Jump to content

Verhoogde bak op poten maken

familymen

Recommended Posts

Mijn winterproject is dus om een verhoogde bak te maken, afmeting: 1.80 m op 0.70 m op 0.30 m diep. Hoogte van de bak had ik gedacht aan 80-90 cm, de kader heb ik gemaakt maar ik vraag me nu af hoe je de onderkant het best dichtmaakt. Daar er redelijk veel aarde in komt te liggen kan ik me wel voostellen dat dit toch een redelijk gewicht zal zijn?

Kan ik betonplex (met gaatjes ins) tegen de houten kader vijzen, latjes ga ik denk ik niet kunnen gebruiken daar deze gaan nat worden en gaan beginnen te rotten, met als gevolgd dat mss de bodem naar beneden komt...

Iemand soms nog een beter idee?

Edited by Guest

Je zou grond doek kunnen gebruiken, hou de aarde/grond binnen en laat het water door

En op de bodem kleikorrels, scheelt aan gewicht en hou met de zomer vocht vast

Het is eigenlijk een bak op poten dat ik bedoel,... dan moet er toch eerst een plaat ofzo op de bodem komen.

Eventjes titel aangepast, was niet echt duidelijk

Normaal had ik gerekend op 4 poten, weliswaar poten van 7 x 7 cm (dikke balken)ook de kader wordt hiervan gemaakt.

De totale hoogte van de grond zou ongeveer een 80 - 90 cm zijn, gemakkelijker om te werken en de diepte, indien 20 cm genoeg zou zijn zou ik 20 cm nemen ipv van 30 cm, maar ik weet niet of dat dit diep genoeg is....

wat wil je erin doen?

wortels wordt wat moeilijk en aardappels kan wel, maar is de oogst niet zo groot..

en 4 poten is wel erg weinig hoor [zou ik niet doen]

Is eigenlijk vooral voor kruiden, en indien er plaats genoeg is nog iets van sla ofzo...

• 3 weeks later...

Dat is ook hetgeen mij als eerste opviel en was mijn vraag eigenlijk ook. Is die lat aan de binnenkant gemonteerd de drager voor je bodem ?

a: is die bodem dan wel voldoende ondersteund ?

b: Komt je bodem dan niet te hoog, of zoals Nynke al zegt : is je grondje dan niet veels te ondiep ?

en b heeft dan weer met a te maken.

dat ziet er goed uit !!!!

Wat zijn de binnenmaten van de bak? Want ik neem aan dat de bodemplanken op de binnenste rand komen te liggen, hoe diep is je grond/aarde dan ??

Binnenmaten zijn 65 cm op 1.75 m, ik had eerst gedacht om de bodemplanken op de binnenste rand te leggen maar dan heb ik maar 16 cm aarde en denk dat dat een beetje te weinig gaat zijn. Dus zal ik ze langs de onderkant moeten bevestigen, dan is de totale diepte 25 cm.

OF ik moet de bovenste rand eraf halen en er nog een plank tussen zetten zodat ik 3 hoog kan gaan, en als ik dan de bodemplanken op de binnenste rand leg kom ik aan 35 cm, maar dat vind ik al vrij veel....

Je gaat dan toch wel problemen krijgen met de stabiliteit van de totale vorm van de tafel. 16 cm is te weinig, 20 cm vind ik wat krap. 35 cm is netjes, maar wordt wel een heel gewicht denk ( 20 ook al wel hoor ) Wordt een heel gewicht zo bij elkaar. dwarslatten / balkjes ter ondersteuning een idee ?

Voila daar de bak met 2 planken te ondiep zou zijn heb ik er nog maar een verdieping opgezet

DSC013496991387021573.jpg

Ook heb ik vandaag de vloerplanken erin vast gemaakt en ik heb deze niet in de langsrichting gelegd maar in de dwarsrichting, dit omdat deze dan meer gewicht kan dragen.

DSC013511821387021574.jpg

En ja hoor ,ondertussen ook al de eerste laag bescherming opgezet. (op waterbasis, weliswaar )

DSC013676921387021575.jpg

nu binnenkort nog 2de laag en dan bak binnenkant bekleden met plastiek en worteldoek.. wordt vervolgd

mooi !!!!! In plaats van plastic kun je ook worteldoek gebruiken, dat is waterdoorlatend maar de aarde blijft wel in de bak.

Wat voor grondmengsel ga je gebruiken?

Ja worteldoek komt er ook in maar ik ga eerst plastiek leggen omdat die latten geïmpregneerd zijn, en naar het schijnt kunnen die slechte stoffen afgeven.

Ivm met grondmengsel aal dat gewoon aarde vermengd met compost worden denk ik, mss wel onderaan een klein laagje steentjes, is beter voor de afwatering