Ga naar inhoud

Rose de Bern: vroeg of laat zaaien / verschil? -> test

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb je geen foto van hoe de plantjes er nu uitzien? Das makkelijker advies geven.

Zelf zou ik ze niet op zolder zetten. 10 Graden vind ik persoonlijk wel erg koud... Zou ze zelf niet graag onder de 15 graden hebben staan.

Hier wat tomaten-groei-temperaturen... net na halverwege de pagina . Zaaien

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaten.htm

Moet er wel bij zeggen dat ik niet zo vroeg zaai omdat ze pas na half mei naar buiten kunnen en dus worden ze anders te groot. Dus als je ze in hun groei wilt remmen dan is de zolder daar perfect voor.

Geplaatst:

Van mijn 4 te vroeg gezaaide planten staan er nu 2 hier thuis voor het raam ( deze week onder het licht vandaan gehaald ) en 2 staan er in de koude kas sinds vandaag.

Ook wel foto's gemaakt, maar denk dat ik mijn camera vergeten ben op de tuin.

edit : beetje verwaaid van het transport staan ze sinds gisteren in de koude kas, overpotten doe ik volgende week :

DSCN554436011395337959.JPG

Geplaatst:

Voor weekend volgende week (eindelijk deze winter, als de lente begint ) wordt toch wat vorst voorspeld. Misschien maatregelen nemen om die 2 in de kas erdoor te helpen dan!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Vandaag de Rose de Bern gezaaid. Als ze goed opkomen gaan ze eerst een tijdje shuttelen tussen buiten / schuur / onder licht en dan in een pot tegen een zuidwest muur van het huis.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Vandaag heb ik voor de derde en laatste keer Rose de Bern gezaaid. Op de foto het op 8 januari gezaaide exemplaar met aan zijn voet de twee op 1 maart gezaaide planten. De grote jongen is een week of twee geleden van de woonkamer verhuisd naar een koele serre want het werd hoog tijd dat hij afgeremd werd. De eerste bloemknoppen zijn al goed ontwikkeld al zijn dat er helaas maar twee . Dat zo'n eerste tros nogal klein is komt vaker voor bij te vroeg gezaaide planten en ook dat zo'n tros pas vrij hoog in de plant ontstaat. De tweede bloemtros , pas in ontwikkeling , belooft een stuk beter te worden.

IMG326259171395591360.JPGIMG326823261395591362.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Vandaag heb ik ze gezaaid, op een BD zaai-vruchtdag, uiteraard binnen. Een vergelijkende test met een zaai op 28 maart (slechte BD dag) zit er niet toch in: niet genoeg zaadjes.

Het 21 januari probeersel staat er nog steeds. Is nu 70 cm hoog. Heeft bloemknoppen. Komende weekeinde ruim ik hem op ...

De tabel in het eerste bericht van dit topic is weer bijgewerkt.

Nog slechts 6 mensen hebben nog niet gezaaid ...

@appelvrouw: misschien binnenkort hier een foto van de 15 februari zaai door je buurvrouw?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Piroska,

De idee van dit topic is te zaaien op het moment dat men al van plan was. Daar zit ruim voldoende verschil in om te gaan vergelijken en een conclusie te gaan trekken.

Mijn zaai op 21 januari was niet bedoeld om mee door te kweken, het was alleen een kiemtest die ik nog steeds niet opgeruimd heb. Die plant van nu 70 cm hoog zou nog acht weken binnen moeten blijven. Dan moet ik een nog veel grotere pot regelen, en al die tijd 2x daags water geven. Binnen is er geen mooie lichte plek voor een plant van dan 1,5 meter. En al helemaal niet voor het aantal planten dat ik nodig heb. Ik heb veel liever mooi opgegroeide planten die medio mei bij een grootte van ca 30 cm naar buiten kunnen.

Zijn twee broertjes staan al een hele tijd buiten, en groeien helemaal niet. Ook daar ga ik niet mee door. Ik laat ze nog wel staan, alleen om te zien of en hoe ze het overleven.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

De zaden van 14 maart stonden er de 20e boven. Ik was 21 - 23e niet thuis en had de verwarming al uitgezet, de tl's zijn op hun uren blijven branden, en maar hopen dat ze niet gingen rekken of verdrogen.

Gisteren bij terugkomst waren ze toch nog te snel gegroeid. Gauw meer licht geven en minder temp, ze staan nu in de kas en gaan einde middag weer naar binnen.

Ze gaan mooi gelijk op met de andere gezaaide tomaten, inclusief onderstamtomaten, gelukkig kan ik ze dieper zetten bij het verspenen.

Buitendoen119762481395667409.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

2 van mijn huidige ( de vroeg gezaaiden ) 4 Rose de Bern tomaten gaan vannacht de 1e echte koude in. Ik kom net terug van mijn kasje, waar ik de tomaten netjes ingepakt heb achtergelaten.

Het schijnt nogal koud te worden komende nacht ( -3 / -5 begreep ik ? ). Ze doen het er maar mee.

Geplaatst:

Mijn 2 plantjes hebben de koude goed doorstaan. De 1e nacht onder dekje, de 2e nacht ( nog iets kouder dacht ik , op de plank zonder dek , op 1.50m. Niets aan te zien. Dingen hebben het gehouden.

Volgens mijn electronische thermometer heeft het wél gevroren in het kasje ( - 1,7 gr ) , maar ik begin nu dus te twijfelen aan de exactheid van dat ding.

Geplaatst:

Ik heb de rosabern gister gezaaid staan in een propagator op het zuiden

super bedankt weknow voor de zaden kan ik toch nog mee doen

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Gisteren heb ik de rose de bern opgepot. Een aantal is bij onderstamtomaten in de pot gekomen, de rest in potjes en al een paar (die ik toch over houd) al in de volle grond...

Alle zaden zijn opgekomen en stonden er na twee weken (14 maart gezaaid) zo bij:

buitendoen122850001396261411.jpg

Hoogste tijd om te verspenen, ze rekken al in hun strijd om het licht.

buitendoen123387961396261408.jpg

En in de kas gezet. Met dit weer mogen ze er blijven.

Een aantal heb ik al in de kas uitgeplant en zelfs een aantal buiten. Vriezen ze dood dan vriezen ze dood. Heb er genoeg over.

Geplaatst:

Ja Thea, dat klopt. Deze is een heirloom, dus soortecht.

Een gedeelte wordt geënt, een gedeelte komt in de kas en een gedeelte buiten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...