Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bonen in action mand kruisbestuiving?

Recommended Posts

hallo allemaal,

ik wil volgend seizoen bonen planten in een action mand, ik wil dan een wigwam bouwen met 4 stokken. Heb ergens gelezen dat er ongeveer 5 bonen aan 1 stok kunnen. Nu wil ik 4 soorten bonen planten in de mand ( elke stok 1 soort)

gele boterboon

paarse prinsessenboon

roze droogboon

kousenband ( weet ik nog niet zeker groeit beter op gaas maar misschien span ik touwen tussen de stokken)

Maar nu is mijn vraag, kan ik dan wel weer bonen oogsten voor volgend jaar? of heb ik grote kans op kruisbestuiving. ik ben vooral bang dat de sla en princessenboon met elkaar gaan kruisen? maar wil ook voor de zekerheid weten of droogbonen ook met princessenbonen/boterbonen kunnen kruisen?

om de kouseband maak ik mij geen zorgen dat is officieel geen familie van de boon.

Hoop dat jullie het weten.Want bij kans op kruisbestuiving neem ik toch maar 2 manden.

En wat de andere bonen betreft cupcakeje, die verbasteren gemakkelijk. Weinig kans dat zelf geteeld zaadgoed raszuiver terug komt als deze bonen bij elkaar in de buurt staan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Cupcakeje. Ik weet niet wat je verstaat onder 'apart' zetten ? Alleen maar in een andere mand zetten, de verschillende bonen, is niet echt voldoende. De kruisbestuiving vindt ook plaats als de planten bij elkaar in de buit staan ( precieze afstand is niet te zeggen, maar neem maar een bij in gedachte )

nee klopt. andere mand zet ik dan inderdaad ook niet pal naast elkaar. Vraag me trouwens wel af hoe mensen dan zo makkelijk zaad winnen, met wisselteelt. Mijn tomaten staan dus allemaal bij elkaar in een rijtje volgens de wisselteelt. PAprika en pepers ook.. Maar daar heb je dus ook onwijs veel kans op kruisbestuiving? Hoe doen mensen dat toch? ik kan echt niet al mijn planten twee meter van elkaar af zetten om dat soort dingen te voorkomen

Twee meter is bij bonen in ieder geval hetzelfde als naast elkaar. Bij bonen ( worden heftig bevlogen ) moet je eerder denken aan een meter of 20-50 ? ( denk maar weer aan een bij )

Op een moestuincomplex ( zit jij niet dacht ik he ? ) als het mijne kan je het echt vergeten met zaadecht houden van bonen ( en nog een hele hoop andere dingen )

Sommige tomaten zijn veel zaadvaster, maar inderdaad hoor, ook daar vind iets van kruisbestuiving plaats, maar heeft minder grote gevolgen zegt maar.

nee ik zit gewoon in mijn achter tuin wat aan te klote alhoewel de moestuin steeds groter wordt er liggen steeds minder tegels hahah ik kan de bonen aan een ander deel van de tuin zitten. Daar staat dan nog is een schutting tussen dus dan staan ze in ieder geval niet in dezelfde wind richting. mensen doen er volgens mij best makkelijk over. heb hier ook veel zelf gewonnen zaad gekregen met ruilen van allerlei soorten. vraag me af of het zaad dan nog wel zaad echt is. Sommige dingen wel die heb k al kunnen proberen in het vorige seizoen. Hebben die mensen dan geluk gehad? of kunnen mensen gewoon twee variëteiten van een soorten groente elle ver van elkaar weg zetten vet jaloers op al die mensen met zoveel ruimte

Misschien dreigen we nu ver off-topic te gaan he ? Er zijn al best wat topics over kruisbestuiving.

Nee, die mensen hebben op dit vlak niet een voordeel. Je schutting of de windrichting maakt bij een boon niets uit. Die wordt bevrucht door middel van de bij. Die vliegt van plant naar plant en weer terug en weer terug. Kris kras, over de schutting , tegen de wind in ( er bestaan ook windbestuivers of soortjes die van beide gebruik maken, maar goed, het gaat nu over je bonen ). Dus daar vindt kruisbestuiving plaats ja. Maar de wet van de genetica geeft ook een dikke kans op dezelfde boon, afkomst en nakomeling he ? Alleen weet je het dus niet zeker. Zaai je 100 bonen het jaar er op, of nog eerder: het jaar dáárop, dan is het percentage geheel andere nakomelingen best hoog.

Er worden regelmatig op ons forum leuke zaden aangeboden van die oh zo mooie , bijzondere, leuke zonnebloem. Zelfgewonnen zaad dan he ? Tja. Bij de zonnebloem maar weinig kans dat het zaadje die gedachte zonnebloem geeft. Eigenlijk bijna nooit. Maar goed. Komen ze vanzelf achter ( ik zie de posts al komen hoor : oww ?? nou bij mij zaai ik al jaren dezelfde hoor ! ) Niet van die supergrote hoge bijvoorbeeld. Dat wordt komend jaar een meerkoppige kleinerbloemige. enz enz.

Tis lastig. Maar dat niet alleen in jouw achtertuin hoor.

Wat anders: als je bonen zet, en ook een paar soortjes. Dan wil je toch helemaal niet oogsten om het zaad ? Je eet ze toch óp ? of wordt ik dan te persoonlijk.

Edited by Guest

Goh Bit daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan! Ik teel ook in de achtertuin in bakken en potten.

Ik heb vorig jaar héél véél snijbonen geoogst en daar ook zaad van gewonnen.

Ik ga de zaden dit jaar uitproberen maar koop van de rest dan maar nieuw zaad.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Misschien dreigen we nu ver off-topic te gaan he ? Er zijn al best wat topics over kruisbestuiving.

Nee, die mensen hebben op dit vlak niet een voordeel. Je schutting of de windrichting maakt bij een boon niets uit. Die wordt bevrucht door middel van de bij. Die vliegt van plant naar plant en weer terug en weer terug. Kris kras, over de schutting , tegen de wind in ( er bestaan ook windbestuivers of soortjes die van beide gebruik maken, maar goed, het gaat nu over je bonen ). Dus daar vindt kruisbestuiving plaats ja. Maar de wet van de genetica geeft ook een dikke kans op dezelfde boon, afkomst en nakomeling he ? Alleen weet je het dus niet zeker. Zaai je 100 bonen het jaar er op, of nog eerder: het jaar dáárop, dan is het percentage geheel andere nakomelingen best hoog.

Er worden regelmatig op ons forum leuke zaden aangeboden van die oh zo mooie , bijzondere, leuke zonnebloem. Zelfgewonnen zaad dan he ? Tja. Bij de zonnebloem maar weinig kans dat het zaadje die gedachte zonnebloem geeft. Eigenlijk bijna nooit. Maar goed. Komen ze vanzelf achter ( ik zie de posts al komen hoor : oww ?? nou bij mij zaai ik al jaren dezelfde hoor ! ) Niet van die supergrote hoge bijvoorbeeld. Dat wordt komend jaar een meerkoppige kleinerbloemige. enz enz.

Tis lastig. Maar dat niet alleen in jouw achtertuin hoor.

Wat anders: als je bonen zet, en ook een paar soortjes. Dan wil je toch helemaal niet oogsten om het zaad ? Je eet ze toch óp ? of wordt ik dan te persoonlijk.

Nee hoor helemaal niet te persoonlijk ik kweek inderdaad bonen om ze op te eten. Alles trouwens daarom plant ik ook alleen dingen die ik echt lekker vind. Alleen ik krijg fel roze bonen. Super mooi en ik vind ze zonder geproefd te hebben nu al helemaal te gek. Kon Deze soort alleen nergens te koop vinden vandaar mijn intresse in vermeerderen. Wil graag nog meerdere seizoenen van roze bonen genieten:) had gehoopt dat droogbonen alleen met andere droogbonen en niet met slabonen zouden kruisen. Dan mischien toch maar alleen de roze boon planten

Bonen hebben een heel lang groeiseizoen he ? En dan bedoel ik dus de periode dat de bonen nog gezaaid/gepoot kunnen worden. Je zou er voor kunnen kiezen on de ene soort vrij vroeg te zetten, en de andere soort 2 maanden later. Dan heb je ze tóch beide in 1 seizoen. Alleen wel vér van elkaar kwa bloei en oogst ( ver van elkaar in tijd dan ,niet in ruimte )

Maar als iemand anders rond die tijd ook bonen plant zal je dus alsnog kruisbestuiving krijgen?

Dus eigenlijk maakt het weinig uit en kan je alles bij elkaar zetten en het jaar erop maar nieuw zaad kopen?

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Bonen hebben een heel lang groeiseizoen he ? En dan bedoel ik dus de periode dat de bonen nog gezaaid/gepoot kunnen worden. Je zou er voor kunnen kiezen on de ene soort vrij vroeg te zetten, en de andere soort 2 maanden later. Dan heb je ze tóch beide in 1 seizoen. Alleen wel vér van elkaar kwa bloei en oogst ( ver van elkaar in tijd dan ,niet in ruimte )

Goede tip bit ! Ff uitzoeken wat wanneer gaat bloeien want droogbonen staaan heel lang toch ??

Alleen pronkbonen hebben een grote kans op kruisbestuiving, droogbonen e.d. is het net zo weinig als met tomaten. De bloemen zijn gesloten en zijn meestal al bestoven voordat er ook maar een insect bij komt. Daarnaast kan je kruisbestuiving heel gemakkelijk zien aan de bonen zelf, zien ze er anders uit dan zijn ze kruisbestoven (op gekke gevallen na waar er ook in monocultuur soms andere soorten voorkomen maar dan moet je wat dieper in de genetica) oftewel maak je geen zorgen ! En als er een kruisbestuiving plaats vindt is dat juist leuk kan je je eigen bonensoort selecteren

Bronnen :

meerdere keren meerdere bonen direct naast elkaar gezet niks kruisbestoven,

meerdere zaad bewaarboekjes

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

ow dat is fijn ben! al hoewel ik kruisbestuiving ook wel leuk vind wil ik van deze droogbonen toch echt de originele. ik wil zo graag de felroze kleur behouden. Maar als ik meteen kan zien dat de bonen kruisbestoven zijn dan oogst ik die gewoon niet voor zaadwinning maar die eet ik lekker op die roze eet ik ook op hoor. Maar daar wil ik er gewoon heel graag wat van bewaren voor volgend jaar

Weet je wat voor soort roze bonen het zijn?

zien ze er misschien zo uit?

https://www.google.nl/search?q=runnerbean&client=firefox-a&hs=B6i&rls=org.mozilla:nl:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=k0XQUt7oDsi6yQP724CAAQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=638#facrc=_&imgdii=_&imgrc=o6GkIAcbu9e6TM%253A%3B6UXZfRMjfMZe3M%3Bhttp%253A%252F%252Fperlucida.com%252Fsites%252Fperlucida.com%252Ffiles%252Fgalleryimages%252Frunnerbeans.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fperlucida.com%252Fgallery%252Fphotos%252F2009%252F10%252F04%252Frunner-bean-beans%3B2288%3B1712

dan zijn het pronkbonen dan kunnen ze wel kruisbestuiven, maar pronkbonen kruisbestuiven weer alleen met andere pronkbonen dus als je er andere bonen tussen hebt staan hoef je je daar geen zorgen over te maken en als je maar 1 soort pronkboon hebt ook niet om de pronkboon zelf

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

nee ze zien er niet uit als die bonen. Ze worden omschreven met de naam Cranberry. het is een ovale boon en fel roze. Maar wil verder alleen paarse princessenbonen en gele boterbonen. Dus kunnen droog bonen of pronkbonen daarmee kruisbestuiven ? Want als dat al niet het geval is hoef ik me helemaal geen zorgen te maken