estherbes Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Heeft er iemand ervaring met het kweken van de Camellia sinensis - groene thee plant in Nederland? Ik heb zaden gevonden op internet, maar als de kweek erg moeilijk is hoef ik daar natuurlijk niet aan te beginnen... iemand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Een Camellia, ook de sinensis, is een redelijk goed winterharde plant in Nederland. Je moet hem echter wel de goede condities bieden kwa standplaats. Hij wil liefst zure grond; hoogstens neutraal: géén kalk !Verder moet de luchtvochtigheid aan de hogere kant zijn. Dat betekent in Nederland een wat beschuttere standplaats geven; goede vochthoudende grond, dikke mulch van blad en zure turf, beschut tegen uitdrogende winden, met name in de winter en voorjaar ( oostenwind ) Of de plant voor de productie van het jonge blad überhaubt wel geschikt is, moet je zelf beoordelen. De plant groeit niet snel, maakt wel veel jong blad als de plant groter is na jaren, maar geeft dan nog steeds niet veel. En wat ie geeft moet je plukken.De struik blijft daardoor klein. Het lijkt mij persoonlijk eerlijk gezegd wat ondoenlijk. Zeg dat je na 10 jaar na zaaien de plant groot genoeg hebt om te gaan oogsten. Moet je de plant welhaast van al zijn jonge blad ontdoen elk jaar, en dan heb je nog niet veel. Op zich kunnen het forse struiken worden als ze goed staan, maar dan heb je het over oude struiken van 20+ jaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
estherbes Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Goed antwoord dankje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Er zijn heel wat boomkwekerijen die deze plant ook als flink uitgegroeide struik verkopen, je hebt dan enkele jaren winst (enfin, 't zijn geen goedkope plantjes, winst is dus misschien niet de juiste term ) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 In al mijn boeken over thee wordt het eigenlijk wel duidelijk dat theeplanten in Nederland weinig succesvol zijn. Althans, voor de productie. Of 'ie het als sierplant zal doen zou ik niet weten. Daarnaast hangt de kwaliteit van de theebladeren samen met de hoogte waarop ze geteeld worden; hoe hoger hoe beter. Dus wat dat betreft zou ik er hier niet aan beginnen als je het echt voor de thee wilt doen. Maargoed, ik heb er zelf geen ervaring mee, dus echt zeker weten doe ik het natuurlijk niet! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts