Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verse koemest

loxia

Recommended Posts

gisteren heb ik een flinke vracht koemest gekregen. helaas viel het nogal tegen. het is verse mest en grotendeels stro. enige voordeel is dat het gratis is. ik kan er gemakkelijk 2 jaar mee bemesten. hoe ga ik hier het best mee om ? nu al vast uitspreiden op mijn tuin? en kan het ook op mijn aardappeltuin? ik tuinier op zandgrond. graag jullie reacties.

gr loxia

ik zou het eerst composteren/ afgedekt laten liggen tot het goed verteerd is, kan een half/heel jaartje duren

(mijn id: als je het onderspit hebben sommige groenten er last van, kolen misschien uitgezonderd, en bovendien trekt het ook wel narigheid aan als veenmollen, preivlieg enz)

ik moet dit jaar natuurlijk wel bemesten. ik wou het eigenlijk nu verspreiden, dan kan het nog een paar maanden verteren. is wel kort maar ja wat kan ik anders? moet ik mijn aardappels ook bemesten?

klopt, maar je kunt dit jaar ook kiezen voor koemestkorrels oid

aardappels willen ook wel mest maar liever geen verse

Inderdaad is composteren de beste optie! In alle opzichten.

Dat er flink wat stro door zit, is alleen maar een voordeel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik sluit me aan bij de optie om te composteren. Maar ik heb ook goede ervaringen met het opbrengen van verse mest. Zeker met deze temperaturen gaat de vertering lekker door. Alleen je moet het nu niet onderwerken, maar gewoon over je landje verspreiden en daar lekker laten liggen. Over twee a drie maanden zul je weinig meer terugvinden, behalve de stroresten. Die hark je er eind maart, begin april vanaf en verwerk je weer in je composthoop.

Dus mijn voorstel zou zijn: helft opbrengen en de andere helft composteren. Wel nu zo snel mogelijk. Ik heb ook een tuin op zeer doorlatende zandgrond. Ik weet niet of je dit op klei ook kunt doen, maar op zand is het mij prima bevallen.

Ik wil niemand vertellen wat hij wel of niet moet doen!

Maar misschien toch goed om er op te wijzen dat verse mest op je landje lekker laten uitregenen en verteren nogal belastend is voor het milieu. De nitraten er in spoelen uit of verdampen als ammoniak. Precies de reden waarom boeren en bijvoorbeeld ook mensen die paarden houden aan wetten gebonden zijn voor gebruik en opslag van mest. Weliswaar in veel mindere mate, geldt dat ook voor de kalium er in. Bijkomend nadeel is dat die voedingsstoffen dus ook niet meer ter beschikking komen van je planten.

Door goed te composteren gebeurt dit uitspoelen en verdampen nagenoeg niet en worden nitraten en kalium omgezet in vastere verbindingen, welke geleidelijk vrijkomen voor je planten als stikstof en kalium-voeding. Daarom is composteren nauwelijks milieubelastend en bovendien een soort conserveren van voedingsstoffen in je tuin.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Interessant. Maar het alternatief is dat het spul in een of andere betonnen bak (bij de leverancier) ligt uit te wasemen. Maar ook in een composthoop loop je kans dat de boel uitspoelt, tenzij je net als de professionele composteerders een vloeistofdichte ondergrond hebt, verplicht bij de wet. Verse stalmest (dus niet gier!), uitspreiden over je landje komt toch het meest dicht bij een natuurlijke kringloop. Het feit dat de dunne laag mest blootstaat aan weer en wind en vooral heel veel zuurstof (iets wat de gemiddelde composteerder en zelfs een professionele composteerder maar zelden bereikt) zorgt er voor dat een en ander snel wort omgezet in humus. En in ieder geval een enorme boost geeft aan je bodemleven. En humus houdt uitspoelende voedingselementen ook weer vast. Wellicht zijn je verliezen op een arme grond de eerste keer relatief groot, maar dat zal snel minder worden.

Dus interessant, maar ik vraag me af of het aanbrengen van een luchtige laag verse stalmest nu zo ernstig milieubelastend is. Meer belastend dan het bij een boer laten liggen of in je eigen composthoop laten omzetten.

Persoonlijk is dat mijn doel bij het aanbrengen van stalmest. In de eerste plaats het verhogen van het organische stofgehalte van de bodem, zodat vocht en voedingsstoffen beter gebufferd en vastgehouden worden. En in de tweede plaats pas het aanbrengen van voedingsstoffen.