Dana45 Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Hallo, ik zoek groene rendiermos of iets wat hierop lijkt. Het is om te knutselen, maar moet wel vers zijn. Niet gedroogd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Zeker in deze tijd hebben de meeste bloemisten wel een leuke voorraad van dit veenmos ( sphagnum ) in huis. Misschien, bij een aardige bloemist, of 1 die je kent, dat je wat kan krijgen ?Op zich geen spul wat goedkoop is trouwens, als je het in een tuincentrum zou kopen.Niet in de natuur halen, is trouwens nauwelijks te vinden in Nederland en dus ook beschermd. Het is geen gewoon mos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Ik heb pas een doos van dit formaat met een soortgelijk mos gewoon gekocht bij het tuincentrum. Voor 6 euro. Zit een heleboel in. Ik koop dat meestal rond deze tijd, en door het jaar heen gaat het op in stukjes enzo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 @Dana en JootjeMisschien een idee voor een volgende keer. Sphagnum laat zich goed zelf vermeerderen . Vul een kweekbak met zuivere turf en zet er wat plukken sphagnum in uit. Het geheel goed vochtig houden en voor de rest een toch wel flinke portie geduld. Ik weet niet of rendiermos helemaal hetzelfde is maar zo niet dan moet het daarmee op deze manier ook kunnen lukken lijkt me. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 (edited) ... Ik weet niet of rendiermos helemaal hetzelfde is ... Nee, helaas, het is helemaal niet hetzelfde. Veenmossen groeien op zure moerasbodems. Turf is in essentie dood veenmos.Rendiermossen groeien op een droge, zure bodems, zoals kaal zand of rotsen.Ik vrees daarom dat jouw teeltmethode voor rendiermos niet zal werken. Niet geheel on topic, maar ik kon het niet laten:Veenmossen [Sphagnum] zijn mossen en dus planten.Rendiermossen [Cladonia, subgenus Cladina] zijn korstmossen, dus een symbiose van een schimmel en een alg. De naamgeving van korstmossen is op basis van de schimmel. (en ws ten overvloede: schimmels horen niet tot het plantenrijk, maar vormen een rijk op zich.) Edited December 15, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dana45 Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Bedankt allemaal voor de info, ik ga ook ff in een tuincentra kijken. En misschien zelf kweken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 mijn vader nam het vroeger mee uit de bergen, voor zijn treintjeshobby, daar zou je het ook moeten kunnen vinden (weet niet of het inmiddels beschermd is) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Of je moet even naar Zweden.Daar liggen de bossen vol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 ...(weet niet of het inmiddels beschermd is)Even snel gekeken. In Nederland en België zijn rendiermossen en veenmossen beschermd, maar verschillend. Nederland: "Het is verboden beschermde planten te plukken, te verzamelen, af te snijden, uit te steken, te vernielen, te beschadigen, te ontwortelen of op enigerlei andere wijze van hun groeiplaats te verwijderen." (http://mineleni.nederlandsesoorten.nl/eleni.db/eleni.db/i000252.html) België: "uittrekken of oogsten voor handels- of industriële doeleinden is verboden" (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wettelijk_beschermde_planten_in_Belgi%C3%AB") Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts