Moefke Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Zoals beloofd hier een verslagje van mijn eerste poging in de champignonkweek. Champignons gekocht Ik heb dus 2 bakjes champignons gekocht in de lokale supermarkt. Van deze champignons ga ik proberen verder te kweken.Ik heb een aantal dingen gaan kopen. Ontsmettings alcohol voor mijn keukenblad een beetje te ontsmetten en later ook de handen mee te wassen. Ik had ook handschoentjes voorzien maar aangezien dat die van mijn madam zijn waren deze veel te klein.Dus eerst de handen goed gewassen met detol zeep en dan nog met de alcohol. Ontsmettings alcohol Handschoentjes Voor de kweektest ga ik microwave potjes gebruiken simpelweg omdat ik die voor handen had en ik de groei een beetje kan volgen. Potjes voor de test Omdat mijn champignons nog allemaal dicht waren bij de aankoop ga ik ook proberen een sporen print te maken op alu folie.Ik heb de steeltjes uit de champignons getrokken en ze gaan zo op de alufolie. Ik had dit ergens gezien op youtube dat het zo zou lukken. Maar dit weet ik natuurlijk niet zeker. Ik heb ze op de alufolie gezet en er een glas over gezet. Dit ga ik nu voor minstens 24h laten staan met het glas erop. Foto's van dit resultaat volgen later. Champignons voor sporen print sporen print setup Om goed te beginnen heb ik de potjes voor 25 minuten laten afkoken. potjes afkoken Ik heb al de champignons even uit het bakje gehaald om te kijken of er al een paar open stonden. Dat was natuurlijk niet het geval. Als iemand een tip heeft voor de champignons te laten open komen Shoot! Toen ik ze aan het bekijken was heb ik er eentje gevonden waar nog mycelium (ofzo iets) aan hing. Daar heb ik dus handig gebruik van gemaakt. Ik heb een keukenmesje laten meekoken (omdat ik mijn scalpel nog niet binnen heb) het stukje af te snijden en daarna op stro te zetten om te zien wat het gaat doen. Ik ben dan ook maar meteen stro gaan halen en heb dit gekookt voor ongv 15 minuten. Ik weet niet of dat lang genoeg geweest is en of het nodig is stro te koken. Aangezien ik geen tuin heb kan ik het moeilijk laten composteren. De champignons mycelium vonst Stro koken Dan heb ik ook de plantenspuit ontsmet door er kokend water tot aan de rand in te doen en daarna het pomp systeem terug erop te zetten. Ik weet niet of dit voldoende is. Ik ga wel het kokend water er laten in zitten tot het afgekoeld is en ook dit gebruiken voor mijn medium te bevochtigen. Plantenspuit ontsmetten Daarna heb ik 7 champignons ontdaan van hun steel en ben ik ze aan het spoelen geweest in water op de hoop dat er sporen zouden vrij komen. Hier zijn geen foto's van want met natte handen aan een gsm zitten komt niet goed . Ik weet niet of dit gelukt is omdat ze dus niet vanzelf zijn open gekomen. Dan honing in een steriel potje gedaan hierbij een laagje kokend water. Dit laten afkoelen in de koelkast. Daarna het spoelwater en honing mix samen gedaan en de potjes met deksel in de woonkamer gezet om te zien wat er gaat gebeuren. Honing in potje Honing met kokend water Ondertussen het gekookte stro in een potje gedaan en hierbij het stukje met mycelium gedaan. Over het stukje nog een bedje van stro en in de woonkamer in een kast gezet met deksel op. Dit ga ik nu dagelijks met de planten spuit vochtig houden. Ik hoop dat een van de 3 pogingen toch vruchten zal afwerpen stro in potje mycelium stukje in potje met stro Est voila de eerste poging is achter de rug. Ik zal pas binnen een dag of 3 een update kunnen doen over hoe de zaken lopen. Ik had ook nog een paar vraagjes aan de Pro's natuurlijk 1: De champignons waren niet opgekomen toen ik van de winkel kwam. Bestaat hier een manier om daze natuurlijk laten op te komen ?2: De champignons zagen een beetje vuil. Als ik deze spoel met water voor de sporen, kan er dan via deze weg geen contaminatie optreden ?3: Ik heb het stro 15 minuten afgekookt. Is dit genoeg ? Of is stro koken helemaal niet nodig ?4: Ik heb het stro postje afgedekt met een deksel. Dit is nu lucht dicht. Moet er een gaatje in ofzo voor lucht aanvoer ? Thx, tips zijn altijd welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Jampotjes van (confituur, gelij) met metalen deksel, deze beetje vullen met (vochtig) stro, daarna een half uur onder hoge druk in de snelkookpan (castrol), onder hoge druk bereik je pas echt de hoge temperatuur om het geheel steriel te krijgen. Met gewoon kokend water kom je nooit boven de 100 gradenGeheel laten afkoelen, voorzicht openen, boven een warmwater dampende wokpan (deze omgeving is nagenoeg steriel) met een steriel pincet een pakketje (sporen) toedienen aan het stro, dekseltje erop en klaar. hoeft geen gaatje in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Wat je kan doen bij: 1 = laat enkele dagen in de koelkast liggen en ze groeien ietsjes door(gaan open) bij 2 = je kan ze tevoren even met een (paddenstoelen) (zacht) borsteltje even schoon maken. bij 3 = ietsjes langer mag zeker en dat is vanaf rond de 30 min tot een uur. En steriel hoeft niet maar, pasteuriseren (boven de 72 graden) wel. Het stro moet wel liefst geel blijven i.v.m. de voedingsstoffen die je champignons nodig hebben. 4= zoals Persica ook al aangeeft: nee gaatjes niet nodig tenzij je e.a. in de snelkookpan doet dan beter wel en gaatjes na het afkoken dichtplakken.(geeft net ietsjes beter resultaat met namen voor het substraat dat aan de boven kant van de jampot zit) Ook als je de sporenprints gaat gebruiken als ze lukken dan wel gaatjes in je pot waar de slurry(sporen, honing, gist en water) in gaat en afplakken tot je e.e.a. gaat gebruiken met een injectienaald*.(*om alles steriel te houden) Op deze manier kan je veilig je schimmel over brengen van je potje naar je substraat. E.e.a.niet doen als je uitgangs materiaal al niet steriel is. Dat is dan zonde van het werk wat je er aan hebt. dan gewoon over je stro e.d. heen gieten je sporenslurry. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moefke Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Bedankt voor de reacties Persica en Stan. @Persica. Ik zal is moeten langs gaan bij men moeder voor confituur potjes denk ik en een snelkookpan staat op de lijst voor Kerst @Stan. Dat laatste ben ik niet goe mee. Kan je dat nog ff uitleggen of kan je evt zeggen waar ik de info kan vinden ? Moefke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Zelf ken ik hier niets van, maar prachtig dat je ons dit mee laat volgen.Heb me ondertussen op deze pagina ge-abonneert en ga dit zeker mee volgen. Veel succes Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 hoe is het verhaal afgelopen? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Het verhaal is nog steeds bezig, de zak ziet steeds witter en witter door de schimmels. Ik zal er straks nog eens een foto van nemen. Het zou ongeveer 2 1/2 maand duren vooraleer ik de zak mag openen en de shiitake groeien. Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts