Ga naar inhoud

Rose de Bern: vroeg of laat zaaien / verschil? -> test

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Angela, jij bent dan ook al wat gevorderder in tomatenzorg denk ik Hier ook al meer trosjes en inmiddels al wat meer (stuk of 6) bloemetjes open.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Op 20/6 de eerste geopende bloem in het exemplaar in de foliekas. Die buiten (open en onder afdak) beginnen nu pas bloemen aan te leggen.

Algemene waarneming. Rose de Berne ontwikkelt zich zowel buiten, als onder afdak en ook in de kas minder snel (tot hier toe) dan bijna alle andere rassen. De planten zijn kleiner en vormen later bloemen dan de andere tomaten die ik heb. (In totaal ruim 30 rassen) Nochtans is zaaidatum en zijn de andere omstandigheden hetzelfde. Ben benieuwd hoe ze zich gedurende het seizoen verder ontwikkelt. Heb ook bijvoorbeeld een "Millefleur" erbij staan onder het afdak, die ook nog vrij klein is, maar aan het einde van het vorige seizoen toch erg groot werd en toen nog heel veel oogst gaf.

Ik heb er wel heel veel lol in om zo al die rassen op hun eigenheid in ontwikkeling te kunnen volgen en bekijken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Lijkt het natuurlijk alsof ik gelijk daaróp de knuppel in het hoenderhok wil werpen...., maar bij mij juist het tegenovergestelde. In zowel de kas als in de tuin is de RdB de grootste, stond het eerst in bloei van mijn huidige soortjes en is ook het verst kwa aanmaak tomaten.

Zowel de eerder in de kas geplaatste, als de later daarin geplaatste, volle grond of pot, maakt hier nauwelijks wat uit.

Overigens zijn er buiten inmiddels wél een paar zorgenbarende vlekken te zien.

Geplaatst:

Weknow, hier precies anders om, alle tomaten soorten gelijk gezaaid, rose de bern groei beter en zijn mooie grote sterkte planten groter dän de andere soorten die ik heb staan.

Geplaatst:

@ Eveline & Bit.

Jullie kunnen alleen vertellen wat je waarneemt. Ik doe dat ook. Verdere verklaring heb ik ook niet. Maar eens zien hoe het verder gaat

Geplaatst:

Mmm ja das waar, er kan nog van alles gebeuren voor we kunnen oogsten, hier in de volle grond en een goeie regenbui maak miss wel een hoop kapot.

We kunnen niet anders wachten dan wachten tot de laatste tomaat geoogst is.

Geplaatst:

Van mijn 3 planten:

29/6 de plant buiten bloeit eerste bloem.

30/6 eerste vruchtzetting bij plant in foliekas.

de plant onder het afdak buiten bloeit nog niet. Wel bloemknoppen.

edit: Van zaai tot eerste geopende bloem in foliekas = 79 dagen.

Van zaai tot eerste bloem buitenplant = 88 dagen.

Geplaatst:

2 juli: Ook de Rose de Berne onder de overkapping heeft nu de eerste bloeiende bloem.

Geplaatst:

Ik heb mijn Rose de B nog heel niet gemest ( die buiten in de volle grond staan ). Helemaal niks nog.

Groeit als een dolle en heeft 5 tomaten nu.

Geplaatst:

Vanmorgen de 1e tomaat dit seizoen geplukt. De Rose de Bern die in het kasje staat. Plant is inmiddels een week of 2 geleden getopt ( heeft de 4e laag vruchtvorming ). de 1e en 2e laag hangen nu te kleuren en de 1e tomaat wordt dus vandaag gegeten. Die 1e is echt super heerlijk rijp. Niet al te groot trouwens dit jaar.

image52501404809261.jpg

image75141404813764.jpg

Geplaatst:

Je foto laat de typische kleur rose-rood van deze soort goed zien, Bit. Hoop dat ie smaakte!

Hier blijft het, in vergelijking met de meeste vele andere soorten, een wat kleinere en minder-vrucht-zettende plant op alle drie de plaatsen. Maar ik heb alles pas vrij laat , op 2 april, gezaaid. Misschien dat vroeger zaaien voor de Rose de Berne aangewezen is?

Deze gezamenlijke test zal daar vast meer uitsluitsel over geven.

Geplaatst:

Tabel is weer bijgewerkt.

Bit heeft nu de eerste rijpe vrucht 139 dagen na zaaien, 11 dagen eerder dan Frans.

(Dat aantal dagen tot de eerste rijpe vrucht reken ik niet uit, dat doet Excel voor mij met de formule: =ALS(ISLEEG(G6);"";G6-D6)

Ik mis nog de datum eerste bloem van:

- beertjerinke

- ferdinand

- jens

- appelvrouw (Jet: kun je bij benadering zeggen wanneer dat was, bij jou en je buuf?)

@RobO: Als je de zaai- en bloeidatum nog weet: zal ik je opnemen in de tabel? (dan is provincie Noord-Holland ook vertegenwoordigd)

Voor nu / de nabije toekomst: weeg de rijpe tomaten en houd dat per plant bij. Eén snel rijpe vrucht per plant (en daarna niks meer) zegt immers niks over een beetje fatsoenlijke opbrengst.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Net de 1e rijp ( niet opgemerkt; echt heerlijk rijp ) op de tuin, volle grond dus, er komt er nog 1 aan morgen die er af moet.

image70711405593916.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...