Patrijs Geplaatst: 13 januari 2019 Geplaatst: 13 januari 2019 Half januari kan er ook weer veldsla gezaaid worden onder glas. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 2 januari 2021 Geplaatst: 2 januari 2021 Wie zaait er nu tuinbonen? @Patrijsjij zaait toch al? In kistjes? Ik ga vandaag enkele paprikas zaaien..voor de lol Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 2 januari 2021 Geplaatst: 2 januari 2021 Behalve pepers/aubergines zaai ik niet zoveel begin van het jaar. Doorgaans oogst ik niet eerder van voorgezaaide tuinbonen, capucijners, etc. Mijn ervaring is dat de zaden die ik rechtstreeks buiten zet het net zo snel of sneller doen, want minder verstoring. De zaaihonger weet ik de laatste jaren redelijk te stillen. Maar wat mij betreft mag het al weer eind maart zijn. Quote
Patrijs Geplaatst: 2 januari 2021 Geplaatst: 2 januari 2021 Ik heb de aquadulce tuinbonen al een tijd boven staan, gezaaid in de vollegrond onder cloches. 19-12-2020 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum Tuinbonen kunnen nu al, in een kistje binnen onder glas laten kiemen tegen de rot in de natte grond. Daarna licht en koud wegzetten onder glas. Peulen kunnen nu ook binnen/ onder glas voor de sprouts. Ik ben nu de lage kas aan het klaarmaken om in de tweede helft van januari te zaaien als het weer mee zit. Vorig jaar half januari: Een mooi excuus om gelijk wat te zaaien in de bak. Gezaaid vlnr : radijs flamboyant '19 raapstelen '19 raapstelen '22 raapstelen '19 radijs flamboyant '22 Larissa sla '22 veldsla N-H '22 romeinse sla '22 + spitskool '22 + brocoli '18 Nog wat andijvie plantjes en koriander of selder zaailingen gezet. 16-1-2020 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 5 januari 2021 Geplaatst: 5 januari 2021 Hier is het koud, ik doe dus niks in de tuin. Tuinbonen zaai ik pas in februari, eerder zaaien maakt weinig uit is mijn ervaring. Bonenluis krijgen ze toch wel helaas. Deze maand zal ik paprika en peper gaan voorzaaien, maar nu nog niet. Quote
Patrijs Geplaatst: 5 januari 2021 Geplaatst: 5 januari 2021 Klopt helemaal. Tuinbonen vroeg voor zaaien geeft uiteindelijk maar een paar dagen vervroeging van de oogst en meer risico voor het gewas. Maar het is wel leuk om al wat boven te hebben staan......😁 1 Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 9 januari 2021 Geplaatst: 9 januari 2021 Ik had vroeger wel een aantal van die piepschuim bakken. ooit bewaard van mos kopen bij het tuincentrum. Maar die zijn nu dicht en ik doe verder niks met mos. Iemand een tip waar ik ze eventueel vandaan kan halen? Quote
Patrijs Geplaatst: 9 januari 2021 Geplaatst: 9 januari 2021 Als je zoekt op thermoboxen of polystyreen boxen kan je ze wel vinden. Ze staan ook gebruikt op marktplaats. In de zorg of op andere plekken waar warm of koud voedsel vervoerd wordt kan ook. Ik had ze ook wel van een viszaak. Quote De moestuin van Patrijs
Vinky Geplaatst: 9 januari 2021 Geplaatst: 9 januari 2021 Zaaien in januari: Lente-ui of stengel-ui Eerst zaadjes weken in vochtig zand. Donker wegzetten. Als er kiempjes komen: overzaaien in potgrond. Niet afdekken met grond. De kiempjes voorzichtig inwateren met een spuitfles. En dan eind mei of begin juni: smikkelen Quote
Grork Geplaatst: 16 januari 2021 Geplaatst: 16 januari 2021 Op 13-1-2014 om 09:48, appelvrouw zei: Ik zaai( stop heet dat eigenlijk, het is geen zaaien, en de bonen zitten gewoon in lagen op elkaar in het zand) zelf de tuinbonen in februari in een grote bak met vochtig wit zand Op 13-1-2014 om 10:34, harmony zei: .... ik weet dat het eigenlijk geen zaaien van tuinbonen, maar in de grond stoppen is Bonen leg je. "Ik heb bonen gelegd op de tuin" 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
geert h Geplaatst: 9 januari 2022 Geplaatst: 9 januari 2022 Op 9-1-2021 om 20:13, Vinky zei: Zaaien in januari: Lente-ui of stengel-ui Eerst zaadjes weken in vochtig zand. Donker wegzetten. Als er kiempjes komen: overzaaien in potgrond. Niet afdekken met grond. De kiempjes voorzichtig inwateren met een spuitfles. En dan eind mei of begin juni: smikkelen Doe jij dit binnen of in de kas? Quote
Vinky Geplaatst: 9 januari 2022 Geplaatst: 9 januari 2022 Mooi uitgevogeld @geert h, om na exact een jaar een reactie te vragen 😁 Dat voorweken en voorzaaien doe ik binnen. Een kas heb ik niet, maar daar moet het ook lukken, al gaat het wat trager. Afgelopen kerst heb ik al vroege prei en lente-ui gezaaid in vochtig zand, weggezet in de donkere keukenkast. Die zijn inmiddels ontkiemd en overgezaaid naar potjes met potgrond. Koel vensterbankje op het zuiden. De preiplantjes begonnen al snel na opkomst te slierten. Die zijn twee dagen geleden verhuisd naar de platte bak buiten: koeler en meer licht. Quote
geert h Geplaatst: 9 januari 2022 Geplaatst: 9 januari 2022 Bedankt voor je reactie @Vinky, en ik vind het wel toepasselijk om in januari dit topic door te nemen. Ik ga komend weekend eens kijken, veel kans dat ik dan lente ui ga zaaien. 1 Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 9 januari 2022 Geplaatst: 9 januari 2022 Hier staat her volgende op de planning voor komende week: Zomerprei Wintersla Spinazie Veldsla Worden in een koude muurkas gezaaid. Ben benieuwd wat het word Quote
Lia56 Geplaatst: 8 januari Geplaatst: 8 januari Heb dit topic even door gelezen en zie toch wat zaken die ik nu anders ga doen ( later zaaien 😆) Quote
Tanja65 Geplaatst: 8 januari Geplaatst: 8 januari (aangepast) Ik kom voor het eerst in dit topic. Mijn zaaihanden jeuken, na het uitzoeken van de zaadjes in mijn bak, omdat ik door ziekte daar alle tijd voor had. Een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen. Man man, wat was dat een bende die bak, jarenlang gewoon alles in gepleurd. Enfin. Ik heb niet zo’n mooie isolatiebak. Ik heb daarentegen wel een klapkrat, een eindeloze hoeveelheid bubbeltjesplastic, en van dat ellendige worteldoek dat nergens goed voor is. Daarmee moet ik wel iets van isolatie en een bak kunnen zien te knutselen. En dan de prei proberen in een klein foliekasje buiten. Misschien ook wat veldsla. De rest bewaar ik denk ik nog even. 8 januari aangepast door Tanja65 Spelling 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
HenkvOost Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Leuk Tanja. Ik heb inmiddels ook besteld en kan niet wachten. Een vraag. Wanneer beginnen jullie met paprika? Ik normaal in februari, maar ik hoorde dat je ook in januari wel kunt beginnen. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Op 2-1-2021 om 13:12, appelvrouw zei: Wie zaait er nu tuinbonen Dit jaar ga ik ze voor het eerst zaaien. Maar nu nog niet. Ik ga dat tegelijk met de erwten en peultjes doen eind februari/begin maart. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari 21 uren geleden, HenkvOost zei: januari wel kunt beginnen Als je een groeilamp hebt kun je ook in januari al wel beginnen daarmee. Ik heb dat niet. Dus ik begin daarom februari. In januari is er nog te kort licht. Quote
HenkvOost Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Oke, bedankt. Dus met alleen een propagator gaat het mis ivm licht? Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari 4 uren geleden, Gitta zei: eind februari/begin maart. Precies. Wij hebben geen koude kas en binnen veel te weinig licht. Dus ik begin net als jij ook half februari en dat is mij afgelopen jaar goed bevallen. Ik had 1 september peultjes gezaaid in een van mijn Heros en ik heb hem nog niet weggehaald om te kijken hoe het gaat. Ook vanwege het weer geen zin. Er zitten nog steeds bloemen in, ondanks vorst en sneeuw, maar peultjes worden het niet. Dus ik zaai deze in het najaar nooit meer, want mijn ervaring is dat ze in het voorjaar fantastisch doen vanwege de zon en de warmte hier, maar in het najaar is het hier veel te vochtig. Hierbij de foto van de peultjes. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.