Jump to content

Groene rendiermos gezocht

Recommended Posts

Zeker in deze tijd hebben de meeste bloemisten wel een leuke voorraad van dit veenmos ( sphagnum ) in huis. Misschien, bij een aardige bloemist, of 1 die je kent, dat je wat kan krijgen ?

Op zich geen spul wat goedkoop is trouwens, als je het in een tuincentrum zou kopen.

Niet in de natuur halen, is trouwens nauwelijks te vinden in Nederland en dus ook beschermd. Het is geen gewoon mos.

@Dana en Jootje

Misschien een idee voor een volgende keer. Sphagnum laat zich goed zelf vermeerderen . Vul een kweekbak met zuivere turf en zet er wat plukken sphagnum in uit. Het geheel goed vochtig houden en voor de rest een toch wel flinke portie geduld.

Ik weet niet of rendiermos helemaal hetzelfde is maar zo niet dan moet het daarmee op deze manier ook kunnen lukken lijkt me.

Sphagnum174081387135365.JPG

Sphagnum241511387135367.JPGSphagnum390261387135368.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

... Ik weet niet of rendiermos helemaal hetzelfde is ...
Nee, helaas, het is helemaal niet hetzelfde.
  • Veenmossen groeien op zure moerasbodems. Turf is in essentie dood veenmos.
  • Rendiermossen groeien op een droge, zure bodems, zoals kaal zand of rotsen.

Ik vrees daarom dat jouw teeltmethode voor rendiermos niet zal werken.

Niet geheel on topic, maar ik kon het niet laten:

• Veenmossen [Sphagnum] zijn mossen en dus planten.
  • Rendiermossen [Cladonia, subgenus Cladina] zijn korstmossen, dus een symbiose van een schimmel en een alg. De naamgeving van korstmossen is op basis van de schimmel.
    (en ws ten overvloede: schimmels horen niet tot het plantenrijk, maar vormen een rijk op zich.)
Edited by Guest

...(weet niet of het inmiddels beschermd is)
Even snel gekeken. In Nederland en België zijn rendiermossen en veenmossen beschermd, maar verschillend.

Nederland: "Het is verboden beschermde planten te plukken, te verzamelen, af te snijden, uit te steken, te vernielen, te beschadigen, te ontwortelen of op enigerlei andere wijze van hun groeiplaats te verwijderen." (http://mineleni.nederlandsesoorten.nl/eleni.db/eleni.db/i000252.html)

België: "uittrekken of oogsten voor handels- of industriële doeleinden is verboden" (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wettelijk_beschermde_planten_in_Belgi%C3%AB")