Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat zaaien / planten in februari


Jorg

Aanbevolen berichten

Gaat beide makkelijk, maar nu nog te vroeg. In april of zo zaaien in koude kas gaat prima. Later (juni/juli) uitplanten.

 

Artisjok bloeit dan volgend jaar voor het eerst. Klimaat is hier in winter veel milder dan bij jou... (Ik kom oorspronkelijk uit Zuid-Limburg...maar vreemd genoeg is start seizoen, bloei van fruit e.d. daar toch wat vroeger ondanks straffere winters dan hier...meer al een landklimaat). Artisjok overleeft hier, 10 km. van kust, over het algemeen goed de winter, blijft ook groen (mooi!) en groeit zelfs wat door. Of dat in Limburg ook zo is..?? Ik hoor verhalen van mensen die ze angstvallig proberen in te pakken en beschermen om ze winter door te helpen...vraag me af of deze "remedie" (planten rotten in te natte grond weg) niet precies de oorzaak is van afsterven en je ze beter gewoon laat gaan...? Als je grond in de winter echt nat blijft, eventueel op ruggetje planten.

 

Ik heb hier alleen groene asperges, vanwege kleigrond (wel zeer humusrijk). Vind die persoonlijk ook lekkerder en kweek is echt niet moeilijk. Geen heuveltjes nodig...gewoon vruchtbare humusrijke grond is voldoende. Zijn stevige planten die vanaf zaad goed groeien. Maar duurt toch 3 a 4 jaar vanaf zaad voordat je echt kunt beginnen oogsten. Wil je sneller, dan kun je beter bij een kweker wortelstokken kopen, dat scheelt je 2 jaar. Dan heb je meestal ook alleen mannelijke planten...die zouden beter zijn... (Wie weet waarom?) Als je zaait heb je wel en niet bes-dragende planten. Hoewel het dezelfde plant is, witte en groene asperge, zou ik toch gaan voor een ras speciaal voor groen vanwege een fijnere, kruidiger smaak.....direct uit de tuin, schillen niet nodig!, heel even in de wok met wat knoflook of 2 a 3 minuten stomen......echt lekker.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 11 maanden later ...
  • 1 year later...

Ik heb deze zachte februari ook al de plantuien geplant, wel de gele (centurion).

Ook de sjalotjes ( Red Sun).

Verder verplant ik de bieslooksoorten en kan knoflook ook nog gepoot.

Zelfs de sterkere sla soorten buiten en onder glas uitgeplant. ( zaailingen die overwinterden op de volle grond).

Ook vedsla gezaaid ( onder glas) maar kan ook buiten en veldsla plantjes verspeend voor oogst eind maart.

 

Ik zit dan wel pal aan de kust, en vandaag ( half februari) was het 15 graden en weinig wind en de vooruitzichten zijn goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorg pinned this topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...