Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vraagje over bv courgette en komkommer

marije124

Recommended Posts

Hoi,

Mijn vraag gaat over groenten in het algemeen die veel plaats nodig hebben, bv. courgette heb ik van gelezen 1m bij 1m.

Als je die in de tuin gaat zetten (uiteraard na de ijsheiligen) moet je dan dat hele vlak van 1m bij 1m spitten of is het voldoende als je alleen het plantgat doet?

Met mijn 51 jaar en geen enkele ervaring vind ik een weiland namelijk erg moeilijk spitten dus als het niet nodig is laat ik het liever

Alleen plantgat doen. De wortels vinden vanzelf hun weg. Wil je t nog makkelijker (gezien je t in t weiland wilt planten) is dan een worteldoek eronder doen. Heb je ook geen last van onkruid of gras tussen de plant door. En schone courgettes

Good things come in small packages

Marije, bijna alle boeken (of websites) over groente telen gaan ervan uit dat iedereen een flink tientallen aantal vierkante meters 'schone' en voedzame grond heeft waar ie zijn groentetuin maakt. Maar zoals je op dit forum kunt zien is dat lang niet altijd het geval.

Er zullen ongetwijfeld anderen op dit forum zijn die je een compleet ander advies geven maar dit vind ik ervan. Je kunt je courgette neerzetten waar je wilt en het maakt niet uit hoeveel grond je vrij maakt van onkruid e.d. Het punt alleen is dat wanneer je een (optimale) oogst wil (en daar gaan die boeken en website voor het gemak maar van uit want je moet ergens vanuit gaan), je ervoor moet zorgen dat de groente, in dit geval courgette, de ruimte krijgt om te groeien en de omstandigheden krijgt die het graag heeft.

Voor alle groenten geldt dat wanneer je geen enkele rekening houdt met de wensen van de plant kan betekenen dat zijn buurplanten hem letterlijk overschaduwen waardoor ie gebrek aan (zon)licht krijgt, dat er in de grond beestjes zitten die door de buurplanten worden aangetrokken maar die schadelijk zijn voor de groente, dat de vruchten van je oogstplant niet goed kunnen drogen na een regenbui omdat het 'te druk' is met ander groen en dan dus gaan rotten, etc etc etc etc. Er zijn legio problemen en kwesties die kunnen optreden als je je plant niet geeft wat ie wil.

Maar dat betekent helemaal niet dat je het niet kunt proberen Persoonlijk ben ik er zelfs erg voor. (Ik zet minimaal 1 aubergineplant in mijn bloemenborder want het blad van de aubergine vind ik prachtig.) Hoe meer praktische experimenten met onze groentes hoe beter! En zelfs als je courgetteplant maar drie echt eetbare vruchten geeft dan is er toch nog niets aan de hand. Volgend jaar weer een nieuwe kans. Daarbij komt ook nog dat de courgette niet zo heel moeilijk doet. In ons dorp groeit ieder jaar een courgette op een al lang geleden verlaten stukje moestuin. Komen nog steeds prachtige ronde courgetjes van!

Wel vroeg plukken die courgettes (bij 15 a 20 cm), niet laten uitgroeien tot reuzen dan zit er geen smaak meer aan, zelfs niet als je uit je eigen tuin komen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Je kunt een courgetteplant ook een beetje helpen door met een kwastje de bestuiving te doen. Er komen altijd mannelijke en vrouwelijke bloemen aan een courgetteplant.Haal het stuifmeel met het kwastje uit

een bloem met het lange steeltje eraan en breng dit aan op de stamper van de andere bloem die aan een klein courgetje vast zit. Snap je het nog???

Het is in ieder geval een erg dankbare plant die wel veel compost nodig heeft. Je krijgt er veel courgettes van!

Mijn komkommer probleem is opgelost!!

Ik las net dat ze ook in de koude bak kunnen... liggend op de grond!!

Laat ik nou net nog een stuk koude bak hebben waarvan ik maar niet kan bedenken wat ik ermee ga doen! Mooi dakje erop...

Gooi ik er ook stro in vóór het planten...

Ik heb net wat komkommerzaden in melk gegooid (schijnt goed te zijn), maar ik zal er maar twee nodig hebben...

Misschien een raar vraagje Maar... kun je, als je een cougetteplant in de volle grond hebt staan, er bladeren afsnijden als je vind dat hij/zij te groot word? Die vraag rijst mij ook bij bijv. een pompoenplant. Dat geeft nogal een oppervlakte aan bladeren.

Iemand die dat weet?

Ik zit me net te bedenken... kan ik ze ook over bochten met gaas laten 'lopen' om meer ruimte te creëren voor de planten

Misschien een raar vraagje Maar... kun je, als je een cougetteplant in de volle grond hebt staan, er bladeren afsnijden als je vind dat hij/zij te groot word? Die vraag rijst mij ook bij bijv. een pompoenplant. Dat geeft nogal een oppervlakte aan bladeren.

Iemand die dat weet?

Ik zit me net te bedenken... kan ik ze ook over bochten met gaas laten 'lopen' om meer ruimte te creëren voor de planten

Een blad hier en daar af en toe afsnijden kan best bij courgette, dat redt die wel. Bij pompoenen (en rankende courgette) moet je toppen als de plant ongeveer een halve meter groot is, anders krijg je geen zijscheuten. Je kunt dan een 3 tot 5 zijscheuten aanhouden en de rest verwijderen, ook daar kun je af en toe wat blad weghalen. Zou eens kijken of ik een plaatje vind van hoe pompoen te toppen.

Even a broken clock is right twice a day

Jij zat dus ook aan zoiets te denken

Het moet uiteraard niet de halve tuin overgroeien. En idd dan maar 1 courgette minder. Daar blijven we ook niet wakker van. Als ze t goed doen hebben we genoeg om uit te delen volgens de verhalen van dit forum.

Vandaar ook de gedachte of ik een boog gaas kan spannen om het daaroverheen te laten leiden. Dat scheelt denk ik ook wel aan ruimte.

Koert, dat is iig al iets aan info. Nu heb ik geen pompoen, maar mijn ambities zijn groot Zat er aan te denken volgend jaar wat maïs en pompoen te planten als alles ok gaat in de tuin. Ik zal s kijken of mijn courgette 'rankend' is. Het is de Nero di Milano.

Als we dan toch gaan experimenteren met courgette heb ik ook nog een vraagje:

Ik heb hier in de tuin een grote berg, indertijd gemaakt voor de geiten.

Graafwerk liet zien dat de berg grotendeels uit stenen bestaat dus het plan daar fruitboompjes op te zetten hebben we opgegeven waarna mijn zoon (terecht) vroeg: Mam, wat moet je dan met die berg?

In het ene gat wat we gemaakt hadden heb ik uit frustratie een overgebleven courgetteplantje gepoot en dat lijkt te groeien.

Zou het te doen zijn juist die berg voor de ruimtevreters (courgette, komkommer, sierkalebassen) te gebruiken? Gat in de stenen graven, vullen met tuingrond en starten experiment?

Dan doe ik toch wat met die berg en ze hebben alle ruimte en mijn stukje moestuin kan ik voor wat anders gebruiken.

Als we dan toch gaan experimenteren met courgette heb ik ook nog een vraagje:

Ik heb hier in de tuin een grote berg, indertijd gemaakt voor de geiten.

Graafwerk liet zien dat de berg grotendeels uit stenen bestaat dus het plan daar fruitboompjes op te zetten hebben we opgegeven waarna mijn zoon (terecht) vroeg: Mam, wat moet je dan met die berg?

In het ene gat wat we gemaakt hadden heb ik uit frustratie een overgebleven courgetteplantje gepoot en dat lijkt te groeien.

Zou het te doen zijn juist die berg voor de ruimtevreters (courgette, komkommer, sierkalebassen) te gebruiken? Gat in de stenen graven, vullen met tuingrond en starten experiment?

Dan doe ik toch wat met die berg en ze hebben alle ruimte en mijn stukje moestuin kan ik voor wat anders gebruiken.

Ik wou dat ik zo'n berg had... waarschijnlijk ook leuk voor kruiden die op arme grond gedijen. Ik weet niet hoe groot je berg is. Je kan er ook een kruidenspiraal van maken. En de warmte/zonminnende planten op top!

Maar het idee van courgette en pompoen vind ik ook geniaal.

Met een beetje nadenken kan je er een mooie blikvanger van maken. Ook bloemen kan je overwegen.

Wat is een insectenheuvel? Ik geloof niet dat ik dat leuk ga vinden............

Die berg is toch denk ik wel 5 bij 5 meter vanaf het begin en dan zo'n 1,50 m hoog?

Kruidenspiraal zou leuk zijn maar..........mijn tuin is zo'n 50 meter bij mijn huis vandaan en de zandbak staat op de binnenplaats die dichter bij de keuken is.

Aan wat voor bloemen denk jij? Wat groeit op puin?