Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Geschifte sambal

Piroska

Recommended Posts

Enkele weken geleden maakte ik een grote hoeveelheid sambal die ik in kleine hak-groente-potjes heb opgeslagen.

Nu blijkt dat enkele potjes zijn gaan schiften o.i.d, geen schimmel in elk geval. De potjes bleken niet goed te sluiten. (bij openen kwam de sambal heeeeel langzaam over de rand heen naar boven bulpen)

De inhoud ruikt echt nog heel erg lekker, kan ik deze verhitten en opnieuw in potjes doen? Of ben ik dan geschift?

Geen idee Piroska......ik denk dat het gistbacterie is.........met koken gaan bacteriën dood dus tja.....je zou denken dat het dan wel okee is maar zeker weten doe ik dat niet. Ik zou ze in elk geval na t koken in porties invriezen, anders heb je over 2 weken weer hetzelfde

Bij al mijn sambalrecepten staat dat ze beperkt (max 3 weken) in de koelkast houdbaar zijn. Daarom heb ik mn pepervoorraad gedroogd en gemalen in n potje en maak steeds kleine hoeveelheden aan.

Ik steriliseer de sambal -in kleine potjes gedaan-nog na tussen de 10 en 20 minuten op 130 graden.

Ik weet niet waarom het ging schiften(of gisten..schiften is toch dat de ingrediënten niet meer mengen, en jij hebt het over langzaam over de rand borrelen) bij gisting komt er alcohol vrij...persoonlijk ben ik niet zo van het uitproberen van vreemd uitziende inmaak..ik heb nogal snel buikloop

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

ik dacht dat je dat bedoelde van die ecologische pindakazen waar je gewoon een laagje spul boven hebt liggen, gewoon er doorheen roeren en het is weer goed ik kan me nauwelijks voorstellen dat ook maar iets in sambal zou willen groeien

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Ik maak al meer dan 30 jaar sambal en zou zeggen: weg met die zooi! Als ik mijn sambal maak dan zorg ik dat de prut goed gaar bakt/suddert en er voldoende olie op drijft. In ontsmette potten doen, de prut zit onder de olie en en even op z'n kop zetten. Blijft altijd goed, nog nooit problemen mee gehad. Wel spaar ik kleine potjes voor de sambal, want eenmaal geopend is het wel onderhevig aan bederf.

Marijke.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.