Fruithapje Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Hallo allemaal, Afgelopen weekend ben ik naar de fruitshow van 't olde ras geweest en daar hebben we verschillende soorten geproefd. We willen graag een boom van de Notarisappel en de Rode Jonathan, want dit vonden we de twee lekkerste soorten. Mijn vraag is of deze rassen niet al te moeilijk zijn en of ze allebei op halfstam (of evt laagstam) kunnen.Verder willen we er ook nog graag een vroeg ras erbij. (De smaak moet een beetje te vergelijken zijn met de Elstar, Notarisappel, Rode Jonathan en/of de Pink Lady)Ikzelf zat de denken aan de Discovery, maar ik weet niet hoe deze smaakt. Ze komen op een plek te staan met de hele dag zon, waar we flink wat compost gaan onderspitten. (net als de peren, dus niet in het bos ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Rode Jonathan is één van mijn favoriete appeltjes, dus dat is zeker een aanrader. Notarisappel is een zeer makkelijke appel maar ik vind ik wat te melig (maar jij vind hem dus lekker, dus dat is een goede teken). Discovery is een prima zomerappeltje; één van de meest aangeplante rassen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Notaris heb ik ook, vind ik ook snel melig worden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 De notarisappel die wij op hadden was niet melig, maar als ie snel melig wordt dan neem ik daar geen boompje van. Kennen jullie nog een ander lekker ras die niet al te ziekte gevoelig is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Persoonlijk vind ik de Alkmene erg lekker en de Renet soorten en de Rode van Boskoop. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Alkmene vind ik inderdaad een geweldige appel. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Notarisappel is best een lekkere appel vind ik, maar niet zo geschikt voor teelt op zwakke onderstam (M9). Het is geen echte bewaarappel, dus ja ze worden melig als je ze langer bewaart. Dat geldt zeker ook voor de zomerrassen. Ik vind eigenlijk alle zomerrassen wel lekker, mits vers van de boom gegeten. Dit is tevens het grootste bezwaar van de zomerrassen; ze worden heel snel melig en ze bewaren slecht. Als je perse een zomerras wilt planten is Discovery overigens een prima keuze vind ik. Perzikrode zomerappel, Beauty of Bath, Stark's Earliest en Yellow Transparent zijn ook heel lekkere zomerappeltjes om vers van de boom te eten, maar ook deze zijn zeker niet geschikt om te bewaren. Geschikte handappels om te bewaren vind ik de Groninger Kroon en de Lunterse Pippeling. Beide zijn zeer vruchtbare probleemloze bomen (geen zomerappels). Deze appels zijn bijzonder goed te bewaren en de smaak is neutraal friszuur (niet aromatisch) en ze kennen vrijwel geen problemen met nachtvorst, bestuiving en ziekten. Ik moet overigens bekennen dat mijn mening gekleurd is; ik ben namelijk geen liefhebber van het befaamde aromatische Cox-aroma dat vooral in de zeventiger jaren zeer geliefd was. We vinden het geparfumeerde Cox-aroma o.a. terug in de Alkmene, de overbekende Elstar en natuurlijk de Cox zelf. Het cox-aroma smaakt in eerste instantie lekker bij de eerste hap, maar de smaak gaat heel snel tegen staan vind ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 En ik ben juist gek op dat Cox aroma en vind de Elstar werkelijk een van de allerlekkerste appelrassen op de markt. Verder ben ik zelf ook heel erg gek op de Princesse Noble, die enorm op de Notarisappel lijkt (het zou zijn "moeder" zijn, oftewel Notarisappel een zaailing van de Princesse Noble), maar bij niet goed (te warm) bewaren wordt ook de Princesse melig, en dan is ze niet meer zo lekker inderdaad. We hebben ooit de Princesse Noble tot in december lekker kunnen bewaren, maar dat was een uitzonderlijk jaar. Het is echter een heerlijke appel voor appelmoes, appeltaart, appelcompote, en appelmoes invriezen of wecken behoort tot de opties. Voor mij geen andere appel zo lekker!De Discovery vind ik trouwens ook bijzonder lekker, evenals de Melrose. Succes met kiezen! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted November 24, 2013 Author Share Posted November 24, 2013 Bedankt voor al het advies. We hebben gister weer wat andere soorten appels geproefd, de Fuji vonden we allemaal erg lekker.Wat vinden jullie van de fuji kiku 8? Weten jullie hoe lang de appels ongeveer houdbaar zijn? Verder lijkt mij ook het ras Topaz interessant. Wat vinden jullie van dit ras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terra nullius Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Fuji appels zijn over het algemeen vrij zoet. Zijn zelfs de appels met het hoogste suikergehalte dacht ik. Ik vind ze wel lekker en de boom doet het goed. Over de houdbaarheid kan ik nog niks zeggen uit eigen ervaring want ik heb ze meteen na de pluk opgegeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Fuji Kiku-8 is een prima appeltje, als je van zoete appeltjes houd. Topaz is een prima all-purpose appeltje, is ook zéér makkelijk te verkrijgen bij de betere groenteboer. Maar dit zijn allebei niet bepaald oude rassen! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts