Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Phacelia groenbemester

Riverdale27

Recommended Posts

Heeft iemand ervaring met deze groenbemester?

Ik heb mijne gezaaid begin september. Ondertussen is die toch al mooi 30-40 cm hoog. Ik weet alleen niet goed: wat nu?

Moet ik wachten op vrieskoud zodat die plant afsterft en daarna alles inwerken? Of moet ik nu al inwerken, eventueel een keer alles boven de wortel afmaaien eerst?

M.a.w. wat doe ik ermee, en wanneer?

Thanks.

Hij zal bevriezen. Heb je er geen last van, kun je ze tot dan laten staan.

Ook kun je ze nu of over een tijdje maaien of uittrekken en composteren. Dat laatste doe ik met de mosterd en rogge die ik dit jaar als groenbemesters heb staan. Liever dan "inwerken" aangezien ik de humuslaag in mijn moestuin zo veel mogelijk met rust laat.

Op het land laten liggen als mulch zou ook kunnen. Maar aan composteren geef ik zelf de voorkeur.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Uittrekken en afvoeren zou zonde zijn Weknow. Juist vooral de wortels laten zitten, hoe gek het ook klinkt die wortels zorgen juist voor een groter deel aan organisch materiaal dan het bovengrondse deel. Het blad afvoeren kan ik wel begrijpen, maar je voert daar dus ook weer voedingstoffen mee af. Afmaaien en als mulchelaag laten liggen geen optie?

Het probleem is echter dat ik daar komende lente sla, courgette en augurk zal zaaien. Ik wil dus ook nog een fikske hoeveelheid compost door de grond werken. Volgens BDB moet zoiets eigenlijk in de herfst maar nog beter in de winter. In de lente niet, volgens hen. Zie de tabel rechtsonder hier:

http://www.bdb.be/Portals/0/docs/vul201226.pdf

Dus als ik moet wachten tot dat Phacelia afgestorven is, is het ondertussen al lente en dat is minder ideaal voor mijn compost...

Hier ook. Ik trek nu de phacelia die nog groeit, uit en leg het bovenop de mulch / compost / mest. Ik meng het niet met de laag, want dan groeit het nu gewoon verder.

Overigens, herhaal ik het uittrekken regelmatig. er komt nog steeds veel nieuw op uit zaad. En straks ook weer. Uittrekken en tussen de teelt neerleggen dus.

Beetje vreemde en afwijkende antwoorden die hier boven staan.

Het idee van een groenbemester is dat de voedingsstoffen gebonden worden. (niet uitspoelen) In het voorjaar spit je ze helemaal onder. In het geval van Phacelia zal hij in een normale winter bevriezen en de rest van de winter als mulchlaag verder gaan. Gewoon onderspitten en zeker niet uittrekken of afvoeren naar een compostbak. Het hele idee van een groenbemester is dan verdwenen, want je voert dan de voedingstoffen nog af. De wortels zeker laten zitten want dat worden na het verteren allemaal luchtkanaaltjes.

Ik snap je opmerking. Deels terecht denk ik ( afvoeren naar de compostbak ). Maar afknippen en neerleggen zie ik toch echt wel als groenbemesting.

Groen onderspitten gaat wat tegen mijn gewoonte in. Groen onderspitten geeft slechte vertering naar mijn gevoel. Zeker in dit koudere jaargetijde.

Mag ik samenvattend stellen dat het verstandig zou zijn het volgende te doen (aannemende dat we geen bijzonder strenge winter krijgen en die planten mogelijk wel eens zouden kunnen overleven):

1) Phacelia bovengrond afsnijden en wortels laten steken.

2) Plantresten en compost vermengen onder de aarde.

3) Alle nog uitschietende plantjes ook gewoon afknippen en vermengen met de aarde

Ik denk dat dit de beste garantie geeft dat mijn stuk in maart klaar is voor de plantjes (sla) en sowieso in mei voor de augurken en courgettes. Ze hebben dan compost gekregen op het juiste tijdstip, er iest niets van groenbemesting verloren gegaan (de plantjes zijn immers al vrij groot) en al bij al dus een geslaagde opdracht.

Right?

Hmmm... Wat verschillende werkwijzen, die misschien allemaal wel zouden kunnen, die we er op na houden. Het gaat hier dus niet om totaal "goed" of "fout", maar eerder om wat verschillende redeneringen over wat het beste zou kunnen werken.

Ik snap de redenering van Jorg en Hoekman. Maar toch is er wat vreemds in. Een laag compost op je grond is hetzelfde als mulchen. Composteren is niet hetzelfde als "afvoeren" of weggooien van voedingsstoffen, maar ze elders omzetten tot compost om daarmee te mulchen. Via deze cyclus komen voedingstoffen weer keurig terug in je tuin. Bovendien is je grond daarmee bedekt.

Wat mij zelf niet zo bevalt is om plantenresten dan ook nog eens bovenop de compostlaag te laten verteren. Dat heeft te maken met hygiëne en ook met schuilplekken voor overwinterende slakken/eieren e.d. Liever houd ik mijn bedden, bovenop de mulchlaag met compost, wat schoon. En dus gaat het groen van de groenbemester in compostbakken.

Het effect van wortels in de grond laten verteren kan ik niet zo goed inschatten. In ieder geval heeft phacelea, evenmin als mijn mosterd en winterrogge, niet de lichte stikstof verrijkende werking van klaver o.i.d. Zijn het de wat diepere wortelgestellen die bijdragen aan de structuur van de grond als de planten er in het najaar groeien? Of gebeurt dit vooral pas door de verterende wortels die na afmaaien (in plaats van uittrekken) in de grond blijven verteren? Door te werken met een voortdurende mulchlaag is/ontstaat er al een luchtige bodem door het bodemleven....moet die dan nog speciaal worden "gemaakt"? Ik weet niet hoe snel die wortels dan verteren...maar kan me ook voorstellen dat planten of zaaien in een bed vol wortels van een vorig gewas (de groenbemester) nou niet zo lekker werkt......

In mijn verhaal/benadering past het niet zo om compost of mest in de grond te werken (spitten of zo). Maar ik moet er eerlijk bij zeggen, dat ik dat vorige winter wel nog deed en pas tijdens afgelopen seizoen consequenter ben gaan werken met een bovenlaag van compost op mijn bedden, die ik steeds aanvul. Grootste probleem daarbij is vooralsnog om voldoende compost te "fabriceren". Het oogsten van groenbemester levert daarvoor nog groen materiaal, maar inderdaad onttrekt het ook wat voedingsstoffen aan de humus. Dus misschien gaan groenbemesting en tuinieren waarbij de teeltlaag zo veel mogelijk onbewerkt blijft (beide elementair in biologische landbouw) niet echt helemaal goed samen..... Maar of de bevroren/gemaaide phacelea bovenop het bed verteert of in het compostvat, dat is m.i. geen wezenlijk verschil.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik denk dat het eigenlijk de bedoeling is je Phacelia te laten verteren op het stuk zelf. Het wordt als het ware ter plekke omgezet naar compost. Een bijkomend voordeel is dat het feit dat de wortels voeding in de grond brengen en dat je perceel niet bloot ligt. Het groen de compostbak ingooien en die compost later terug op het stuk gooien lijkt me in principe hetzelfde als het groen laten composteren op het veld zelf, gemengd met wat rijpe compost om het wat te versnellen.

Over die wortels in de grond maak ik me wel zorgen ja. Als ik in maart sla ga planten kan ik me moeilijk inbeelden dat alle wortels weg zijn.

Wat ik nog mis in deze interessante discussie: welke grondsoort heb je? Een groenbemester onderspitten werkt op klei anders dan op zand of op leem. Op onze kleigrond is het onderspitten van phaecelia, mosterzaad of klaver van groot belang om de grond los te houden. Wij doen het voor de winter, zodat de grond wat minder dichtslaat door de regen. Het in de grond aanbrengen van organisch materiaal kan op de klei eigenlijk nooit teveel zijn en het afsterven van groen gaat snel genoeg

Ik denk dat het beter is om onverteerd materiaal niet in te werken.

In de grond kan het stikstof onttrekken wat nadelig is voor de groei van de gewassen.

In deze context is het interessant om ruth stout eens te googelen. Een dame die al heel lang geleden expirimenteerde met permanente bedekking door hooi! Hooi heeft van nature een goede c/n verhouding.

't Is mij ook niet echt voor de bemesting te doen. Heb genoeg compost en meststoffen om dat in orde te brengen. 't Is eerder om de grond niet te laten uitspoelen. Kan je inderdaad ook hooi voor gebruiken maar die gaat stikstof onttrekken aan de bodem bij vertering, zodat je best altijd wat bloedmeel gooit onder de laag hooi.

Kan het zijn dat hooi geen kwaad kan ivm het onttrekken van stikstof omdat het van nature een goede c/n verheuding heeft?

Is het ook niet zo dat wanneer je bijvoorbeeld afdekt met stro dit ook geen kwaad kan zolang je het niet inwerkt?

Wij zijn namelijk van plan om tijdens de teelten zoveel als mogelijk de grond af te dekken met stro om het onkruid te onderdrukken.

Een bevriend landbouwer namelijk heeft soms balen die wat vochtig geworden zijn.

Ik ben wel wat bang voor muizen en slakken.

• 2 weeks later...

Ik heb vorig jaar facelia gezaaid, steeds als er een bedje vrijkwam (en zolang als het seizoen het toeliet natuurlijk, want ook groenbemesters hebben warmte nodig). Sommige bedjes hebben aardig staan bloeien - tot grote vreugde van de bijen. Andere bedjes - die ik later gezaaid heb - leverden wel plantmateriaal maar zonder knop.

Het was mijn bedoeling om de facelia tot februari ongeveer te laten staan, door de vorst zou de facelia al aardig geslonken moeten zijn. Maar helaas heeft het nog niet erg gevroren, en ligt er nog aardig wat 'groen' plantmateriaal. Over een paar weken snij ik waar nodig, het ergste groen er van af. De wortels laat ik zeker zitten! Die zorgen voor lucht in de (zware) kleigrond en voor een goede afwatering. Dit trucje heb ik eerder ook met mijn tuinbonen toegepast en de wortels verdwijnen echt heel snel (daarna probleemloos andijvie gezet) Na het doorwerken (met de spitvork), laat ik het nog een paar weken liggen. Voor het zaaien eventueel nog wat gedroogde mestkorrels en een laagje compost als mulchlaag.

Zo doe ik het!

Zo ga ik het ook doen Veldkers. Goed om te lezen dat je hier eerder goede ervaring mee hebt. Hier staat ook de phacelia nog groen te wezen dus ik wil de planten over een maandje tot net boven de grond afknippen. Wat doe jij met het groene materiaal? Ik ben van plan dit te versnipperen en als mulch op die plaats te gebruiken.

• 1 year later...

Overigens, herhaal ik het uittrekken regelmatig. er komt nog steeds veel nieuw op uit zaad. En straks ook weer. Uittrekken en tussen de teelt neerleggen dus.

Mag ik er hier van uit gaan dat het voor u niet zo nauw steekt dat deze plant steeds opnieuw groeit? Ik zou phacelia zaaien maar verder niet omkijken naar het zaad. Zo kan deze plant jaarlijks opnieuw teruggroeien, als die in mijn weg staat dan haal ik die er gewoon uit, niet?

De plant zelf groeit niet ieder jaar terug nee, is geen vaste plant. Hij zaait zich dus uit ja. Nogal.

Zelf behandel ik het dus als een 'nuttig' onkruid ja. Ik haal het weg waar ik het niet hebben wil of niet hebben kan.