Erny Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 Cool, ben benieuwd... Heb je ook foto's van je moerkweek? Quote
Farfafiore Geplaatst: 22 januari 2017 Geplaatst: 22 januari 2017 Nee helaas.... Ik had beginfoto's van de pot met appelsap, maarde briljante ingeving om foto's van de moeder te maken kreeg ik pas toen ik haar al zwemles hadden gegeven in de wijn Quote
Klavertjevier Geplaatst: 5 april 2017 Geplaatst: 5 april 2017 Dat is grappig. Na mijn mislukte paddestoelopkoffiekweektrammelant elders op dit forum had ik mijn kweekactiviteiten even stop gezet. Een vergeten fles met een restje rode wijn bracht me pasgeleden op het idee om er wijnazijn van te maken. Dus even googelen hoe dat moet en waar kom ik terecht? Dus daar ben ik weer. Het restje wijn is in een oude karaf gedaan met wat restjes azijn en beetje water. Doekje er over en na een paar dagen maakte de wijngeur al plaats voor azijngeur. Vandaag heb ik een speciaal schapje gemaakt in de nok van de zolder. Met de zomer voor de boeg is dat het warmste plekje in huis, hoewel de temperatuur wel schommelt, momenteel tussen de 12 en 25 graden. Of dat schommelen nadelig is zullen we wel zien. Voordeel van de zolder is dat de karaf gevrijwaard blijft van mijn ongeduldige vingers, donker staat en rust krijgt Quote
Anna3 Geplaatst: 5 april 2017 Geplaatst: 5 april 2017 Erny, heb je zelf ook nog een moer? Vriendlief heeft iets nieuws ontdekt en zou graag een stukje moer willen. Quote
Klavertjevier Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 We zijn nu een maandje verder en uit mijn karaf stijgt een zuur luchtje op. Er ontstaat een soort droesem die samenklontert tot vlokjes. Of dit een "moeder" gaat worden weet ik niet, maar we wachten af. Quote
Erny Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Ann heb ik ondertussen op de MTFD gesproken. Als mijn bovenste plak moer dik genoeg is krijgt ze daar een stuk van. En Klavertje Vier, mijn moer groeit niet op de bodem maar op de bovenste laag van de wijn, ze heeft zuurstof nodig. Quote
Klavertjevier Geplaatst: 10 mei 2017 Geplaatst: 10 mei 2017 @ErnyHet leek me ook onwaarschijnlijk dat dit een moer zou gaan worden. Maar in ieder geval gebeurt er iets.En zuur wordt het ook. Quote
Klavertjevier Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 (aangepast) Vervolg: De droesem in de karaf is tot de bodem gezonken. Ik heb de schone wijn/azijn overgeheveld naar een andere fles zodat deze verder kan rijpen. Na hoeveel tijd moet er iets van een moeder verschijnen? Daarnaast ben ik een nieuwe kweek begonnen op de officiële wijze met een flesje azijncultuur van De Brouwmarkt. Ik maak nu een witte en een rode wijnazijn. Ik had de witte cultuur besteld en op het etiket staat vermeld: goed voor 10 liter RODE wijnazijn. Update 12 juli: Van een moeder is nog geen sprake, maar van azijn wel, tjonge wat zuur! Ik had de fles op zolder staan met temperaturen tot boven de 35 graden. Het niveau was flink gezakt dus ik heb wat wijn bijgevuld. De nieuwe kweek heb ik verdeeld over een aantal flessen. Er lijkt nog weinig mee te gebeuren. Deze kweek stond bij een redelijk constante temperatuur rond de 25 graden. De flessen heb ik nu ook op zolder staan. Het lijkt alsof de wisselende en hogere temperaturen de bacteriën actiever maken. Ik experimenteer nu met wit/rood/met hout/met zoete wijn/met bier. Ben benieuwd. Update 26 augustus: De rode wijnen geven al een mooie azijn, zowel "naturel" als "op hout". Grappig is dat het hout (eiken, appel en beuken) eerst bleef drijven maar nu op de bodem ligt. De eerste azijn is al afgetapt, gefilterd en word nu in de keuken gebruikt. Erg lekker. De witte wijnen doen niet veel. Geen vlokjes of velletjes, geen zuur. Update 11 oktober:De witte kweek, zowel op wijn als op bier, doet helemaal niets. ik denk dat er iets mis gegaan bij het opstarten. Alles weggegooid. De rode kweek gaat goed. Al een tweede flesje afgetapt die erg lekker is. Maar van een moeder is nog geen sprake, wel van vliesjes en vellen op het oppervlak. We wachten af. 11 oktober 2017 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 september 2017 Geplaatst: 10 september 2017 Ik ben pas halverwege dit topic met aandachtig lezen hoor Maar ik zou dus graag azijn maken en heb er al wat rode wijn voor gereserveerd, die is nog in de maak (nee, we hebben nooit restjes wijn, dus ik maak speciaal wijn om azijn van te maken ).Hoe gaat het met al jullie prakjes en kwakken en testjes? En heeft iemand een stukje van zo'n slijmblob voor mij? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 11 september 2017 Geplaatst: 11 september 2017 Ik heb wel een slijmpje voor je. Ben niet zo snel met opsturen (naar Anna duurde het maar liefst 3 maanden... ) maar zal mn best doen. Moet wel iets verzinnen voor het verzenden want die van Anna kwam ook door PostNL kapotgeprikt en doorgelekt aan. Blijkbaar zijn de sorteermachines behoorlijk ruig. MIsschien moet ik wat minder azijn er bij doen en alleen het moerplakje in een zipzakkie doen? Mijn moeren zijn nog steeds afstammelingen van de "oermoer" van Jet (en dus van haar buurman), deze is dan weer van Piroska naar mij toegekomen omdat de mijne het niet hadden gered. In de glazen "limonade"potten van de Action (met kraantje a/d onderkant) gaat het hier prima en de voortgang is goed te zien. Zit gaas aan de bovenkant tegen de fruitvliegjes.Heb er nu een tweede pot naast staan. Uit de eerste pot heb ik al wat azijn getapt en die bevalt prima. Denk dat jouw azijn van zelfgemaakte wijn wel erg lekker gaat worden. Bij Piroska was dat ook zo. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 september 2017 Geplaatst: 11 september 2017 Oh zo'n Action pot ga ik dan ook even scoren Ik kan je dat ene doosje sturen? Met die postzegels? Jeweetwel Dat is misschien steviger ook? Ik ben wel heel benieuwd, weer zo'n levend iets in je keuken wat je moet voeden/verzorgen/levend houden. (net als de blauwe kaas, oesterzwammen, kiemgroenten, en wat al niet meer ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 11 september 2017 Geplaatst: 11 september 2017 Ik heb de met de geblokte (blauwe of rode) deksel. Wel even de pot eerst met water vullen en kijken of het bij het kraantje niet lekt. Die van vorig jaar deed dat wel namelijjk (bijgesmeerd met lijm en nu lekt ie niet meer).Toen zat er nog geen plastic ding in waar je dan fruit in kan doen zodat je water met een smaakje krijgt, nu wel. Maar die kan er gewoon uit. Oh... dát doosje... Toe maar, kijken of het nog werkt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 september 2017 Geplaatst: 28 september 2017 Ik heb de pot al even in huis, en na wat gepriegel lekt ie niet meer. Wat een troep eigenlijk he? Als deze 'hobby' bevalt haal ik zo'n echte pot. Nu eerst maar eens oefenen met zooi van de Action De wijn is ondertussen al even uitgebubbelt. Nog een keer hevelen en dan zijn we een heel eind Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 Als de appelcider een beetje lukt wil ik van een gedeelte ook azijn gaan maken. Of juist als ie MISlukt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Okay...ik heb even naar mijn (oude) moer gekeken..was hem een beetje vergeten/geen tijd gehad/teveel azijn in huis trouwens...Hij staat in de benedenkeuken die ik vooral gebruik als plek waar ik van alles stal. Het kraantje -en ook de buitenkant van de pot- was een beetje veel beschimmeld. Alles schoongemaakt. In de pot nog maar een miniem laagje wijn en een dikke plak moer. Het bovenste plakje eraf gehaald om op te sturen...kijken of hij de reis Frankrijk Nederland overleeft. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 (aangepast) Het duurt ook heel lang voor ik een foto van de azijn(moer) maak Erny Dit wijnvat van 10L dient als azijnvat. Panty's tegen de fruitvliegen, muggengaas bleek niet voldoende.. Net het kraantje 'ontstopt' om er wat azijn-in-wording uit te krijgen: Het smaakt naar zure fruitige wijn met eikenhout- en azijnsmaak: Foto van de binnenkant van het vat met moer komt straks. Edit: Een lampje en een camera voor 1 gat is wat krapjes, maar hier is de moer dan te zien. Er groeit ook al wat tegen de wand van het vat aan: 30 oktober 2017 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 oktober 2017 Geplaatst: 27 oktober 2017 Zure post van Jet! En dit flapje is vanaf nu onze nieuwe huisgenoot! Naast de schimmels die we op de kaas en de worsten willen, de zwammen op koffiedik, melkzuurbacteriën in de zuurkool, en alle gistcellen die zorgen voor bier en wijn Plus nog wat fliebers? Ik had al een pot appelcider staan, we hadden na hevelen teveel voor een brouwemmer van 10 liter, en te weinig voor de grotere brouwemmers. Dus dat kwam mooi uit! Daar is dus 1 deel van deze azijnmoeder in gegaan. En van onze rode druivenwijn ga ik ook nog azijn maken, maar die moeten we eerst nog even hevelen en dan kijken wat er 'over' is voor mijn nieuwe hobby. Voor nu heb ik een fles kerst-wijn open gemaakt, die moet zijn sulfiet nog even laten waaien en dan gaat daar ook een stuk slime in Ook voor de risicospreiding, mocht ze zich niet helemaal lekker voelen in een pot vol appelcider. Voor nu ligt ze in een bakje met een schep appelcider bij te komen van de reis Die appelcider had trouwens volgens onze beroerde metingen (want hij is vrij dik en loopt dan niet lekker door de alcoholmeter) een 4,5% alcohol. En ik lees overal dat je minimaal 5% moet hebben voor azijn, dus we hebben er wat (100 ml op 2 liter appelcider) Eau de Vie in gedaan. We doen ook maar wat... Henk zal mij wel de les lezen na het posten van dit bericht. Hier staan ze dan: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 27 oktober 2017 Geplaatst: 27 oktober 2017 Ik vind het echt interesant om te lezen allemaal, maar het ziet er zooooo smerig uit! Zal dit ook nooit doen zelf. Brrrr. Maar wel tof om te zien/ lezen dus..... Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 oktober 2017 Geplaatst: 27 oktober 2017 Goed dat het aangekomen is.. Ik had het wel dubbel verpakt maar was al bang voor de post.. Wat zullen ze gedacht hebben van het zuur ruikende poststuk Sorry voor het pakje haha. Ja ik heb de moer met een beetje wijnazijn verpakt.. Daar zaten wat fliebers bij omdat hij bijna droog stond.. Ik ga ook zeven van de week. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 Gisteren kreeg ik weer zure post, deze keer van Erny Als ze hier tot rust zijn gekomen en ook groeien, ga ik er lekker van uitdelen want het spul is moeilijk te krijgen en er zijn de laatste tijd weer wat boeken uitgekomen met uitleg over het maken van azijn. Dus het wordt straks nog hip? Erny had haar azijnmoer ook goed verpakt, net als Appelvrouw in meerdere zakjes. Maar mevrouw moer (of beter: de azijn waarin ze drijft) lekt blijkbaar overal wel doorheen als er steeds mee wordt geschud en gewiebeld tijdens het post sorteren en rondbrengen. Ik maak nog wat verschillende potjes met wijn en moer, en ga geduldig wachten tot het azijn is geworden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 Haha geweldig. Ik vond de mijne niet zoo goed verpakt hoor, achteraf zijn twee zakjes dus niet genoeg. Als het maar levend aankomt dacht ik. En wat grappig dat de originele Fanse moeren viavia tesamen bij jou komen. Welke boeken heb je het over? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 Ik denk dat een vacuumzakje en dan sealen (niet vacumeren) wel goed zal werken? Ik weet het ook niet... dat is voor latere zorg als ik ze weer met anderen ga delen Ik heb bijvoorbeeld 'Over rot' van Meneer Wateetons, maar er zijn in de afgelopen jaren nog wat van dat soort fermenteer boeken uitgekomen. Niet speciaal voor/over azijn dus, maar er is dan wel een hoofdstuk aan gewijd. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 2 november 2017 Geplaatst: 2 november 2017 Jaah... dat vind ik ook zo leuk... mijn moer is absoluut een nakomer van de oorspronkelijke Appelvrouwmoer en is via Piroska (Hongarije) weer naar mij gekomen nadat al mijn moeren dood waren. Ik heb dus expres zipzakjes van een goed merk met dubbele zip gekocht voor dit transport. Ook dat mocht dus niet baten. Quote
Klavertjevier Geplaatst: 4 november 2017 Geplaatst: 4 november 2017 Misschien is het een idee voor het verzenden van de moer om deze in te laten sealen. Ik was net bij de visboer en kreeg mijn krabbepoten vacuum geseald in stevig plastic. Dus overleg eens bij de plaatselijke visboer of hij je zipzakje extra in wil sealen. Mijn rode wijn azijn gaat goed en is knetterzuur maar van een moer is nog geen sprake. De witte heb ik opnieuw opgestart en dat lijkt nu succesvol. Ongeduldig als ik ben heb ik een aquariumpompje in de azijnpot gehangen en iedere dag een half uurtje lekker laten borrelen. https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/genieten-in-de-tuin/vijvers/pompen-filters/vt-v-tech-luchtpomp-2-watt_1136395?gclid=EAIaIQobChMI4b_QhqOO1wIVBMYYCh2ORgtjEAYYAiABEgK4wfD_BwE Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 december 2017 Geplaatst: 10 december 2017 Hee, er is al een nieuwe moer/moeder gegroeid! Vooral op het bakje waar ik even tijdelijk een stuk van Erny haar moer in had gedaan met wat appelcider. Dat ruikt ook al flink zuur! Gisteren hebben we eindelijk onze druivenwijn in flessen gestopt, en er ook wat van in een nieuwe pot met moer gedaan. Alle oudere moeren liggen nog onderin de potten, maar er groeit dus al wel wat nieuws bovenop. Ook op/in die grote pot met appelcider. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.