Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zeer vroege aardappelen in potten

stevia

Recommended Posts

SAM001073561389449999.JPGSAM000875571389448344.JPGHet is zulk zacht weer en ik teel alles in groote potten dus heb ik in mijn tunnelkasje wat potten met friesland aardappelen (3 stuks) opgepot als het niet gaat vriezen hoop ik op vroege nieuwe aardappelen.Gaat het wel vriezen omwind ik de potten met noppenfolie en bind ze boven aan dicht.

Het is een probeersel en hoop er het beste van.

Op de foto de potten waarmee ik werk.

En verder ziet u mijn compost vaten waar de pot op staat vol met verteerde compost met paarden en kippenmest vermengd.

Bovenste foto is van mijn tunnelkasje waarin alles voorbereid wordt.

stevia.

Edited by Guest

Spannend!

Zo grappig om te zien dat er weinig mensen zijn die rond januari en februari zich kunnen beheersen wat betreft zaaien en poten. Hier in Hongarije is het ook haast voorjaar maar ik weet dat er nog een (erge) kouperiode zal komen, dus ik waag mij er niet aan. Ben benieuwd hoe het je aardappeltjes zal vergaan en hopen op weinig vorst!

• 1 month later...

Al enig loof die komt piepen ? Ik denk er ook over na om dit weekend al een paar zakken te vullen met aarde en patatje erbij. Om in de serre te zetten. Om tegen halfmei al vroege patatjes te kunnen hebben.

Ist vandage ni tis vo morge

Hier ook een aantal vroege gezet in grote potten in de koude kas: Vitelotte Noir. Niet eens speciaal hele vroege, maar de scheuten waren al best lang. Ik zie wel wat het brengt. Heb de ruimte. Tuurlijk is het belachelijk vroeg. We zien wel.

Ik zal fotootje plaatsen als ze boven staan. Is al bijna zo ver. Bij naderende echte vorst kan ik vrij makkelijk ingrijpen. Overdag loopt de temperatuur in het kasje ook al gauw op tot 20+ gr.

Hoooo, dan moet ik die van mij eens dringend terug ineenzetten ( ik heb ongeveer dezelfde als jij ) kan ik lekker opwarmen als ik bezig ben.

Momenteel zijn voor - en achterkant nog verwijderd bij mij omwille van de ( vele ) "lentestormen"..

Bij mij wordt de eerste lading patatten dit weekend gepoot. De spruiten staan al 5cm. De rest moet nog even wachten.

Volgens onze weerman gaat het niet meer echt "winteren", maar ik heb - uit voorzorg - nog wat noppenfolie gespaard in het geval van

• 4 weeks later...

Ik had op 7 januari 2014 4 potten met frieslander aardappelen gepoot om dat het zulk zacht weer was wil ik proberen zeer vroeg nieuwe aardappelen te hebben.

Het is volkomen mislukt want ze komen nu pas boven de aarde uit dus dat is niet voor herhaling vatbaar.

stevia

Vanmiddag mijn potten met de aardappelen naar buiten gedaan, in de kas is het wel erg heet en gaan ze erg snel. Ik heb ze vanmiddag voor de 1e keer aangeaard, laagje van 10 cm er bij in de pot.

Scheuten en bladeren ( al vol blad ) stonden ruim 15 cm boven de grond. Nu staan ze buiten. Vrijdag misschien weer de kas in.

Mijn huidige aardappelen in pot. reeds 1x aangeaard een ruime week terug. Morgen nog een keer aanaarden. Ze staan wel buiten inmiddels, in de koude kas is het echt te warm.

Met de vorst van de week 1x iets afgedekt gehad.

DSCN557267441396118717.JPG

• 2 weeks later...

De Aardappelen van de week met de vallende temperatuur en al die regen weer in de kas gezet. Vandaag weer naar buiten voor de rest van de week.

Inmiddels heb ik ook 2 potten met Opperdoezer Ronde staan , die staan nu ook boven.

De Vitelotte Noir nu:

3x aangeaard inmiddels, ga ik nog 1x doen.

DSCN561667281397059274.JPG

Ik teel dit jaar voor het eerst aardappelen. En ik doe het meteen in zakken.

Deze zakken heb ik:

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1165

Zo heb ik 10 zakken staan, elk 40 liter inhoud. Ik vul ze 20 cm met zandgrond die ik ook voor mijn vierkante bakken gebruik. Dan leg ik de 3 poters per zak en dan vul ik nog eens 10 cm aan. Als ze dan boven beginnen komen vul ik de laatste 10 cm aan. En dan wachten maar

Heb ik met zeer vroege aardappelen gedaan (Rode Eersteling) maar ook met latere varianten.

Ow. das wel goede info natuurlijk . Bij mij zitten in deze potten / bakken per bak 1 aardappel.

Bak-inhoud ken ik niet. Het zijn eigenlijk mijn tomaten potten. Bak heeft een bovenkant van 40x40 cm ong.

Ooit heb ik een keer aardappelen gekweekt in bakken en dit doe ik nooit meer want ik vond de opbrengst beneden alles.

Aardappelen horen volgens mij in de volle grond alhoewel ik er dit jaar een heleboel bovenop de grond heb gepoot en gedekt met compost.

Vandaag is ook de 10m³ compost gebracht van de gemeente, die gaat dienen om de aardappelen aan te hogen, krantenpapier en carton moeten de kweek tegen gaan.

Ik hoop op een goede oogst.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ik weet het Aalterse. Het gaat me niet echt om de opbrengst.

Heb maar een paar Opperdoezer Ronde's, die doe ik per stuk in zo'n pot om er later de poters uit te halen voor de poot volgend seizoen in de volle grond. Poters van de Opperdoezers zijn hier niet makkelijk te krijgen wat ik weet, vandaar. Mogen kleine aardappeltjes zijn, maar naar ik hoop, op deze manier, wat meer ! ( ? )