Jump to content

Kopen van potten voor azijn en zuurkool en meer

Recommended Posts

Is goed hoor Jo.

Die stenen azijnpot met kraan. Daar hou ik me ook voor aanbevolen

Denk trouwens Jet, dat zo'n ding ook nog wel nieuw bij Bricolage of zelfs in een grote Le Clerc wel te koop moet zijn. Als ik m kom halen ga ik er 1 zoeken daar gelijk.

Gewone open keulse pot wil ook wel. Hoog wegzetten. zo mogelijk trillingsvrij. gelijkmatige temperatuur. vrij donker. Hoeft niet in pikkedonker.

Ik zag dat ze in Beegden mooie nieuwe potten verkopen...wat vind jij daarvan? http://www.keukenkeramiek.nl/azijnpot.html

Ze geven 11% korting als je de pot zelf ophaalt. Misschien iets wat we samen kunnen bestellen/een van ons ophalen?

Ik kijk ook wel even bij Mr Bricolage wat zij hebben...

Ik kan nu de mère wel levend houden in een open keulse pot..met alleen iets verzinnen om de fruitvlieg eruit te houden. Ik heb gisteravond een halve liter wijn getapt en dat in een open kan staan..kunnen de conserveringsmiddelen afbreken( volgens een Franse site over azijnmoer).

GaB had de wijn mère ook wel in -vers- appelsap en in cider..gaat prima...

Edited by Guest

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Mijn buurman is pottenbakker en historicus, hij haalt zelf zijn klei uit de Donau en bakt in zijn zelfgebouwde oven. Hij heeft al zuurkoolpotten voor mij gemaakt, ik kan vragen of hij ook azijnpotten kan maken? ( uh ff in het woordenboek kijken hoe dat in het Hongaars heet) Je hebt dan geweldig mooi handwerk..(voor een relatief zeer klein prijsje en prachtig om te zien)

edit, ik schat voor een handgemaakte pot van een liter of 3 tussen de 15 en 20 eu...bij grotere afname wellicht minder.

Dat kan superleuk zijn ja. Maar er moet ook een ( kurk en houten kraantje bv ) aftapmogelijkheid zijn onderin. Van groot belang voor zo'n pot, omdat de moer bovenop ligt, en niet geroerd mag worden. Bijschenken wijnrestjes moet ook heel voorzichtig aan de rand gebeuren van bovenaf en niet te vaak. Dus deksel ook. Deksel is van belang als er eenmaal een moer is gegroeid.

3 tot 5 liter is prima. 30 of 40 eu, is voor mij ok.

Prioska. Appelvrouw was al van plan de potten te gaan halen op doorreis er langs rijdend. Moet je even wachten met vaste afspraken maken of zij dat ook wil. Ik vind het een erg leuk idee. Haal ik de Mére ( of zij neemt hem mee ) en hou hem in leven tot april.

Ik vind het een goed plan. Leuk. Maar even afwachten wat Appelvrouw wil.

Natuurlijk. Als de buurman zulke potten kan maken als het mooie Duitse handwerk uit Beesd, lijkt me helemaal geweldig. Want dan neem ik twee potten en maak ik wijnazijn en (appel)ciderazijn.

Bit, als de moer doodgaat kunnen we nog eens terecht denk ik bij GdB..maar goed dat laten we niet gebeuren

~Eh, Piroska, eigenlijk vind ik het wel lang duren..misschien wel april..ik zou de pot graag veel eerder hebben. Bit ook denkelijk..die moer moet in de pot. Dus misschien moeten we maar gewoon langs de pottenboer in Beesd...

Ik heb hem nog niet gesproken het regende vanaf 12 uur non-stop en dan vind ik 200 m lopen niet leuk Ik denk rond de 20 eu maar dat is maar een schatting, als hij heel krap zit is alles opeens heel duur, als hij niet krap zit minder

Tijdsbestek? Ik ga hem vast vinden deze week en laat hem dan als zijn prijs billijk is 1 proefmodel maken. Ik zit nu al op 8 potten dus hoe meer het er worden hoe langer hij bezig is natuurlijk, maar ergens in de winter/ voorjaar moet alles wel af zijn, misschien eerder. Ik weet niet of hij eerst weer moet reizen om klei te duiken uit de Donau.

Cool, een ouwe moer en een nieuwe pot ter uitbreiding van mijn familie!

Twintig euro is echt niet duur (helemaal als je het met de prijzen van 3 - 4 liter potten op die site vergelijkt) dus count me in! Het liefst een 3 liter pot voor mij...

Enne die moer hoeft natuurlijk pas als die van jou en Bit weer flink zijn aangegroeid... De volgende generatie zeg maar...

Spannend. Èn 8 potten?Zijn dat 8 mensen? Wauw...willen die ook allemaal een stukje moeR?

5 mensen, sommigen meerdere potten. Oei of ze allemaal moer willen weet ik niet, maarja alvast een pot in huis hebben is toch ook al wat?

Erny, ik weet het niet hoor die 20 eu... dat dacht ik zelf omdat ik een beetje zijn prijzen ken, we gaan het horen binnenkort!

Leuk! Ik ben een paar weken geleden ook begonnen met azijn maken door rode wijn met een scheut azijn in een pot/donkere ruimte te zetten. Laat ik er pas achter komen dat ik zo'n azijn pot heb? Stond voor de sier in de tuin zit echter geen deksel en kraantje meet op. Kraantje kan je hier overal kopen. Ben hier ook al aan het vragen wie er een Mhere heeft.

groetjes Marijke.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.