Thamar Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Was een beetje op internet aan het kijken, want ik wil dit jaar rabarber zetten. Als ik via internet een plant wil kopen, komt er behoorlijk wat aan verzendkosten bij.Nu heb ik ook een website gevonden met rabarber 'bollen'. Iemand hier ervaring mee? Het gaat om Rabarber Red Champagne. Groetjes Kelly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Misschien kun je de link even plaatsen ? Op zich een vreemde verkoper als hij 'bollen' zegt te verkopen, want dat zijn het toch écht niet. Wel dikke vlezige wortels met een 'kroon' ( de plek waar het blad zal verschijnen ), ook wel 'neuzen' genoemd, maar bol ? Op zich goed per post te versturen wel. Kunnen wat grotere dingen zijn, en dan kost dat wat ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thamar Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Sorry, zij noemen het geen bollen hoor, het is bij een bedrijf die ook bloembollen verkoopt, en ik wist niet hoe ik het moest noemen, vandaar bollen tussen haakjes! Dit is de link http://www.bloembollentekoop.nl/vaste-planten/15877/rabarber-red-champagne-per-1-.html Ik had een ander bedrijfje gevonden, die verkocht plantjes, maar daar kwam veel geld aan verzendkosten bij. Dus vandaar mijn vraag of dit wat is. Groetjes Kelly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Om eerlijk te zijn : niet te beoordelen zo, of dát wat is he ? Zijn het echt kleine stukken, of kleine plantjes, dan ben je wel een paar jaar verder, voordat je es kan beginnen met plukken. Ik weet niet, ik zou het geloof ik niet doen, maar gewoon een grotere plant gaan halen bij een klein tuincentrum, of ergens op een moestuincomplex, waar je een tuinder aanspreekt.Zelf weten vanzelfsprekend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Zijn het echt kleine stukken, of kleine plantjes, dan ben je wel een paar jaar verder, voordat je es kan beginnen met plukken.Euh ....dat valt wel mee.Ik heb begin 2012 rabarber gezaaid en er in 2013 zoveel van kunnen oogsten, daar was niet tegen op te eten! En de kelder staat nu nog steeds vol met potten rabarberchutney, rabarbermoes etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Echt Malouis? Wow, ze zeggen dat rabarber altijd moeilijk te zaaien is, welk ras had je? ( heb je nog zaadjes over? ) Ik heb 2 stukken van moestuinforumdagen maar zaaien lijkt mij ook erg leuk. Kelly, ik had ook alleen maar een stuk wortelstok met wat neuzen en die zijn afgelopen jaar aardig aan het groeien geraakt, een sterke plant, volgend jaar wil ik gaan oogsten. In september weer een knoestje met wat neuzen in de grond gezet maar daarvan kan ik nog niet zeggen of hij het gaat doen, dat zie ik in het voorjaar pas. Ook met jonge gekochte planten mag je pas het 2e jaar oogsten dus volgens mij maakt het niet veel uit qua oogst, dus zou je wel voor deze wortelstokken kunnen kiezen lijkt mij. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thamar Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Bedankt voor jullie reacties!!! Waar ik altijd mijn plantjes haal, die heeft niet standaard rabarberplantjes staan, vandaar dit idee. Wie weet ga ik deze gewoon bestellen, en als ik dan nog eens tegen plantjes aanloop, kunnen die er altijd nog bij! Groetjes Kelly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 @Piroska Het ras is Glaskins Perpetual. Had ze bij Zaden-en-Zo vandaan. Sorry, maar ik heb geen zaden meer liggen.Het lastig zaaien zal wel slaan op het niet altijd soortecht terugkomen (die bijen toch!), want het zaaien zelf gaat erg makkelijk (februari-maart). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Oh ja dat zou kunnen dat ze bedoelen... thanks! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Op zich harstikke leuk natuurlijk, dat je zelf rabarber gezaaid hebt. Maar ik vraag me toch wel echt af : zaaien in 2012 en dan oogsten in 2013 ? Je had heel veel planten gezaaid ofzo ? Hoe groot waren de planten dan het 1e jaar ( hoe lang de stengels bv , dat is wel een aardige indicatie ) ? Als ik rabarberplanten deel, valt de 1e oogst pas 2 jaar later, en dan nog maar een kleine oogst. En dan heb ik het over al redelijk forse planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Ik heb 7 planten. Eentje is een afwijkende met groene stelen (wel erg lekker trouwens) en eentje heeft korte stelen. De maat van de stelen is afhankelijk van het tijdstip waarop je oogst, het is maar wat je lekker vindt. Een deel heb ik klein geoogst (heerlijk zacht, lekker op taart en zelfs rauw te snoepen), voor de inmaak heb ik dikkere stelen gebruikt, gemiddeld zo'n 3 cm dik? Lastig schatten achteraf. Kan me nog herinneren dat ze ongeveer even lang of iets langer waren dan een plastic tas hoog, dus dat zou een cm of 40 zijn. Van één plant heb ik niet geoogst, die was nog te klein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 1e jaar 40 cm hoge stelen ? ( oké , 2e jaar dan , na het jaar van zaai ) , maar toch. Voor mij zeer verrassend. Eyeopener Ik denk zelf, dat ik ze nog niet geoogst had, maar oke. Ik zou haast zeggen, een eigen topic waard ! Topic: rabarber van zaai tot oogst oid. Met foto's natuurlijk.Mijn gedachte was altijd: rabarber zijn makkelijke planten, maar laaaangzaam, erg langzaam zelfs. Dat valt dus alles mee !Dank je. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 http://www.gruener-garten-shop.de/shop/besondere-nutzpflanzen/rhabarber.html Rhabarber Pflanze Emsjuwel, rotstielig, Rhabarber im 3 Liter Topf5,49 EUR inkl. 7% MwSt., zzgl. VersandkostenLieferzeit 1-2 Tage In den Warenkorb Emsjuwel: Diese Sorte ist eine alte, sehr begehrte und bewährte, norddeutsche Speisesorte mit schönen dunkelroten Stielen von kräftig aromatischem Geschmack. Die Stiele werden bis zu 40 cm lang und können ungeschält verwendet werden. Büten sollten ausgeschnitten werden. Als er iemand bij deze firma bested wil ik wel framboos rood?Die rotstieligen Rhabarberstangen weisen einen niedrigeren Oxalsäuregehalt auf als die grünen Stiele und können daher sorgloser beerntet werden. Dennoch sollte man auch bei dieser Sorte die Erntezeit nicht über Mitte Juli ausdehnen. Wer ganz sicher gehen will, erntet bis Ende Juni und friert die Ernte einfach ein. Bitte nie mehr als 1/3 der Stiele ernten, damit die Pflanze sich ausreichend regenerieren kann..Rhabarber Pflanze Frambozen Rood, rotstielig, Himbeerrhabarber im 3 Liter Topf5,49 EUR inkl. 7% MwSt., zzgl. VersandkostenLieferzeit 1-2 Tage In den Warenkorb Frambozen Rood: Diese Sorte duftet intensiv und hat ganz weiches grünes Fleisch. Deshalb nennt man sie auch Himbeerrhabarber. Die Stiele werden bis zu 40 cm lang und können sogar ungeschält verwendet werden. Frambozen Rood ist eine späte Sorte, deshalb kann man auch noch später leckeren Rhabarber ernten. Ihr Ertrag ist sehr hoch..Rhabarber Pflanze Holsteiner Blut, rotstielige Sorte, eher mild, im 3 Liter Topf5,49 EUR inkl. 7% MwSt., zzgl. VersandkostenLieferzeit 1-2 Tage In den Warenkorb Holsteiner Blut: ist eine sehr schöne rotstielige eher milde Sorte. Junge Pflanze im 3 Liter Topf ! Rhabarber hat keine hohen Ansprüche an Boden und Standort. Am besten wächst er aber auf nährstoffreichem Boden. Halbschatten ist günstig aber nicht Bedingung. Es kann ab April geerntet werden, aber nicht im ersten Standjahr!.Rhabarber Pflanze Vierländer Blut, rotstielige Sorte, mild, im 3 Liter Topf5,49 EUR inkl. 7% MwSt., zzgl. VersandkostenLieferzeit 1-2 Tage In den Warenkorb Vierländer Blut: Rhabarber Vierländer Blut ist eine ertragreiche Qualitätssorte mit kräftigen, tiefroten Stielen und rotem Fleisch von milder Säure. Halbschatten ist günstig aber nicht Bedingung. Es kann ab April geerntet werden, aber nicht im ersten Standjahr!. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 nog div soorten bij .www.fruitbomen.net. Red Champagne Red Champagne is een heerlijke zoete rabarber met felrode stengels. Vrij goede kwaliteit, wordt vaak door particulieren gekweekt. Meer informatie & Bestellen... Vanaf: € 6,- Op voorraad. Frambozenrood (mid-vroeg) Zeer bekend productieras. Prachtige dieprode kleur en lekkere smaak. Goed geschikt om voor te trekken. Vroeg tot middenlaat. Meer informatie & Bestellen... Vanaf: € 6,- Met levertijd. Goliath (laat) Dit late rabarberras is zeer geschikt voor de particuliere tuin, en ook de productie. Goede smaak. Meer informatie & Bestellen... Vanaf: € 6,- Met levertijd. Valentine M (laat) Een oud maar zeer goed ras. Meer informatie & Bestellen... Vanaf: € 6,- Op voorraad. Mikoot (vroeg) Dikke, rode stengels. Zeer vroeg ras. Meer informatie & Bestellen... Vanaf: € 6,- Op voorraad. Mira M (vroeg) Zeer vroeg ras. Normaal lichtrood, bij forceren dieprood. Meer informatie & Bestellen... Vanaf: € 6,- Op voorraad. Victoria M (mid-vroeg) Goede kwaliteit, lichtrode kleur. Middenvroeg ras. Meer informatie & Bestellen... Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 1e jaar 40 cm hoge stelen ? ( oké , 2e jaar dan , na het jaar van zaai ) , maar toch. Voor mij zeer verrassend. Eyeopener Ik denk zelf, dat ik ze nog niet geoogst had, maar oke. Ik zou haast zeggen, een eigen topic waard ! Topic: rabarber van zaai tot oogst oid. Met foto's natuurlijk.Mijn gedachte was altijd: rabarber zijn makkelijke planten, maar laaaangzaam, erg langzaam zelfs. Dat valt dus alles mee !Dank je. Ja Bit, ik vond het ook bijzonder, daarom dacht ik dat het een speciaal ras misschien was, ik ga het nu ook proberen, leuk! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Ik heb even gezocht bij m'n foto's, dit zijn twee foto's van midden augustus 2013.Ik had geen foto's van de rabarber apart, dit tweetal heb ik geknipt uit overzichtfoto's.Ze staan op een vak van 1 meter breed, het net dat je ziet, staat over m'n kolenvak en is zo'n 70 cm hoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Het staat waarschijnlijk op het eerste beste zakje rabarberzaad dat je koopt: - rabarber uit zaad is niet soortvast, gescheurde rabarber wel- het eerste jaar moet je niet oogsten van de plant (al kan dat wel) omdat dan de plant teveel verzwakt- het tweede jaar moet je er matig van oogsten om dezelfde reden- de zaailingen kunnen onderling grote verschillen vertonen, aan jou om de beste soort te behouden en daarmee door te kweken. Dit kan een aantal jaren duren Oftewel, ga bijvoorbeeld bij je buurman een stuk rabarber vragen, of bestel er een paar. Dan heb je je soort en je kunt betere kwaliteit verwachten en uiteindelijk een snellere opbrengst. Just my two cents Edit: ik spreek uit ervaring, heb het zelf ook gezaaid en had verschillende planten. En ook wel dikke stengels en blad het eerste jaar, maar het was lang niet wat ik ervan verwachtte, zeker geen mooie rooie zoete stengels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts