Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat zaaien / planten in februari


Jorg

Aanbevolen berichten

In dit topic vindt je een lijst met groenten,fruit en kruiden die je in de maand februari kunt zaaien en/of planten.

 

Zaaien in februari

  • Asperges
  • Tuinbonen - (bij voorkeur in koude bak/kas/serre in potjes om later uit te planten)
  • Bieten
  • Wortels - (direct in de volle grond: buiten (eventueel onder vliesdoek) of in de kas)
  • Knolselderij - (binnen zaaien)
  • Selderij - (binnen zaaien)
  • Artisjokken
  • Sla - (binnen zaaien - na ontkiemen naar de kas)
  • Uien - (binnen in huis maar bij voorkeur in koude bak/kas/serre)
  • Prei - (binnen in huis maar bij voorkeur in koude bak/kas/serre)
  • Erwten - (bij voorkeur in koude bak/kas/serre in potjes om later uit te planten)
  • Radijs - (direct in de volle grond: buiten (eventueel onder vliesdoek) of in de kas)
  • Spinazie - (direct in de volle grond: buiten (eventueel onder vliesdoek) of in de kas)
  • Snijbiet
  • Tomaten - (binnen in huis zaaien)
  • Pepers - (binnen in huis zaaien)
  • Paprika - (binnen in huis zaaien)
  • Broccoli - (binnen in huis zaaien - daarna naar de kas indien mogelijk))
  • Spitskool - (binnen in huis zaaien - daarna naar de kas indien mogelijk))
  • Spruitjes - (binnen in huis zaaien - daarna naar de kas indien mogelijk))
  • Raapstelen - (direct in de volle grond of in pot: buiten (eventueel onder vliesdoek) of in de kas)
  • Postelein
  • Tuinkers
  • Rucola
  • Pastinaak - (direct in de volle grond: buiten (eventueel onder vliesdoek) of in de kas)

Planten in februari

  • Frambozen en bramen
  • Fruitstruiken en bomen
  • Rabarber
  • Zeekool
  • Knoflook
  • Aardpeer

Ervaringen met vroeg of laat zaaien?

Zaai je vroeger, of juist later? Vul dan vooral dit overzicht aan door te reageren. Meld jouw ervaring met vroeg/laat zaaien, je werkwijze en eventueel raskeuze. Er zijn bijvoorbeeld heel veel mensen die in januari starten met het zaaien van tomaten. Hoe is dat gegaan? Doe je dat komend jaar weer op dezelfde tijd en met dezelfde werkwijze? Kortom help andere leden het seizoen te vervroegen of te verlaten door jou zaai of plant ervaring te delen.

 

Jaarkalender (nog niet allemaal beschikbaar)

Wat zaaien / planten in januari

Wat zaaien / planten in februari

Wat zaaien / planten in maart

Wat zaaien / planten in april

Wat zaaien / planten in mei

Wat zaaien / planten in juni

Wat zaaien / planten in juli

Wat zaaien / planten in augustus

Wat zaaien / planten in september

Wat zaaien / planten in oktober

Wat zaaien / planten in november

Wat zaaien / planten in december

 

Wil je weten wat andere leden nu hebben gezaaid? Kijk dan hier: https://www.moestuinforum.nl/wat-heb-je-net-gezaaid-geplant-seizoen-2014-t11947.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

In februari zaai ik de pepers en de paprika's. Ik vul een zaaibak met zaai/potgrond, verdeel de zaadjes, maak de grond vochtig met een vernevelaar en bedek de zaden met een dun laagje zaaigrond. De zaaibak komt op een warmtematje te staan (dit type). Op de warmtemat onkiemen ze redelijk snel, een groot deel binnen een week. Nadat een groot deel van de zaden gekiemd zijn zet ik de zaaibak onder TL-verlichting (zie hier en hier). De temperatuur zit zo tussen de 18 graden zodat de plantjes mooi compact en gezond opgroeien. Na enkele weken verspeen ik alleen de sterkste plantjes naar P-9 potjes en zet ik ze terug onder de lampen. De zwakke groeiers gooi ik weg. In April verhuizen de planten naar de tuinkas, afhankelijk van de weersverwachting.

 

Ik zaai ook een eerste lichting broccoli (fiesta f1 of green calabrese) en spitskool (cape horn f1), omdat ik daar oogstspreiding wil hebben. Ik zaai ze binnenhuis en na ontkiemen komen ze in de kas te staan. De bulk aan koolplanten zaai ik pas in maart. Met kleine beetjes sla zaaien ga ik gewoon door.

 

Meestal vind ik het nog te vroeg om in februari al buiten iets van bovenstaand lijstje te zaaien.

 

Wat zijn jullie ervaringen met het zaaien/planten van deze groenten/fruit in februari, wat is je werkwijze en welke rassen kiezen jullie daarvoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zaai sla Gele Gotte. Dat is het soort sla dat het eerste klaar is. Het vormt een kropje ter grootte van een grote tennisbal. Ik gebruik het als pluksla en zaai het dichter. Dan kan ik nog eerder oogsten. Binnen zaaien gaat sneller, maar het kan nu ook buiten gezaaid worden.

 

Verder heb ik nu buiten oesterblad gezaaid (kiemtemperatuur 2 graden celcius, zouden we dat nog meemaken?), roomse kamille (voor thee) en rankspinazie. Alledrie zijn vaste planten. Ik heb ook een beetje binnen in een bakje gezaaid, dan kan ik het in de vriezer zetten indien nodig. Ook de tatsoi heb ik binnen gezaaid, hoewel het ook buiten kan nu. De mizuna is buiten gezaaid.

 

Verder ga ik nog een aantal 'gewone' groenten binnen voorzaaien die ook op jouw lijstje hierboven staan. Wat er niet op staat is de witte kool.

 

Ik heb de medicinale kruiden mariadistel, knolzijdeplant, sint janskruid en ijzerhard eveneens gezaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar was mijn eerste keer dat ik een moestuin begon ( vierkante moestuin) en was vanaf de eerste minuut verslaafd! Wat is dit leuk! Ik ben toen ook in februari begonnen met zaaien onder ons dakraam, waar het wel licht is, maar ook vrij koud, het zat in kweekkastjes. Het groeide allemaal erg hard en doordat het mooie weer nogal,op zich liet wachten, kon ik het pas laat buiten zetten. Toch heeft het meeste goed overleefd en vooral op mijn aubergines was ik erg trots en heb er ruimschoots van kunnen oogsten!

Dit jaar start ik toch iets later, ik denkmover twee weken ( heb ik lekker vakantie en alle tijd om nog eens lekker alles uit te zoeken). Ik zaai ook minder dan vorig jaar, want ik kan moeilijk plantjes weggooien ( heb heeeeel veel jonge tomatenplantjes weggegeven, ook leuk natuurlijk) en heb denk ik toch wat teveel plantjes bij elkaar in een bak gezet.

Dit jaar dus: later zaaien en minder en minder plantjes bij elkaar in een bak/pot.

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Gr. Esther

 

O ja, ik begin wel vast met pluksla binnen te zaaien, volgens mij gaat dat wel lukkken, heb de bak al binnen gezet ommiets op te warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broccoli, boontjes en erwten staan op m'n zaaikalender wat later (begin/midden maart) maar dat is maar een paar weken. Die spruitjes daar schrok ik wel van - die staan bij mij pas voor begin mei genoteerd. Is dat dan een foutje in m'n kalender of is februari echt (heel) vroeg ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wouw! Wat een handige lijst!

 

Ik begrijp dus goed dat vrijwel alle forumleden in de maand februari al beginnen met binnen zaaien in potjes en zodra het wat beter weer wordt de boel buiten wordt geplant in de volle grond? Ik heb vorig jaar april in de volle grond gezaaid en daar best goed van kunnen eten, maar dit is natuurlijk ook een idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeg, vraagje. Ik heb vandaag van al mijn zaadjes in de Groente&Fruit Encyclopedie (jeweetwel, die ene die iedereen heeft) opgezocht wanneer ik ze kan voorzaaien, uitplanten en buiten zaaien. Voorzaaien zou in potjes op de vensterbank zijn, en buiten is gewoon buiten. Ik heb geen warmteplaatjes, warmtelampen, daglichtlampen, geen koude bak, kweekkas of grote kas, geen folietunnels, geen afdekgaas en ga zo maar door.

 

Volgens "Het Boek" kan ik dan dus alles pas in maart gaan (voor)zaaien. Klopt deze lijst dan wel, of alleen als je gebruikt maakt van een of meerdere hulpmiddelen om de zaai te vervroegen? Of is mijn boek gewoon conservatief? Of zaait iedereen dit jaar vroeger vanwege de warmte winter?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten in de volle grond, zoals dat heet, kan je nu al wel spinazie zaaien hoor: scherpzadige, die voor vroege teelt bedoeld is ( staat op het zakje ), voor de rest, naar mijn idee niet echt veel. Veldsla misschien ook al wel. Binnen voorzaaien: zou ik in jouw situatie nog even wachten. Misschien wat vroege sla ? Maar gelijk na opkomen heel koel zetten, anders toch wat later en dan na opkomen gelijk de tuin in.

Aantal vroege peulvruchten kan je ook vrij snel mee beginnen. Voorzaaien binnen en gelijk na opkomen de tuin op. Tuinbonen, vroege peultjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het dan handig om de lijst aan te vullen met hoe je ze kan zaaien? Zovan: "paprika; in koude bak. Broccoli: in kas. Spinazie: volle grond. Vroege erwt: vensterbank." zegmaar?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij vdWal (en ook her en der op internet, bv Diana's moestuin) kan je een zaaikalender vinden waarin al dat soort info mooi gesorteerd en genoteerd staat.

 

Maar het tijdstip van zaaien en locatie hangt dus totaal af van de weersomstandigheden van het betreffende jaar... én ook is er enorm verschil tussen de verschillende regio's.

Als bv. Gee in zuid Limburg iets buiten in volle grond zaait kunnen wij dat hier in Groningen meestal nog niet doen...

Dus daar zijn geen eenduidige regels over te geven. Daar moet je wat gevoel bij inschakelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm ja maar ik dacht dat het idee van dit forum en dit topic in het bijzonder toch het informeren van mensen was? Als dat zo is is het ook wel handig om dat juist en volledig te doen, lijkt mij. Tuurlijk is alle informatie wel ergens online te vinden, maar dit forum probeert dat toch juist zo veel mogelijk te verzamelen?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Mijke,

Je berichtje komt wat boos over, maar volgens mij bedoelt Erny dit niet lelijk (of toch wel Erny ) (edit: ik ga dr ook niet van uit dat jij het lelijk bedoelt hoor, maar t komt zo over (bij mij))

Ze bedoelt alleen dat die info nooit helemaal volledig kan zijn, maar Erny is niet almachtig (dacht ik) dus misschien kan je Jorg wel zo gek krijgen om (voor elke maand) al die info er bij te zetten. Vooral in de zomer wordt dat nog een heel gedoe, want wil je dan ook weten of je ze mag verspenen, moet je ze op rijen, welke rijafstand enz... Zo blijft het topic wat overzichtelijker denk ik (maar ook ik ben niet almachtig, juist ik niet )

Groetjes je mede-noorderling

Link naar reactie
Delen op andere sites

huh, boos? Nee joh ben je gek! Dat was alleszins niet mn bedoeling hoor! Het was een vraag, danwel kritische noot. Meer niet!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het dan handig om de lijst aan te vullen met hoe je ze kan zaaien? Zovan: "paprika; in koude bak. Broccoli: in kas. Spinazie: volle grond. Vroege erwt: vensterbank." zegmaar?
Dat is op termijn zeker de bedoeling, mede op basis van de ervaringen die mensen hebben met het zaaien van die groenten in deze tijd. Vul de lijst ook gerust aan met dit soort info, dan verwerk ik dat in het openingsbericht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Vandaag vele soorten pepertjes en een paar paprika gezaaid.image38541422799430.jpg

Dit jaar doe ik het anders, omdat ik veel variatie heb maar van elk soort maar een paar zaadjes

Heb ik ze alvast in een plastic bekertje gedaan( gaten in gebrand onderin)

Vraagje: ik wil ze in het kastje met een laagje water zetten en dan de eerste paar dagen warm en donker wegzetten.

Afdekken met aluminiumfolie en pas als ze ontkiemen in de vensterbank zetten.

Is dat goed of raden jullie dit af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

@nasuada: juist in de kiemfase is het goed om de pepers en paprika's warm en donker weg te zetten. Ze gaan pas licht verlangen op het moment dat ze ontkiemt zijn en je de eerste plantbeginsels boven de grond ziet komen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Wie heeft er al artisjokken of asperges gezaaid? Ik wilde hier nog mee wachten en moeten ze dan niet binnen gezaaid worden?

Artisjokken zijn niet bepaald winterhard. Ik ben ook verbaast dat ze erop staan, maar als het wel al kan dan zaai ik ze denk ik binnen. Wortels zaai ik in deze tijd nooit buiten, omdat ze bij mij dan snel in bloei willen schieten. Ik oogst dan wel mijn eigen wortelzaad (werkt super). Ik zaai ze altijd in maart. Heeft iemand positieve ervaringen hiermee? Ik zit wel op löss en de grond is nu bovendien extra koud.

 

Sinds dit jaar heb ik twee lagen in mijn zaaimethode. De onderste is moestuingrond (ecologische) en daarop heb ik zaaiaarde. Bij de kolen en misschien nog wat andere wil ik afsluiten met scherp zand, om schimmels minder kans te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorg pinned this topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...