Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Lokatie Proefvelden Nederland (Gentech)

Featured Replies

Geplaatst:

In Nederland zijn in totaal 11 velden waar proeven worden gedaan met genetisch gemanipuleerde gewassen. Hier kun je zien waar:

http://aseed.net/nl/gentechkaart/

Voor zover ik kan zien betreffen de meeste gebieden proeven met aardappel en een enkele appel.

Wat vinden jullie hiervan?

aangepast door Gast

Geplaatst:

ik wist al dat wij hier in lelystad/flevoland gmo-velden hadden,

maar dat ze zó dicht op onze biologische velden zitten........

die zitten namelijk op de bronsweg....

gelukkig gescheiden door de A6.........

ik dacht dat dat maisvelden zijn, was ooit in het nieuws m.b.t. Monsanto??????

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Bah, wat een naar idee.

Ik wist niet eens dat dat mocht.

En die aardappels liggen hier dan, zonder vermelding, in de supermarkt?

Geplaatst:
  • Auteur

Misschien kun je als je op een tuinencomplex zit, wel een gentechvrije zone aanvragen. Kennis is macht, denk ik dan altijd. Als je niks weet, kun je ook niets ertegen doen.

Ik kwam onderstaande tegen via internet en er stond nog meer info bij; voor wie het interesseert:

Op de kaart staan ook de gentechvrije zones in Nederland aangegeven: hier mogen geen proeven en teelt met GM gewassen plaatsvinden. De hele provincie Friesland is gentechvrij net als de gemeente Nijmegen. In Amsterdam werd onlangs een voorstel voor een gentechvrije zone om onduidelijke redenen (sommige tegenstemmers stemden in andere regio's wel voor) afgewezen door de gemeenteraad.

De GM proefvelden zijn van de universiteit van Wageningen en maken onderdeel uit van het DuRPh–onderzoeksproject. Een kritische analyse van dit project is te vinden op de site van Aseed. http://aseed.net/nl/kritische-vragen-bij-het-durph-project-gentechaardappels-van-wur-landbouwuniversiteit/

In de laatste jaren komt steeds vaker naar voren dat de universiteit van Wageningen (WUR) twijfelachtige banden kent met agrochemische-industrie bedrijven. Zo deed een wetenchapper in 2009 een aanbeveling aan de minister en de Tweede Kamer gebaseerd op een onderzoek van Monsanto waarin gentechtgewassen als duurzaam werden aangeprezen. Ook wordt 30 % van de wetenschappers aan de WUR gefinancieerd door bedrijven. http://vorige.nrc.nl/economie/article2363718.ece/Visie_gengigant_Monsanto_reikt_tot_in_Tweede_Kameris

http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2013/5/Opnieuw-discussie-over-financiering-Wageningen-1248601W/

Monsanto heeft vier vestigingen in Nederland die staan in Wageningen, Enkhuizen, Bergschenhoek en Naaldwijk. Het Nederlandse zadenbedrijf de Ruiter Seeds, een van de grootste ter wereld, is in 2008 overgenomen door Monsanto. Vervolgens zette Monsanto in 2010 de biologische divisie van het bedrijf stop, iets wat ze doen bij alle zadenbedrijven die ze overnemen.

Geplaatst:

katja...

neem 1 ding van mij aan...

niet alles wat toegestaan is van overheden en gezondheidsinstituten is dat groene vinkje......

het gaat allemaal om het grote geld!

aan ons te leren nadenken en te schipperen met voedsel in het kader van Eigen gezondheid!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Oh, maar dat de hoge piefen alleen maar naar het geld kijken en dat natuur, milieu en gezondheid nier echt belangrijk zijn,wist ik wel.

Lang niet alles wat mag, is dan ok meteen goed.

Maar het verbaasd gewoon dat het mag.

Blijft schokkend voor mij.

Ik vraag me af of die mensen, die deze besluiten maken, er nooit eens over nadenken dat hun achterkleinkinderen ook op deze aarde moeten opgroeien.

Naast het feit dat ik me echt vermaak met mijn moestuin, ben ik ook erg blij dat ik in ieder geval voor een deel van ons eten waar het vandaan komt voordat ik het aan mijn kinderen geef.

Geplaatst:

Ik vind het opzich niet verkeerd dat er proeven worden gedaan met Gentech. Ik denk namelijk niet dat het iets is dat we heel erg makkelijk tegen kunnen houden, want de geschiedenis leert ons dat technologische vooruitgang er altijd komt, of we dat nou willen of niet. Dus kunnen we maar beter goed op de hoogte zijn van hoe zo'n techniek werkt, want kennis is macht. Dus onderzoek: ja graag! Maar dan wel door onafhankelijke partijen. Ook moet het goed gereguleerd worden, met grote veiligheidsmarges etc. En op basis van dergelijke gedegen, onafhankelijke onderzoeken kunnen we vervolgens een goed beleid bepalen!

Geplaatst:

Enige nuance mag wel geplaatst worden over dit bericht en de reacties. De meeste projecten die jullie aankaarten is een vorm van natuurlijke kruising: het Durph project is het inkruisen van oude aardappel rassen (heirlooms) die van nature een betere resistentie hebben tegen phytopthora.

Niks geen Gentech, want het is gewoon een proces wat in de natuur ook kan voorkomen. De aardappelen hiervan worden dus vernietigt en komen echt niet in het consumentencircuit!

En waarom worden deze proeven uitgevoerd; de consument (jullie en ik dus) wil dat er zo weinig mogelijk gespoten wordt tegen phytopthora. Dan moet je iets verzinnen, dat dit vermindert, blijkbaar dus met een natuurlijke kruising met heirlooms...

En wat betreft die geldstroom; het is niet zo gek dat de wur samenwerkt met zulke partijen als het overheidsbudget wordt terug geschroefd! Onafhankelijk onderzoek wordt dan een beetje lastig denken jullie niet? Maar wie zijn verantwoording is dat dan?

Dus denk even na voordat jullie zulke reacties plaatsen. Met zulke ongenuanceerde antwoorden schiet je namelijk niet zoveel op! Ook ik ben tegen Gentech, laat dat duidelijk zijn, maar ik kan er slecht tegen dat mensen van alles schreeuwen terwijl ze de inhoud of achtergrond niet kennen... Daar lopen er wat mij betreft er in Nederland teveel van rond...

Ow ja even voor de record : ik werk niet bij de wur, maar ben zoon van een aardappelteler en wij zouden al maar wat blij zijn als zulke "natuurlijke" proeven lukken!!! Dus laat dergelijke proeven gewoon met rust, daar worden we uiteindelijk, dus ook jullie, allemaal beter van! De echte Gentech, of bedrijven, die moeten aangepakt worden!

Geplaatst:

Pieter, heb je wel op de link geklikt? Op die link gaat het namelijk alleen maar over proeven met GMO's. Niks veredeling dus!

Geplaatst:

gelukkig niks bij ons om de hoek. wel km of 20 verderop

Geplaatst:
Pieter, heb je wel op de link geklikt? Op die link gaat het namelijk alleen maar over proeven met GMO's. Niks veredeling dus!

Die kaart van NL bedoel je? Of dat artikel over Durph?

Tav die eerste: er zullen ongetwijfeld proeven worden uitgevoerd, en als dat gentech is dan moet dat kritisch benadert worden.

Wat betreft het tweede: markers of merkers is niet per definitie gentech, dat gebruiken ze in de normale rassenveredeling ook zover ik weet. Dat is namelijk een manier om sneller achter de genetische eigenschappen te komen, zonder dat je eerst het plantje moet uitgroeien.

Ik zou ook eens kritisch kijken naar de doelgroep en de makers van de site. Als het waar is hulde, maar dat vraag ik me weleens af.

Mijn sceptische blik tav deze site en reacties is dat mensen het recht in eigen hand gaan nemen en proefvelden gaan vernietigen of mensen bedreigen. Misschien extreem, maar er zijn genoeg voorbeelden van onschuldige proeven die vernield zijn of bedreigingen of vernielingen van bedrijven of apparaten. Zulke site's helpen zulk gedrag in de hand, indien het niet waar is. Praten en dialoog is beter....

Geplaatst:

Beste Pieterbl, je hebt gelijk wat betreft het eerst controleren voor je gaat roepen maar, :

Niks geen Gentech, want het is gewoon een proces wat in de natuur ook kan voorkomen. De aardappelen hiervan worden dus vernietigt en komen echt niet in het consumentencircuit!
Dat gaat dus niet opvoor o.a. (het echte) gentech en andere proefjes die gewoon in de openlucht een (niet gentech) soortgenoot kan bevruchten Dus niet in het consumentiecircuit ?
Dus denk even na voordat jullie zulke reacties plaatsen. Met zulke ongenuanceerde antwoorden schiet je namelijk niet zoveel op!
Doorom maakte Chipotle ook de volgende ongenuanceerde reclame en spel http://www.scarecrowgame.com kijk eens goed of blijf lekker naïef.

En niets persoonlijks hoor jij hebt je eigen mening maar, ik denk dat je zelf ook hier en daar net als volgens jou enkele leden hier in dit topic een steekje laten vallen, jij er een laat vallen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Ik kan me eigenlijk wel vinden in Pieterbl zijn reacties... In zijn algemeenheid heerst er vaak blinde paniek als een onderwerp gentech ter sprake komt, vaak met verwijzingen naar vage websites (in dit topic niet). De onderbuik staat dan al snel opgetikt, zonder te weten of de gelezen informatie wel zo betrouwbaar is. Even gechargeerd: voor je het weet staat er geheel ongegrond een actiekamp voor de deur bij de leverancier van de berlotti wedstrijdbonen... Overigens niet in dit topic, maar in het algemeen is bovenstaand altijd het gevaar bij dit soort onderwerpen (evenals bij voeding).

Terecht overigens dat er wat van gentech gevonden wordt, ook ik heb daar zo mijn bedenkingen bij en kan me ook niet geheel vinden in de eventuele voordelen er van. De vraag van het topic vind ik interessant: wat vinden we er nu van dat er in NL (of zelfs in jou regio) gentech velden liggen, (en waarom vindt je dat).

Over de betrouwbaarheid van de informatie op deze website. Ik haak persoonlijk af op de website vanwege de actiekampen, maar heb toch even gekeken naar de documenten bij de pinpoints op de kaart. Die genoemde data bij de gentech kaart lijkt redelijk te kloppen. Ik heb alleen die van de aardappels in lelystad bekeken. Daar is inderdaad sprake een vorm van genetische modificatie. In de beschikking is echter wel een beoordelingskader opgenomen met betrekking tot bestuiving en de bijbehorende maatregelen. http://www.gentechvrij.nl/plaatjesgen/aarddlobeschikkingIM%2010-006.b.pdf

Pollen-zaad verspreiding

Hierbij zijn mogelijke routes.

a. Verspreiding via wilde aardappel of verwante planten in de Nederlandse flora. Dit is niet mogelijk omdat:

- Wilde aardappel niet in Nederland voorkomt;

- Er zijn wel enkele verwanten van de aardappel, maar kruisingen van die verwanten met cultuuraardappelen leiden niet tot levensvatbare nakomelingen.

b. Uitkruising met andere cultuuraardappelen.

Uitkruisingpercentages genoemd in de literatuur voor bijvoorbeeld een afstand van 10 meter bedragen in de orde van 1/10de procent. Op afstanden groter dan 20 meter kan uitkruising onder teeltomstandigheden niet meer worden aangetoond. De verspreiding van eventueel gevormde zaden beperkt zich tot slechts enkele meters. In de praktijk blijkt dat het hanteren van een manoeuvreerruimte van een paar meter (ca. 2 tot 3 meter) al voldoende is om uitkruising voldoende te voorkomen.

Eventuele kruisbestuiving kan leiden tot de vorming van zaad en nieuwe plantjes. Verspreiding van aardappel door middel van uitkruising zal echter alleen een effect hebben wanneer:

- een zaailing als opslag in de bodem overleeft; en

- knollen van deze zaailing terechtkomen in een volgende teelt.

Knollen zijn echter koudegevoelig en overleven de winter gewoonlijk niet. Daarnaast moet ter voorkoming van de aardappelziekte Phytophthora verplicht opslag worden bestreden en bestaat een verplichting tot rotatieteelt met andere gewassen waarin aardappelzaailingen geen reële kans hebben op overleving en verdere vermeerdering. Ook wordt het gewas aan het eind van de teelt doodgespoten.

De combinatie van zeer lage uitkruisingspercentages, de opslagbestrijding, de koudegevoeligheid en de rotatieteelt zorgen ervoor dat de kans dat effecten via de route van uitkruising met cultuuraardappelen zich zullen voordoen, verwaarloosbaar is. Daarnaast speelt zaad in de Nederlandse aardappelteelt geen rol vanwege de hierboven genoemde redenen.

&
7. Er wordt gesteld dat er gemakkelijk kruisbestuiving plaats kan vinden met andere, biologische, aardappels.

Reactie: Uitkruising vanuit de veldproef naar andere gecultiveerde aardappelrassen is in beperkte mate mogelijk en neemt sterk af naarmate de afstand toeneemt. Verschillende buitenlandse onderzoeken hebben uitgewezen dat uitkruising na een afstand van tien meter niet tot nauwelijks optreedt. Het zetmeelconcern AVEBE vond bij veldproeven onder Nederlandse omstandigheden dat op 0 meter 7,3%, op 1,5 meter 0,7% en op 5 meter 0% uitkruising optreedt (CGM/110202-01). De aanvrager heeft aangegeven een afstand van 3 meter tot andere aardappelvelden aan te houden. Dit betekent dat uitkruising met andere, biologische, aardappels niet of nauwelijks zal plaatsvinden. Zelfs al zou er uitkruising plaatsvinden, dan is dit geen probleem omdat aardappels worden geteeld vanuit pootaardappels en niet vanuit zaad. Hiervoor wordt gecertificeerd pootgoed gebruikt. Uitkruising speelt dus in de praktijk geen enkele rol en zal niet leiden tot milieurisico’s.

Uiteraard zijn er allerlei bedenkingen mogelijk bij bovenstaande. Als onverhoopt barrières falen, bijvoorbeeld geen afdoende opslagbestrijding, dan is er alsnog een (oke, zeer klein) kans er uiteindelijk gevolgen zijn voor zaken als de biodiversiteit. Ja, dan is er nog de vorst, en ja dan is er nog de overlevingskans tussen andere gewassen, ... Nu is de aardappel bij die biodiversiteit (dmv bestuiving) misschien niet het beste voorbeeld, maar de vraag is natuurlijk wel of we die zeer kleine kans willen lopen. Mijn mening is dan: nee.
Geplaatst:

Jorg ik haal het voorbeeld van Pieterbl aan en dat waren aardappels. En nee bij aardappels geen angst voor kruizingen maar ik haal o.a. ook het echte gentech aan en dan doel ik op o.a. mais en ja de gentechmais en b.v. rijst met menselijk-dna is al met de "laat ik het even de normale soorten noemen" in aanraking geweest net als bij koolzaad(dat is er bijna niet meer on-ge-manipuleerd. Ik wil hier ook niemand plagen e.d. maar, als deze bedrijven e.d. zo-nodig -gentech-willen doe het dan in binnen teelt met afgesloten ruimtes en laat het niet vrij in de natuur(En dat is ook zo ver ik kan lezen ook de mening van Pieterbl). Ik haal mijn info niet van site's als aseed of avaaz maar kijk liever bij wetenschappelijke info en ben 100% voor veredeling(anders zet ik ook geen topic op van b.v. oculeren, marcoteren en enten op het forum, of zou ik geen workshop hier over geven op de MTFD september j.l.)Ik geef enkel aan dat bij proefjes ook dingen mis kunnen gaan. Ik geef als voorbeeld maar de Tarwe deze is zo-ver door veredeld dat er steeds meer mensen ziek van worden of allergien van krijgen. we gaan dan niet terug kruizen maar, opzoek naar een medicijn om de mensen die daar ziek van worden mee te helpen ? We trekken alles naar monocultuur i.p.v. wat echt bewezen werkt klein schalige land en tuinbouw. Er zijn b.v. in de natuur paddenstoelen die licht in het donker geven ook in Nederland(het is ergter enkel niet donker genoeg om het te kunnen zien) maar, waarom planten en bloemen maken die dat kunnen ? Enkel het geld ? maakt dat dan zo gelukkig of als je vrienden en familei gezond zijn ? Ik kies voor het laaste hoor.

Edit : en ehh nog maals niets persoonlijks maar, het gaat enkel om poen(wil ik ook wel meer van hebben maar, niet over lijken*(*ook wat sterk overdreven). En ehh ik heb in mijn tekst ook nergens AARDAPPEL genoemd

Er wordt gesteld dat er gemakkelijk kruisbestuiving plaats kan vinden met andere, biologische, aardappels.
Ik heb dat niet gesteld enkel dat "PROEFJES ook fout kunnen lopen en dat als je iets gaat manipuleren met onnatuurlijke technieken als GENTECH dat je dat lekker in een gecontroleerde ruimte zou moeten doen niets meer en niet minder.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Het is bij de moderne veredelingen van land en tuinbouw gewassen anders wel degelijk het geval , dat men ook juist naar de oorspronkelijke, wilde, varianten zoekt ( plantenjagers , hele expedities ), waarbij men nu juist probeert weer wilde genen in huidige gewassen te kruisen, om daardoor minder bestrijdingsdruk en dergelijke te bewerkstelligen.

Tuurlijk moet je kritisch zelf blijven nadenken, maar er zijn zat ( ook gewone wageningse ) projecten die precies dát doen wat er nou juist wėl moet gebeuren. Oók met geld uit bedrijfsleven trouwens.

Geplaatst:

Ehh Bit dat is nu net wat jorg aangeeft toch ? of ben ik gek (denk het wel). Enkel is er het misverstand dat ik het over de AARDAPPEL had. Ik wilde aangeven dat bij GENTECH( in Nederland in hoofdzaak nog aardappel, waarbij Basf zich al heeft terug getrokken uit het speelveld). O.a. door de weerstand tegen G.M.O., G.G.M. Maar goed ik wilde aangeven dat er door g.m.o dus soorten met een soort van uitsterven worden bedreigd maar, kennelijk boeid dat geen hond.

Edit: en wat nou als morgen de mooiste Delphinium nu in eens een papaver is ?n door modificatie ?

Geplaatst:

@Stan:

Ja, ik geef toe, ook ik ben ongenuanceerd en fel in deze discussie. Maar Jorg slaat de spijker op zijn kop.

Als je goed tussen mijn kritische regels doorleest (ja, zo ben ik dan ook weer!), dan lees je dat ik ook kritisch sta tegenover Gentech proeven of Gentech in zijn algemeenheid.

Dat je mij naïef noemt, is uiteraard jouw mening, maar leer eerst eens even hoe aardappels in Nederland geteeld worden, hoe ze werken op proefbedrijven en lees je dan ook wat breder in in het onderwerp "Gentech". Ik geef eerlijk toe dat ik de meeste GMO's afkeur (natuurlijke selectie, e.d.), maar ik kan omdat ik daar wel wat van weet, helaas alleen iets zeggen over "aardappelen". Ik hoop dat jij hetzelfde doet en je niet verlaagd tot het roepen van wat "populaire kreten", waar als je goed mijn reactie leest, ik het ook volledig mee eens bent!

Gentech is wat mij betreft zeer breed en echt niet alles is zo onheilspellend zoals beweert wordt. Het domweg "knippen en plakken" van genetica of strains, zoals in het verleden gebeurt is (wat ik overigens niet goed praat!), is al lang niet meer in praktijk. Zoals bij de meeste technologieën evolueert dit naarmate er meer kennis komt. Tegenwoordig worden in de meeste gevallen een paar basisparen verandert, waardoor de aminozuren hetzelfde blijven.

Blijft NOG wel steeds het geval dat dit uitermate goed moet worden gecontroleerd en getest, daar zijn proefvelden voor nodig. Ik zou eerlijk gezegd ook liever zien dat dit in een "geïsoleerde kassencomplex" komt...

Wat betreft de aardappel is het argument van Jorg terecht! Stan lees je eens wat dieper in, hoe dit "in praktijk werkt" en kijk eens naar de anatomie van de bloem en de pollen, dat helpt je zelf ook verder (niet om te wijzen weer, maar kom eens beslagen ten ijs!)

Het is niet ineens zo dat ik Gentech goed praat, er moet wat mij betreft OBJECTIEF maar ook KRITISCH naar gekeken worden. Dan verder discussiëren!

Toen ik gisteren weer eens dit forum bezocht en dit onderwerp las, dacht ik eerlijk gezegd "ow is het weer zover..." zeker toen ik die nietszeggende reacties eronder las, want je kan het niet met mijn mening eens zijn, dat waren ze wel degelijk!

In Nederland zijn er teveel mensen die "alles willen" en er "denken dat ze er nog verstand van hebben ook", alles voor "zo'n goedkoop mogelijke prijs".

Een paar voorbeelden wat "kritische burgers" willen (en ja Stan, ik weet dat, want dit is dagelijkse kost voor landbouwers!):

- Niet bespoten aardappelen

- Geen Gentech

- Zo weinig mogelijk menselijke invloed op de teelt

- Lekkere aardappelen

- CO2 neutrale aardappelen

- Biologische aardappelen

- Zo groot mogelijke aardappelen

- Verscheidenheid aan aardappelen (vastkokend, kruimig, friet, etc.)

- Aardappelen om het wereldvoedsel probleem op te lossen

- BOVENAL: GOEDKOPE aardappelen

Misschien een andere discussiepunt, maar snap je dat dit in praktijk niet kan!!! Dan vraag ik me af wie hier nou naïef is, want zulke zaken spelen in de sector! Snap je dat er dan weleens naar "Gentech gekeken" wordt?

Wat betreft het plaatsen van dit topic op het forum: ik ga er vanuit dat het niet kwaad bedoeld, begrijp me niet verkeerd... Ik vind het dezelfde discussie als "het delen van namen en adressen in de Quote 500", waarschijnlijk niet kwaad bedoeld, maar de "toegankelijkheid tot kwade bedoelingen" wordt wat mij betreft verlaagd (nu ga ik er vanuit dat hier op dit forum dat niet zo snel zal gebeuren, maar je weer maar nooit...)

Dat verraadt tegelijkertijd mijn mening over dit onderwerp! Ik verwacht na dit, ik geef toe, ongenuanceerde bericht van mijn kant, weer tientallen "welles nietes" reacties, ik zou eens graag objectieve wetenschappelijk bewezen argumenten zien die mij dan aan het twijfelen kunnen brengen (want daar sta ik wel voor open!), ipv hard niet-inhoudelijk roepen met "populaire voorbeelden" (want ik "spiegel" ik jullie reacties)... Ik ben benieuwd!!!

Geplaatst:

Nog maals ik heb geen AARDAPPEL aangehaald in mijn stukjes. DUS LEZEN A.U.B. Pieterbl jij hebt AARDAPPEL aangehaald en zoals ik al aangaf zeker niet als GENTECH en Jorg ging daar op- in/door. In de berichten na mijn 1ste reactie op jou heb ik ook aangegeven dat het om MAIS, RIJST en b.v. LIJNZAAD e.d. ging. Dus we zijn het niet oneens maar ik wilde enkel aangeven dat je mensen betichte van kort-door-de bocht-gaan . Waar je dat zelf ook doet. En ik snap dat deze stof niet op een forrum als dit juist zal worden behandeld.

Geplaatst:

Hey Pieter, ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat je nu zo fel van leer trekt tegen de mensen hier niet om wat zij nou precies zeiden, maar meer omdat je emmertje gewoon vol is wat betreft dit onderwerp. Ik kan me dat goed voorstellen, zeker aangezien het jouw brood en inkomen is, maar niet helemaal terecht denk ik om dat op ons af te reageren. En als ik je een tip mag geven: mensen nemen je sneller serieus als je wat gematigder over komt

Geplaatst:

@Stan & Mijke:

Jullie hebben gelijk, dat ik ook zelf "kort-door-de-bocht" ga, en mijn felheid... daar wil ik mijn excuses voor aanbieden, omdat ik het allemaal er allemaal wat feller uitkomt dat ik bedoel. Ik heb ook een aantal keren aangeven, ook in mijn laatste bericht, dat ik zelf ook ongenuanceerd ben, dat weet ik ook van mezelf

Bij mij zit er gewoon een hoop "oud-zeer" van mensen die roepen en er denken verstand van te hebben en die dus alles op scherp stellen, terwijl een inhoudelijk dialoog beter is (dat probeer ik ook aan te geven). En Stan, het is zeker niet persoonlijk bedoeld... het ging er mij meer om de type reacties die er stonden, die in mijn ogen teveel erop neer kwamen "niet weten, wel schreeuwen", maar zoals gezegd doe ik dat ook (deels) en dat is niet goed....

Ik denk dat deze discussie ook geen "Moestuin forum" discussie is: ik denk dat wel allemaal (dus ook ik) dezelfde passie delen en deze discussie past hier niet thuis...

Ik ga er inhoudelijk niet meer op in, dat lijkt me beter in dit geval, ik wil namelijk ook voorkomen dat het een eigen leven gaat leiden

Nogmaals: excuses, mijn mening is duidelijk, die van jullie ook en laten we het daarbij laten

Geplaatst:
  • Auteur

Mensen die ruiterlijk hun gemeende excuses aanbieden, verdienen mijns inziens altijd respect.

In dit deel van ons moestuinforum, wordt er ruimte gegeven om allerlei zaken ter discussie te stellen....dus óók gentech

Ik ben misschien iemand die het fijne er niet van weet, maar graag door mensen met meer kennis van zaken "bijgespijkerd" wordt.

Waarom zou je niet mogen weten waar, wat gebeurd??

Het kaartje in het openingsbericht waart gewoon rond op internet, facebook enz enz. Het is geenszins mijn bedoeling om proefvelden te gaan boycotten/vernietigen. Wél blijf ik erbij dat kennis over wat er om je heen gebeurd, jou een keuze kan geven. We leven (nog wel) in een vrij land.......dacht ik

En mocht ik naast een proefveld wonen, en zelf op de permacultuurtoer de appeltjes, maiskolven én ook de aardappeltjes hun gang laten gaan.....zaadjes laten maken....ze krijgen toch bloemetjes nietwaar? gewoon alleen oogsten wat ik nodig heb en de rest laten staan.....jaar na jaar na jaar....

En dan waren er meer vragen in mn hoofd dan wat ik hier allemaal neer typ en volg met belangstelling de discussies tussen andere forumleden......

Ga vooral dóór!!

Geplaatst:

Nu ja, beetje dommige bijdrage van mij misschien, maar als jij een appelboompje naast dat gentech proefveldje neerzet ( als die al aan gemodificeerde appelsoortjes zouden doen ), zou er niets gebeuren denk ? Je appelboompjes worden bestoven ja. Er groeien elk jaar appeltjes aan jouw boom, van het soort wat je gepoot hebt. Tja, méér eigenlijk niet.

Ga je zaaien met je appels, dan verandert het verhaal, dat wel ja. Maar eerder niet. ( en zaaien van je eigen appels wordt al sowieso afgeraden.

Bonen. Zelfde verhaal. Moet je wel elk jaar nieuwe bonen zetten ja, en niet je eigen oogst. Maar moet je dat nu eigenlijk ook al niet ?

Aardappels vermeerder je eigenlijk vegatatief he ? ( kan je een tijdje doen ( ook niet tig jaar )) dus ook daar hetzelfde

Ik zeg niet dat de angst voor gemodificeerd helemaal onterecht is hoor, maar als je vraag is: " wat met mijn appels ? " ... Dan : niets.

Geplaatst:

maar als je appels vervangt door tarwe, mais etc. dan: wel. In het monsanto topic heb ik laatst een interessant rapport gepost over de huidige verspreiding van GMO's 'in the wild'. Erg lang, zelf ook niet alles gelezen, maarde boodschap wordt wel duidelijk als je er wat doorheen leest, de plaatjes bekijkt en de eindconclusie leest.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja nou....de term appeltjes ....misschien ietwat ongelukkig als voorbeeld.....gekozen vanwege:

8: Wageningen (De Abham bij de Nude)

Schurft-resistente appels, 30 boompjes, staan mogelijk niet allemaal binnen gemarkeerd gebied. Er is meer informatie nodig over deze proef.

Dossier: IM 10-005

Wat: Bloeiende appelbomen (DLO, onderdeel WUR)

Grootte: 1750 m2, 30 boompjes

Vergunde periode: 04.2011 – 04.2021

Eigenschap: Schurft resistentie

Status vergunning: Van kracht

Overige informatie: de eerste proef

Maar tóch vanwege mijn oerinstinct dat inderdaad gewoon pitjes in de grond duwt en zo heel eigenwijs jaren fruit heeft geoogst van de uit pitten gegroeide(hoogstam) bomen....ik woon hier te lang......

Geplaatst:

Ahaa !!! Geedee. Waren ze in Limburg al jaren op zoek naar die onbekende bron van elke keer weer die schurftuitbraak !! Maar dat ben jij, met je zelfgezaaide appelbomen ? Ja zeg.... zó maak je het de natuur wel érg moeilijk he ?

Grapje Geedee. grapje.

@Mijke. Dat geldt natuurlijk ook voor granen hoor ( 1e generatie dan , je moet dan niet zelf gaan telen met eigen zaad )

bovendien zijn granen windbestuivers. 20 meter van een gemodificeerde bron vandaan moet wel voldoende zijn. Het stormt niet zo vaak in Limburg

Zijn we beland bij Monsanto weer, en daar is al een topic over, waar ik overigens nog nooit in gereageerd heb zover ik weet en was dat ook niet van plan daar aan te beginnen.

Vandaar ook mijn uitspraak in de vorige post, dat hetgeen ik zeg en weet op dit vlak, vast een dommige toevoeging is. Ik hou me er maar beter buiten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.