stevia Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 (edited) Het is zulk zacht weer en ik teel alles in groote potten dus heb ik in mijn tunnelkasje wat potten met friesland aardappelen (3 stuks) opgepot als het niet gaat vriezen hoop ik op vroege nieuwe aardappelen.Gaat het wel vriezen omwind ik de potten met noppenfolie en bind ze boven aan dicht.Het is een probeersel en hoop er het beste van.Op de foto de potten waarmee ik werk.En verder ziet u mijn compost vaten waar de pot op staat vol met verteerde compost met paarden en kippenmest vermengd.Bovenste foto is van mijn tunnelkasje waarin alles voorbereid wordt. stevia. Edited January 11, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsie_b Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Leuk hou ons op de hoogte Quote Ik ben een moestuinnier in hart en nieren Kijk naar Niels' seizoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Spannend! Zo grappig om te zien dat er weinig mensen zijn die rond januari en februari zich kunnen beheersen wat betreft zaaien en poten. Hier in Hongarije is het ook haast voorjaar maar ik weet dat er nog een (erge) kouperiode zal komen, dus ik waag mij er niet aan. Ben benieuwd hoe het je aardappeltjes zal vergaan en hopen op weinig vorst! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 En als het vriest nog een dekentje erover,echt waar. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lorre Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Al enig loof die komt piepen ? Ik denk er ook over na om dit weekend al een paar zakken te vullen met aarde en patatje erbij. Om in de serre te zetten. Om tegen halfmei al vroege patatjes te kunnen hebben. Quote Ist vandage ni tis vo morge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Hier ook een aantal vroege gezet in grote potten in de koude kas: Vitelotte Noir. Niet eens speciaal hele vroege, maar de scheuten waren al best lang. Ik zie wel wat het brengt. Heb de ruimte. Tuurlijk is het belachelijk vroeg. We zien wel.Ik zal fotootje plaatsen als ze boven staan. Is al bijna zo ver. Bij naderende echte vorst kan ik vrij makkelijk ingrijpen. Overdag loopt de temperatuur in het kasje ook al gauw op tot 20+ gr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Hoooo, dan moet ik die van mij eens dringend terug ineenzetten ( ik heb ongeveer dezelfde als jij ) kan ik lekker opwarmen als ik bezig ben. Momenteel zijn voor - en achterkant nog verwijderd bij mij omwille van de ( vele ) "lentestormen".. Bij mij wordt de eerste lading patatten dit weekend gepoot. De spruiten staan al 5cm. De rest moet nog even wachten. Volgens onze weerman gaat het niet meer echt "winteren", maar ik heb - uit voorzorg - nog wat noppenfolie gespaard in het geval van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Ik vraag mij af.. blijven de aardappels dan in de potten in de kas, of gaan ze later de kas weer uit met pot en al OF worden ze in maart overgezet in de volle grond? (mijn aardappels lopen ook al aardig uit namelijk en in de kas is het ook overdag 20 graden minimaal) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Ik houd ze in pot, zijn maar 3 potten hoor. Grote. Ze gaan wel naar buiten tegen de tijd dat dat kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 OK, dank. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
stevia Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Ik had op 7 januari 2014 4 potten met frieslander aardappelen gepoot om dat het zulk zacht weer was wil ik proberen zeer vroeg nieuwe aardappelen te hebben.Het is volkomen mislukt want ze komen nu pas boven de aarde uit dus dat is niet voor herhaling vatbaar. stevia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stekkie flens Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Vroege aardappels,zoals frieslanders,mogen al de grond in maar bij wat koud weer een vliesdoek erover heen doen. Moet lukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Vanmiddag mijn potten met de aardappelen naar buiten gedaan, in de kas is het wel erg heet en gaan ze erg snel. Ik heb ze vanmiddag voor de 1e keer aangeaard, laagje van 10 cm er bij in de pot.Scheuten en bladeren ( al vol blad ) stonden ruim 15 cm boven de grond. Nu staan ze buiten. Vrijdag misschien weer de kas in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Dan moet ik me nog geen zorgen maken... Bij mij is er nog in de verste verte geen scheut te bekennen... ( hoewel ze bij het poten al ogen hadden van 5 cm ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanine1967 Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 ik heb ze vandaag gepoot, kan ik de zak wel buiten zetten met de hoeveelheid regen die wordt voorspeld morgen? Of beter eerst binnen op een warmere plek eerst op laten komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Gewoon zetten. Die van mij staan er al van half februari. Ze kunnen wel wat hebben Als je gaatjes onderin de tonnen/zakken maakt kan het overtollig water weg.Bij mij zijn nu de eerste scheuten zichtbaar. Ik heb de grond inmiddels opgehoogd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Mijn huidige aardappelen in pot. reeds 1x aangeaard een ruime week terug. Morgen nog een keer aanaarden. Ze staan wel buiten inmiddels, in de koude kas is het echt te warm.Met de vorst van de week 1x iets afgedekt gehad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanine1967 Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 de zak staat buiten ('t is nu ook heerlijk weer) en de eerste scheutjes komen boven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 O, die van mij staan zo hoog nog niet hoor... een cm of 10 laat ik ze maar komen en dan terug bijvullen.Gisteren een aanhangwagen compost gaan halen... straks het plezier om die helemaal te verscheppen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 De Aardappelen van de week met de vallende temperatuur en al die regen weer in de kas gezet. Vandaag weer naar buiten voor de rest van de week.Inmiddels heb ik ook 2 potten met Opperdoezer Ronde staan , die staan nu ook boven.De Vitelotte Noir nu:3x aangeaard inmiddels, ga ik nog 1x doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ik teel dit jaar voor het eerst aardappelen. En ik doe het meteen in zakken. Deze zakken heb ik: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1165 Zo heb ik 10 zakken staan, elk 40 liter inhoud. Ik vul ze 20 cm met zandgrond die ik ook voor mijn vierkante bakken gebruik. Dan leg ik de 3 poters per zak en dan vul ik nog eens 10 cm aan. Als ze dan boven beginnen komen vul ik de laatste 10 cm aan. En dan wachten maar Heb ik met zeer vroege aardappelen gedaan (Rode Eersteling) maar ook met latere varianten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ow. das wel goede info natuurlijk . Bij mij zitten in deze potten / bakken per bak 1 aardappel. Bak-inhoud ken ik niet. Het zijn eigenlijk mijn tomaten potten. Bak heeft een bovenkant van 40x40 cm ong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ooit heb ik een keer aardappelen gekweekt in bakken en dit doe ik nooit meer want ik vond de opbrengst beneden alles.Aardappelen horen volgens mij in de volle grond alhoewel ik er dit jaar een heleboel bovenop de grond heb gepoot en gedekt met compost.Vandaag is ook de 10m³ compost gebracht van de gemeente, die gaat dienen om de aardappelen aan te hogen, krantenpapier en carton moeten de kweek tegen gaan.Ik hoop op een goede oogst. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ik weet het Aalterse. Het gaat me niet echt om de opbrengst.Heb maar een paar Opperdoezer Ronde's, die doe ik per stuk in zo'n pot om er later de poters uit te halen voor de poot volgend seizoen in de volle grond. Poters van de Opperdoezers zijn hier niet makkelijk te krijgen wat ik weet, vandaar. Mogen kleine aardappeltjes zijn, maar naar ik hoop, op deze manier, wat meer ! ( ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Bit, daar heb je een punt, en een goed ook. Poters kweken in potten of bakken, ik zou er nooit opgekomen zijn. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts