, en naar ik lees wordt een moer toch meestal gemaakt van wijn. Voor zover ik kan zien zijn het ook geen velletjes, maar ik durf hem er niet uit te halen. Als het zou gaan om een moer, wat moet ik er nu mee doen? Waarin bewaar ik hem het best en hoe voed ik hem?

 

alleszins bedankt voor de reacties,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een moer... Heb je het (enorme en ietwat verwarrende) topic doorgelezen?

Je zou haar in een lekkere plens witte wijn (grote pot) kunnen vleien zodat ze daar lekkere witte wijnazijn van gaat maken voor je.

 

Ben nu ook wel benieuwd hoe je schoonmaakmiddel is gaan smaken na de moervorming. Misschien heb je daar nu ook wel een hele lekkere azijnsoort van gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele grote kans dat het een azijnmoeder is! Alles was aanwezig als ik het goed lees... Aangezuurde alcohol werkt erg goed, maar uit je beschrijving blijkt alleen niet heel duidelijk of de flessen afgesloten zijn geweest, of dat er goed zuurstof bij heeft kunnen komen. Het laatste zal wel het geval geweest zijn, lijkt uit je beschrijving voort te komen.

Een 'dikke moeder' komt wel vaker voor, maar is voor de azijn niet altijd wenselijk. Dat kost toch energie om die te maken en dat gaat vaak ten koste van andere dingen. Die moeder wordt vaak zo dik omdat de omstandigheden optimaal geweest zijn. Redelijk hoge temperatuur (25 graden) en voldoende alcohol en zuurstof.

 

De moeder kun je gewoon weer in een alcoholhoudende drank verder kweken (liefst niet boven de 10%). Wees er wel even op alert dat je begin ingrediënten wel levensmiddel-waardig moeten zijn geweest. Huishoudazijn/schoonmaakazijn bijvoorbeeld kan chemisch gemaakt worden en sporen bevatten van stoffen die je echt niet in je eten wilt hebben. De moeder zal die stoffen dan ook in zich hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik heb afgelopen winter met succes azijn gemaakt, vooral de witte wijnazijn en bierazijn sloegen goed aan en vormden dikke moeders. Ik had de potten op de keukenkast staan bij een temperatuur rond de 20-23 graden. Ideaal dus.

Maar nu is het mooie weer aangebroken en ik heb op zolder een plek die extra warm wordt. Daar schommelt de temperatuur momenteel tussen de 15 en 30 graden. En binnenkort wordt dat nog hoger. Het is een niet geïsoleerde zolder dus overdag loopt de temperatuur lekker op en 's nachts koelt het weer af.

De vraag is dus waar de azijn het snelst gevormd wordt. Ofwel, waar ontstaat de dikste moeder? In de keuken of op zolder?

Tijd voor een testje. Wordt vervolgd, maar als iemand al vast een voorspelling wil doen ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het testje ziet er zo uit:

 

av3b76.jpg

 

Op de voorgrond de twee potten, gevuld met 300ml bierazijn uit de pot op de achtergrond, beiden aangevuld met een blikje Grolsch Kanon 500ml.

Pot 4 blijft op de keukenkast staan, pot 5 gaat naar zolder. Wie gaat er winnen? Over 5 weken volgt de uitslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Het resultaat:

 

mls7b4.jpg

 

Links de azijn uit de keuken, rechts de azijn van zolder. De temperaturen in de keuken lagen tussen de 19 en 28 graden. Op zolder tussen de 15 en 38 graden. De keuken blijkt toch favoriet, want daar is dus de dikste moeder ontstaan. Op zolder is de azijn wat meer ingedampt. Wat smaak betreft leek de zolderazijn wat zuurder, maar dat was minimaal.

 

Zodoende heb ik mijn grote potten wit en rood in de keuken staan om voor te rijpen. Daarna tap ik ze over in kleinere potten om op zolder na te rijpen. Maar dat is ook een beetje door ruimtegebrek in de keuken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Bij mij was de moer in 1 van mijn testpotjes compleet opgedroogd. Al het vocht was verdampt met deze hoge temperaturen.

 

IMG509497371531721080.JPG

 

Ik heb er een stuk vanaf geknipt, en het eind juni in een klein potje met een beetje wijn (van eigen druiven) gedaan. En nu groeit er alweer een nieuwe slijmlaag op! Dat is wel erg fijn om te weten want ik heb geen constante aanvoer van restjes wijn het jaar door. Dus dan kan ik een stuk gedroogd bewaren en dan in het najaar weer tot leven wekken als we weer net wijn hebben gemaakt en er een mooie hoeveelheid azijn van maken in 1 keer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De warme periode heeft vreemde resultaten opgeleverd. In de keuken ging alles prima. Temperatuur was max 30 graden. Op zolder liep de temperatuur flink op tot max 42 graden. De bierazijnen kregen een vreemde smaak en waren nauwelijks zuur. De zoete witte wijn azijn idem. Deze heb ik opgegeven.

De gewone witte wijnazijn deed het prima. De rode wijnazijn was een verrassing. Flink ingedampt en daardoor een enorm krachtige smaak en de zuurste azijn die ik tot nu toe gemaakt heb.

Mijn azijnproject is nu terug gebracht tot witte en rode wijn en alles staat nu op de keukenkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...