Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Groente verbouwen in Zuid Amerika

Featured Replies

Geplaatst:

Al een tijd overwegen we of we gaan verhuizen naar zuid Amerika.

Aangezien ik hier al een moestuin heb en het waanzinnig vind mezelf te voorzien van eigen groente.

Ben ik me af gaan vragen wat daar goed zou groeien aangezien daar geen winters zijn.

Het vochtgehalte is daar hoog maar tegelijkertijd valt daar bar weinig regen.

Ik vraag me af of bv bessenstruiken het daar zouden doen maar ook gewoon al onze groentes.

Iemand een idee?

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Ik denk wel dat aardappelen en tomaten daar goed zullen groeien. Raad eens waarom.

Maar Zuid Amerika is wel groot. Waar precies wil je je vestigen in het werelddeel?

Geplaatst:
  • Auteur

Venezuela/Isla margarita, dit is nog niet definitief maar zijn er wel over aan het denken.

Juist tomaten en bv pepers zullen het best wel goed doen en uiteraard de vruchten die uit de exotsche landen komen .

Maar wat ik me afvraag of een gewone andijvie bloemkool ed het daar goed zouden doen?

Aardappelen vraag ik me juist af omdat je daar heel moeilijk aan kan komen.

Dus of ze weten nog niet dat je een aardappel de grond in kan doen of het groeit daar gewoon niet goed.

Ook melk is een schaarste daar dus een koe zou 1 van de eerste beesten zijn die ik daar wel zou willen (als daar makkelijk aan te komen is) Maar ook dat zal wel weer een heel ander ras zijn als dat we hier hebben ivm de warmte.

moet je nu maken

Geplaatst:

Er is een forumlid, die hier wel regelmatig aanwezig is, die in die buurt tuiniert. Nou ja, 'buurt' ? : op die breedtegraad. Weet ik nu zo niet op te lepelen wie dat forumlid is, maar wellicht reageert ze ook.

Veel is wel mogelijk hoor, afhankelijk of je voldoende teeltlaag ter beschikking hebt daar: of je niet op de rotsen zit dus.

Maar best een aantal van 'onze' groenten, hebben ook juist een koudeperiode nodig he ? Van de spinazie bijvoorbeeld, zal je niet gewoon onze spinazie kunnen inzetten. Té veel warmte ( ook juist snachts ) geeft schieten. Doorschieten. Bij sla ook, ook bij andijvie.

Daglengte ( de tekorten daarin ) zijn voor veel van onze teelten zelfs een voorwaarde.

Koolachtigen komen beter op smaak en groeien meer naar ons gewenste resultaat omdát er ook koelte is. Wil niet zeggen, dat die planten het daar niet doen ( jaarrond dan ), maar gewoon nét wat anders, met ook net anders resultaat. Een knoflook heeft gewoon ook zijn koude periode nodig. Ui ook. Maar doet het ook zonder. Gaat eerder bloeien. Moet je eerder oogsten dan dus.

Een winterwortel wordt zoeter van de herfstkoude.

Denk dat je op Tropische teelten moet googlen. " Sla telen in de tropen " enz.

Altijd proberen. gewoon doen.

Maar vanzelf is je aanpassen aan wat het daar gewoon goed doet is natuurlijk ook een optie.

Geplaatst:
  • Auteur

@bit txs.

Zoiets dacht ik inderdaad al dat vele groentes niet zonder kou konden of in ieder geval minder er van worden.

Ik zal is verder gaan google hiermee en hoop ook dat het forumlid die jij in gedachte heb ook nog naar topic komt zou reuze benieuwd zijn naar haar ervaring.

Het is daar ind. ook erg rots achtig , wat ik ook zat te verzinnen om dat eventueel met zelfgemaakt compost(wat ik denk dat daar ook wel goed gaat als ik het ook nat houd) kan ondersteunen en zo de grond iets te verbeteren al zal het nooit als hollandse grond worden

Lijkt me in ieder geval allemaal wel een uitdaging dat te gaan proberen en nu alvast te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

moet je nu maken

Geplaatst:

@Bonaire

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Zo maar wat steentjes ...

Zo op het eerste oog lijkt me het klimaat op de verschillende benedenwindse antillen min of meer vergelijkbaar. Dus misschien kun je in NL op zoek gaan naar een (voormalige) benedenwinder met moestuinervaring?

Een heeel grote regenton (waterkelder) regelen.

En voor melk zijn geiten of ezels natuurlijk ook een optie. Ze leven overal, en eten zo ongeveer alles.

Of dromedarissen .

Succes met je plannen!

Geplaatst:
  • Auteur

@ Rvo Ezels ik wist niet dat die melk gaven ja voor hun veulens uiteraard maar niet dat ze melk gaven wat wij konden drinken..

Dromedarissen haha leuk

Geiten melk is inderdaad ook een mooie optie maar geiten zijn hollegens ik heb ze nu ook en breken gauw los en verbouwen de boel.

Regen tonnen en /of diverse wateropvang zat ik ook al aan te denken , daar (het stuk wat ik in gedachte heb) hebben ze geen vaste wateraansluiting en word het water besteld en gebracht dus zowiezo heb je opslagtanks nodig.

Hierdoor had ik ook weer gedachtes om als we wat gaan bouwen het douche water in een andere tank op te vangen en weer te hergebruiken voor de wc.

(water is daar duurder als rum vandaar )

Dus als ik ook iets kan verzorgen dat al het regenwater opgevangen word (er valt bar weinig) dan scheelt dat ook weer.

De vrouwelijke forumlid die jullie bedoelde is Inez, heb net haar blog gevonden ,gaaf

Wat leuk was weer te ontdekken dat je daar weer last heb van andere diersoorten zoals kakkerlakken en reptielen.

Keyhole garden ben ik aan het uitspitten wat daar de voordelen van zijn.

Het eiland ligt vol rommel en rotsen dus als je creatief ben kun je makkelijk genoeg vinden om zoiets te bouwen.

Wat ik denk dat daar ook goed zal doen ,welke het hier minder doen zijn kiwi's en meloenen.

Ik ga ook eens uitzoeken hoe het zit als je planten mee vervoerd in een vliegtuig.

Want net als bessenstruiken (stekjes dan) zal je daar waarschijnlijk niet vinden waar ik toch wel van denk dat die het daar goed zou kunnen doen.

( Jorieke of jurg misschien dit topic op een ander plek omdat we het niet alleen over groente hebben sorry voor dit had ik eerder moeten bedenken met het topic plaatsen)

moet je nu maken

Geplaatst:

Ga eens naar nieuwe boerderijen,zei hebben ook opslag voor water onderde grond.

Wij zelf ook maar 4 cup voor de 3 wc's.

Maar de boeren hebben ook veel water nodig voor de koeien.Deze gaan ze nu opvangen.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

Kijk dit wist ik niet, dat aardappels oorspronkelijk uit Peru komen.

Alleen ontbreekt vaak in vele landen de kennis om ze te verbouwen.

Wat ik ook bedenk is zonnebloemen hoeveel zou je er nodig zijn om zonnebloem olie te kunnen maken ? ik denk dat je wel een klein akkertje nodig bent?

moet je nu maken

Geplaatst:

Ik heb vroeger een tijdje in Ecuador gewoond (boven Peru), en de aardappels werden daar alleen in de Andes geteeld. In de Costa lukte het niet omdat het te warm was. In de Andes is het altijd 18 graden overdag en tegen het vriespunt 's nachts, daar doen ze het dus goed op. Dus ik denk dat je in Venezuela geen aardappels kunt telen.

Geplaatst:

Das niet helemaal waar. Er zijn ook aardappelen ( andere soortjes dan hier ) die het daar wél doen. Zoete bataat is er 1 , maar er zijn er velen !

Geplaatst:

Ik wil niet wijsneuzerig klinken hoor, maar misschien is het handiger je eens goed in zo'n land te verdiepen,

en alle informatie op te zoeken , praten met deskundigen die ervaring hebben met Zuid Amerika , de mensen ,

en de mentaliteit die heel anders is dan in Europa , en met landbouw , de grond, klimaat, die er niet te vergelijken is met hier

en de economie , het is een arm land, en behoorlijk link om te wonen . Ik weet niet hoe vaak je al het land bezocht hebt ????? Waar wil je wonen in het land, langs de kust

of meer in de binnenlanden ???? Ken je de taal goed (Spaans ) ??? dialecten ?? Ken je de gebruiken daar ??

Je klinkt in mijn oren een beetje een luchtkastelenbouwer (1000 excuses als dat niet zo is hoor ) Denk goed na voor je zo ver weg gaat.

Zoveel mensen emigreren ,zittend op een roze wolk, maar dikwijls vallen ze keihard neer .Als je gaat , zorg dan dat de belangrijkste dingen in orde zijn,

woonruimte inkomen etc

een tuin, of een koe (weet je hoe je een koe verzorgt ??) komt dan vanzelf wel.

Natuurlijk wens ik je heel veel voorpret , en veel geluk met de voorbereidingen .En hou ons op de hoogte van je

ervaringen daar , op moestuinforum . groetjes een nuchtere boerendochter die voor geen miljoen, Salland verlaat voor een tropische verrassing

Geplaatst:

Warmte.. Pinda's!! Kan je Nederlandse pindakaas in Zuid-Amerika maken met zelf gekweekt Pinda's

Maar Bit verwees al naar een forumlid.. Ik denk dat hij Inez uit Bonaire bedoelde? Misschien eens interresant om daarmee te praten inderdaad.

Want zoals op haar blog te lezen was.. Was daar alsnog een kas nodig! niet i.v.m. de temperaturen, maar i.v.m. de hagedissen van alles opvraten.. Dus als je denkt van problemen af te zijn i.v.m. lekker weer, dan ontstaan er wel weer andere problemen

Geplaatst:
  • Auteur

@ Else en Bit,

de gewone hollandse aardappel zal het ind niet goed doen daar maar heb verhalen gelezen over Ethiopië en suriname dat het wel mogelijk is enkelt met een ander ras.

En wat vaak daar niet aanwezig is is genoeg kennis over het telen.

Maar met het juiste ras en de juiste teelt methode dan kun je een hoop aardappels verbouwen.

@ Heleen, ik weet waar je voor waarschuwen en ik zit niet op een roze wolk vere van dat anders had ik er nu al wel gezeten en ook misschien al weer terug geweest.

Juist oa dit en vele andere gedachtes en uitzoek werk en voorbereidend zoekend info en ontdekking is juist om niet op een roze wolk te komen waar ik mijn kans heel klein in ziet omdat ik overal te diep over nadenk en het van tig kanten bekijkt tot soms te ergelijke.

Maar txs voor de waarschuwing.

@ Dennis klopt ik heb haar al gevonden en haar blog al gelezen en hopelijk kom ik haar ook hier eens te spreken.

ik had ind al weer ontdekt daar weer met hagedissen en met kakkerlakken te maken te hebben.en hoogstwaarschijnlijk tot zeker weten zullen er ook slangen tussen kunnen zitten en schorpioenen en Scolopendra gigantea die kom ik niet graag tegen de laatste 2 maarja dat zijn de dieren die daar weer leven oa.

Pinda's zou zeker niet verkeerd zijn daar ook mooi om daar eens uit te proberen zeker ook doordat hier op het forum al menig onderzoek is gedaan en dus reuze benieuwd hoe dat daar zou kunnen gaan.

Leuk dat jullie zo meedenken ik kom zo op vele ideeën

moet je nu maken

Geplaatst:

In tegenstelling tot Heleen1963 ( die op zich wel terecht waarschuwt voor de roze wolk of bril ), ben ik van het gewoon DOEN !! Zekers doen !!

( zelf ervaring mee, al is dat wel een lange tijd terug ) : DOEN !!

De wereld is mooier, rijker, diverser, spannender, verrijkender, inspirerender en en en ...dan alleen Salland of Rotterdam.

Is de káns er, zijn de bindingen met je omgeving nu gunstig gestemd ? : DOEN ! ( en niet alleen maar in je hoofd )

Gewoon doe, en het tuinieren is dan van later zorg.

Of wil je / willen jullie een bepaalde mate van zelfvoorziening proberen te verwezelijken ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.