Bit Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Vandaag de 2 Rose de Bern planten die al wat weken in de koude kas staan omgepot naar een maatje groter en gelijk weer dieper weggezet. Dit zijn ze: Quote
jens Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 ik weet niet of ik nog kan meedoen maar ik heb vandaag rose de bern gezaait Quote
weknow Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 Gisteren 4 zaden gezaaid, Rose de Bern. (Naast nog 36 andere soorten tomaten....pff...veel te veel en waar moet ik het zetten? Zal dus nog wel wat komen voor de MTFD) Alles staat nu onder een lichtkoepel in de keuken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
thea Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 Heb alles in de kas van 2 cm tot met 25 cm.Bij het verpoten kantel ik de kluit dan word het steeltje helemaal bedekt door grond Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
henkg Geplaatst: 3 april 2014 Auteur Geplaatst: 3 april 2014 Jens, ik heb je toegevoegd aan de lijst (zie eerste post in dit topic). Mooi dat er nu ook een BE deelnemer is.De vier nu nog ontbrekende zaaiers heb ik een herinnerings PB gestuurd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Eveline68 Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 Door drukte niet veel tijd gehad, maar alles staat klaar vandaag nog even naar het tuincentrum geweest voor een nieuwe zak zaaigrond.Of vandaag anders morgen worden de tomaten gezaaid. Quote
jens Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 Jens, ik heb je toegevoegd aan de lijst (zie eerste post in dit topic). Mooi dat er nu ook een BE deelnemer is.De vier nu nog ontbrekende zaaiers heb ik een herinnerings PB gestuurd.ik teel trouwens alles in de volle grond zonder kas(moestuinbakken op grond zonder worteldoek),dat kan je er ook bij zetten Quote
thea Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 Mijn tomaten staan al van af beginmaart in de kas.De bloemknoppen komen er al in.De twee eersten zijn de Rose de bern. De twee andere foto's zijn van andere soorten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 3 april 2014 Geplaatst: 3 april 2014 Dit jaar zaai ik de tomaten later als ooit. Dit zal de komende week (of twee) gaan gebeuren. Quote
Eveline68 Geplaatst: 5 april 2014 Geplaatst: 5 april 2014 Rose de bern, zijn zo juist gezaaid. 5/4. Ik zaai binnen in een zaaibak, deze staat in het raam kozijn met een huiskamer temp. Van ongeveer 18 graden schommelent want hoe warmer het buiten hoe warmer het binnen.Gezaaid in zaaigrond.En miss wel handig ik heb er 6 gezaaid, heb anders geen plek voor andere tomaten rassen. Quote
Eveline68 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Wil nog even door geven dat zodra de tomaten planten er aan toe zijn de volle grond in gaan Quote
weknow Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 2 april gezaaid. Temperatuur tussen 18 en 21 graden...nacht iets koeler. Alle 4 de zaden staan nu goed boven. Met van de eerste van de 35 gezaaide soortjes. Goed zaad geoogst Bit/Appelvrouw! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 gezaaid in febr door mijn buuf.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eveline68 Geplaatst: 11 april 2014 Geplaatst: 11 april 2014 Super zaad, alle zes de gezaaide zaadje zijn ontkiemd en steken al ruim een cm boven de grond. Quote
Bit Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Tussenstand hier. De vroeg gezaaide Rose de Bern nu. Rechts 1 plant die al ruim een maand in de koude kas staat ( 6 weken al ? )Links de plant die vandaag mee naar de tuin ging om op te potten en ook in de koude kas staat nu. Die is opgegroeid voor het raam thuis. kortom: we hebben een raar voorjaar te pakken ! Maar dat wisten we allemaal al. Quote
Eveline68 Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 20/4 de zaailingen over gepot naar een groter potje, kank ik er een hoop dat die het blijf doen. De potjes heb ik daarna buiten mijn staande kas geplaatst, ondanks de geknakte zien ze er alle zes goed uit, nu heeeel veeel gaan zingen en lieve woordtjes toe spreken zodat je mooi gaan groeien. Quote
Frans Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Hier mijn planten zoals ze er vanmiddag bij stonden. In de emmer een rose de Bern die gezaaid werd op 8 januari . Het heeft nauwelijks zin om zo vroeg al tomatenplanten te willen zaaien of de reden moet zijn om er , zoals in dit geval , 100% raszuivere zaden van te willen oogsten voor gebruik in de toekomst. Door een dergelijke vroege teelt is er immers nul kans op verbastering omdat er tijdens de bevruchting van de eerste bloemen nog geen tomatenplanten van andere rassen in bloei staan. Op de voorgrond in de bruine potjes twee planten van de rose de Bern die gezaaid werden op 1 maart en in de p9 potjes drie exemplaren die op 23 maart gezaaid werden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 30 april 2014 Auteur Geplaatst: 30 april 2014 Afgevoerd van de lijst: Erny (geen ruimte in kas, volle grond te gevoelig voor phyto) @Frans: Je gaat dus dóór met de 8 januari plant?. Eerste bloemen ergens 24 april? @Bit: ga jij nog een nazaai doen, of is je vroege zaai de enige? (een superlate zaai zou voor het onderzoek goed zijn)@Cupcakeje: Nog niets van je gehoord. Afvoeren van de lijst? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
beertjerinke Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 gister de plant in de kas geplant Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
appelvrouw Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Uitgeplant in kas 27 april. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Even tussendoor een vraag: is de rose de bern een typische kastomaat of (misschien juist) geschikt voor buitenteelt? Quote
thea Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Heb twee planten staan nog in de pot,ze hebben vandaag elk een bloem.Ze staan in de kas. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Bij mij nu ook bloemen bij de 1e twee die al heel lang in kas staan. Ik weet het niet Huub. Ik had ze vorig jaar én buiten, in de volle grond , én in pot buiten, én in pot in de kas. Alle 3 waren goed, niet / nauwelijks onderscheid. In de kas wat dagen eerder rijp. ( week ) Quote
Frans Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 @Frans: Je gaat dus dóór met de 8 januari plant?. Eerste bloemen ergens 24 april? Hij gaat door en wordt binnenkort in de vollegrond gezet. Ik heb helaas niet genoteerd wanneer de eerste bloemen er waren maar als je naar de knoppen op onderstaande foto kijkt dan moet dat ergens eind maart geweest zijn. Op onderstaande op 25 april genomen foto ( ook al te zien in mijn vorige post) kun je als je goed kijkt behalve twee bloemtrossen ook nog een heuse tomaat zien ter grootte van een flinke pingpongbal. Als die tot een mooie rijpe tomaat uitgroeit dan heeft deze plant al gedaan waarvoor hij zo vroeg gezaaid werd namelijk het leveren van voldoende 100% raszuivere zaden van de rose de Bern voor gebruik in de komende paar jaar. Voor de duidelijkheid dit stukje uit de originele foto geknipt en vergroot. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.